복합적인 형상의 비행체는 일반 고정익 항공기에 비해 다양한 항력의 원인을 가진다. 본 연구에서는 고속복합회전익기(HCUR)의 항력 발생 원인을 파악하고 항력 저감 방법을 연구하였다. 선행연구를 통해 해당모델의 허브 및 동체 상단부에 발생하는 유동박리영역을 관측하였고, 이로 인한 항력은 모델 전체 항력의 40%가량 차지함을 확인하였다. 해당 유동박리현상은 모델의 압력항력을 증가시키는 요인으로 판단된다. 본 연구에서는 형상수정과 와류생성 방법을 통해 유동박리영역 감소와 박리 생성 지연을 유도하여 유동박리로 인한 항력을 해결하고자 하였다. 이러한 방법을 적용한 모델형상에 대해 항력저감의 효과를 확인하고자 전산유체해석과 풍동시험을 수행하였다.
Complex-shaped aircraft have various causes of aerodynamic drag compared to general fixed-wing aircraft. In this study, the cause of drag generation of High-Speed Compound Rotorcraft (HCUR) was identified and the drag reduction method was studied. The flow separation area generated around the hub of the model’s fuselage was observed through prior research. It was confirmed that the drag force caused by this accounted for about 40% of the total drag force of the model. The flow separation is judged to be a factor that increases the pressure drag of the model. In this study, this drag was solved by reduction of flow separation area and delay of separation generation through shape modification and turbulent flow generation methods. To confirm the effect of drag reduction, CFD analysis and wind tunnel testing were also performed.