이 연구는 청년들의 다양한 취업준비 활동 중 취업 희망분야와 직접 관련된 직업훈련에 참여하고 있는 청년 구직자를 대상으로 직업훈련 참여동기와 취업준비 활동, 취업계획 수립에 관한 심층 인터뷰를 통해 질적 연구를 수행하였다. 연구 참여자는 청년 구직자의 연령을 만 19~35세로 설정하고, 훈련 비중이 높은 상위 5대 직종별로 2~5명씩 총 15명을 선정하였다. 이들을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하고, 분석을 통해 7가지 직업훈련 참여동기, 직종별 취업준비 활동, 장·단기 구체성에 따른 4가지 취업계획 수립 유형을 도출하였다.
이 연구의 주요 결론은 첫째, 청년 구직자들이 직업훈련에 참여한 동기는 이들이 처한 다양한 상황과 환경 등에 따라 7가지로 도출되었다. ①코로나로 인해 회사가 문을 닫아 관련 분야 직업을 갖기 위해, ②회사 일이 맞지 않아 적성에 맞는 직업을 찾기 위해, ③반복되는 일에서 미래가 보이지 않아 전문적인 직업을 갖기 위해, ④세대 차이로 업무 소통이 되지 않고 채용관행이 불합리하여 다른 일을 해보고자, ⑤임용시험에 떨어진 후 실현 가능한 직업을 갖기 위해, ⑥대학 전공이 맞지 않아 적성과 소질에 맞는 것을 배우기 위해, ⑦대학 전공을 좋아하지만 안정적인 경제활동을 위해 직업훈련에 참여하였다. 둘째, 청년 구직자들의 취업준비 활동은 훈련 분야에 따라 정보통신은 개인 및 팀 프로젝트 수행하였고, 디자인은 포트폴리오와 공모전을 준비하였으며, 건축과 기계는 자격증 취득을 최우선으로 준비하였고, 연습용 도면이나 모델링으로 만든 규격화 된 포트폴리오를 제작하였다. 전기 분야는 자격증 취득을 최우선으로 취업을 준비하였다. 셋째, 청년 구직자들의 취업계획 수립은 장·단기 구체성에 따라 경력개발 로드맵 설계 등 취업에 대한 장기 플랜이 수립된 참여자, 수료 후 바로 취업하고자 하는 기업유형과 세부직무를 구체적으로 계획한 참여자, 관련 분야 회사로 빨리 취업하고 싶지만 세부적으로 무슨 일을 할 것인지 막연한 참여자, 관련 분야 직무로 빨리 취업하고 싶지만 어떤 회사에서 일할 것인지 막연한 참여자 등 4가지 유형으로 나타났다.
이 연구의 의의는 청년 구직자들에게 직업훈련이 정규 학교교육의 대안적인 방법으로 활용되고 있음을 확인하였고, 전공 부적응자 또는 전공 심화학습 등을 위해 대학교육과 직업훈련의 유기적인 연계(학점은행제, 계약학과 등) 필요성을 제기하는 데 있다.
This study conducted qualitative research through in-depth interviews on the motives for participating in vocational training, job preparation activities, and employment plan establishment, targeting young job seekers who are participating in vocational training directly related to the field they wish to find a job among various job preparation activities of young people. For the research participants, the age of the young job seekers was set at 19 to 35 years old, and a total of 15 people were selected, 2 to 5 for each job category. In-depth interviews were conducted with them, and through analysis, 7 types of motivation to participate in vocational training, job preparation activities by job type, and 4 types of employment plans based on long and short term specificity were derived.
The main conclusions of this study are: First, there were 7 types of motivation to participate in vocational training among young job seekers. ①To get a job in a related field due to the company being closed due to Corona19, ②to find a job that suits one's aptitude because the company's job is not suitable, ③to get a professional job because there is no future in repetitive work, ④because of a generation gap they want to try something else because work communication is not working and recruitment practices are unreasonable, ⑤they want to have a feasible job after failing the appointment test, ⑥they want to learn something that matches their aptitude and talent because their majors don’t match university majors, ⑦they like their majors in college, but participated in vocational training for stable economic activities. Second, the job preparation activities of young job seekers were different depending on the training field. In the field of inforation and communication, individual and team projects were carried out, in the field of design, portfolios and contests were prepared, in the field of architecture and machinery, obtaining licenses was a top priority, and standardized portfolios made of practice drawings were produced. In the field of electricity, the first priority was to obtain a license to prepare for employment. Third, the establishment of employment plans by young job seekers was found to be 4 types depending on the specificity of the long and short term. Participants who have a long-term plan for employment, such as designing a career development roadmap, who have specifically planned the type of company and detailed job duties they want to work immediately after graduation, who want to quickly find a job at a company in a related field, but are uncertain about what they will do in detail, Those who want to quickly get a job in a related field, but are uncertain about which company to work for.
The significance of this study is to confirm that vocational training is being used as an alternative method of regular school education for young job seekers, and to organically link college education and vocational training (accreditation bank system, contract department, etc.) to raise the need.