본 연구는 영조 대 성균관 과시의 시행 양상을 분석하여, 교육과 선발제도의 단면을 파악하기 위한 것이다. 이를 위해 『승정원일기』에서 총 298회의 시험 사례를 추출하여, 과시정책의 변화에 따라 4시기로 구분하여 분석하였다. 영조 1기는 숙종 대의 정책이 유지되는 1724~1742년(즉위~영조 18년)이고, 2기는 『태학유생원점절목』이 적용된 1742~1759년(영조 18년~영조 35년)이며, 3기는 『과폐이정윤음』이 실행된 1759~1766년(영조 35년~영조 41년)이고, 4기는 윤음이 철회된 1766~1776년(영조 42년~영조 52년)이다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 영조 대 성균관 과시의 시행 빈도는 연평균 5.7회로 증가하였다. 특히 영조 3기 이후에는 8.8~9.3회로 급증하는데, 이것은 성균관 과시가 간헐적으로 시행하는 장학시험 단계에서 벗어났다는 점을 시사한다. 둘째 정기 과시와 비정기 과시의 운영에서는 비정기 과시의 비중이 47.4%로 급증하였다. 이것은 영조가 성균관 과시를 개혁하기 위해 도기과와 같은 비정기 과시를 적극적으로 활용하였기 때문이다. 이러한 도기과의 강화와 함께 정기 과시에서는 영조 3기부터 절제(연평균 4.3회)가 정례화하는 양상이 나타났다. 셋째 시험 과목 면에서는 제술(216회)이 전강(82회)에 비해 2배 이상 높은 비율로 시행되었다. 세부적으로 보면, 전강에서는 도기전강(58회, 70.7%)이 중심을 이루고, 제술에서는 절제(136회, 63.0%)가 중심이 되었다. 넷째 직부전시자는 총 407명으로 문과 급제자 전체의 20.3%를 차지하였다. 특히 영조 3기에는 직부전시자의 비중이 36.5%로 증가하여 식년시에 버금가는 규모가 되었다. 다섯째 직부전시자의 비중이 증가한 것은 성균관 과시가 인재 선발제도로 부상하였다는 것을 의미한다. 도기전강의 경우에는 이미 실력이 검증된 유생을 대상으로 한다는 점에서, 절제의 경우 대제학의 감식력를 신뢰할 수 있다는 점에서 각각 선발기제로서의 타당성을 확보할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 영조 대에 성균관 과시가 강화됨으로써, 교육과 선발의 중추제도로 부상하였음을 보여준다.
This study aims to understand the cross-section of education and selection system by analyzing the implementation of the Sungkyunkwan Gwasi in king Youngjo regime. To this end, a total of 298 cases were extracted and analyzed from the {Seungjeongwon Diary(承政院日記)}. The results of the study are as follows. First, the frequency of Sungkyunkwan Gwasi increased to 5.7 times a year. In particular, after the 3rd term of King Youngjo, it surged to 8.8 to 9.3, suggesting that the Sungkyunkwan Gwasi was out of the intermittent scholarship test stage. Second, the proportion of irregular Gwasi surged to 47.4%. This is because King Youngjo actively used irregular Gwasi such as Dogi test(到記科) to reform of the Sungkyunkwan Gwasi. Along with this reinforcement of Dogi test, regular Gwasi showed that Jeolje(節製) was regularized from the 3rd period of King Youngjo. Third, in terms of test subjects, Jesul(製述, 216 times) was performed at a rate more than twice as high as that of Jeongang(殿講, 82 times). In detail, Jeongang was centered on Dogi Jeongang(58 times, 70.7%) and Jesul was centered on Jeolje(136 times, 63.0%). Fourth, there were a total of 407 direct successful candidates(直赴殿試者), accounting for 20.3% of all successful candidates in Mungwa(文科). In particular, during the 3rd period of King Youngjo, the proportion increased to 36.5%, making it comparable to the number of the successful candidates of the state triannual examination(式年試). Fifth, the increase in the proportion of direct successful candidates means that the Sungkyunkwan Gwasi has emerged as a talent selection system. In the case of Dogi Jeongang, the validity could be secured in that it targets Confucian scholars whose skills have already been verified, and in the case of Jeolje, the identification power of Daejehak(大提學) could be trusted. The results of this study show that the Sungkyunkwan Gwasi was strengthened during the reign of King Youngjo, and it emerged as a central system for education and selection.