메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정지원 (전남대학교) 정지원 (전남대학교)
저널정보
21세기영어영문학회 영어영문학21 영어영문학21 제36권 제1호
발행연도
2023.3
수록면
33 - 53 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In Christopher Nolan’s second feature film Memento, protagonist Leonard Shelby is unable to make new memories, and everything fades after 10 minutes due to his mental condition, anterograde amnesia. Despite his memory loss, Leonard continues his search to find a past he cannot remember and his investigation to catch the criminal who raped and killed his wife. Although easily classified as a film noir, specifically amnesia-noir, Memento, unlike classical film noir, refuses to have a hero who finally finds his way back to a forgotten past where the truth is hidden, sets the hero free from a false charge, or restores him to his ordinary life. Focusing on flashbacks and photographs, this paper examines memory and past in Memento and explores several questions regarding the role of memory in the murder investigation, the nature of amnesia in the film, how flashbacks construct the past, and how photographs are used to represent the past. These questions lead us to see the uncertainty pervading the film. Memento no longer entertains the audience with an adventure of a hero who retrieves his memories and catches a criminal. Instead, flashbacks and photographs in Memento undermine the clear demarcation of genuine remembrance and false memory, and they present the past as obscure and the memory as unreliable. Most of all, the ambiguity in the film reveals the illusory aspect of a hero’s subjectivity.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0