본 논문은 오대산 중대 사자암 목조비로자나불좌상을 연구 대상으로 한 첫 번째 논고로, 사자암과 적멸보궁 관계 및 통일신라 이래 오대산 불교의 중요한 흐름과 여말선초 불상 양식 등을 폭넓게 살펴 사자암 비로자나불상의 제작 주체 및 배경, 제작 시기 등의 전반에 관하여 살펴보고자 했다. 통일신라 705년(성덕왕4) 진여원이 창건되고, 50년 후 보질도(보천)태자의 유훈으로 자신의 암자를 화장사(화엄사)로 개창하여 비로자나삼존과 대장경을 봉안하고, 하원으로 문수갑사를 배치하여 都會所로 삼게 하면서 오대산 불교의 중심은 中臺가 되었다. 여말선초 나옹이 오대산에서 수행한 이후 그의 문도들에 의해 오대산 불교는 또 한 번의 중흥기를 맞이하였다. 조선 초 권근의 「오대산 사자암 중창기」에는 나옹의 문도인 覺雲雪嶽의 건의로 태상왕 이성계가 1400년(정종2) 중대 사자암을 중창하고 낙성식에 참여한 내용이 전한다. 본 논문에서는 도상과 양식을 분석하여 사자암 비로자나불상이 1400년 사자암이 중창되던 시기와 부합됨을 밝혔다. 사자암 상은 14세기 후반 고려 불상 양식과 공유되는 표현 요소가 많은 반면 15세기 중후반 조선 불상에서 대거 유행하는 명대 티베트 양식의 영향은 전혀 나타나지 않아 1400년경 제작된 불상으로 자리매김할 수 있었다. 중대 사자암상은 고려 말에서 조선으로 전개되는 조각 양식을 살필 수 있는 귀중한 자료이며, 오대산 신앙의 실체와 공간성을 보다 분명하게 말해줄 것으로 기대된다. 또한 사자암 상에서 발견된 1456년(세조2) 복장 다라니 연구를 통해 오대산 중대 적멸보궁에 세워진 세존진신탑묘비 연대를 조선 15세기 중후반으로 시기를 비정해 볼 수 있었다. 비석에 새겨진 「불정심인」은 시각적으로 정골을 의미하며, 사자암 비로자나불상 복장 다라니의 「불정심인」(1456)과 유사하고 비신의 뒷면에는 탑인이 새겨져 있어, 이 무렵 불인과 더불어 탑인이 함께 등장하는 경향에 따라 15세기 중후반으로 제작 시기를 비정할 수 있었다.
This paper is the first study of the Wooden Seated Vairocana at Saja-am Hermitage in Jungdae (“central terrace”), Mt. Odaesan (“five terrace mountain”). As such, it is comprehensive study that examines the relationship between Saja-am Hermitage and Jeongmyeolbogung, a sacred hall where the relics of the Buddha are enshrined, trends in Mt. Odaesan Buddhism, and Buddhist sculpture style during the late Goryeo and early Joseon period in order to determine who made the Vairocana statue and when, and the background to its production. In 705 (fourth year of the reign of King Seongdeok), Jinyeowon (Sangwonsa Temple) was constructed in Unified Silla. Fifty years later, according to the dying wishes of Prince Bojildo (Bocheon), his hermitage, Bocheonam, was rebuilt and renamed Hwajangsa (Hwaeomsa) Temple, where a Vairocana triad and the Buddhist canon were enshrined. Munsugapsa Temple was constructed in the area below to serve as dohoeso , a gathering place or headquarters, and Jungdae became the center of Buddhism on Mt. Odaesan. Later, a revival of Mt. Odaesan Buddhism was led by the disciples of Master Naong, who carried out spiritual practice on the mountain during the late Goryeo period. According to the “Reconstruction of Saja-am Hermitage,” written by Gwon Geun in the early Joseon period, at the suggestion of Gagun-seorak, a disciple of Naong, Yi Seonggye (King Taejo), founding monarch of Joseon, had Saja-am rebuilt in 1400 (second year of the reign of King Jeongjong) and attended the completion ceremony. By investigating the style and iconography of the Vairocana statue at Saja-am Hermitage, this paper shows that the statue was made when the hermitage was reconstructed in 1400. While the statue exhibits many expressive elements of Goryeo Buddhist sculptural style of the latter half of the fourteenth century, it shows no influence of the Tibetan style of the Chinese Ming dynasty that was popular during the mid- to latter half of the fifteenth century in Joseon, hence establishing that the statue was made around the fourteenth century. The Vairocana statue of Saja-am Hermitage, therefore, is a precious resource for studying development of the late Goryeo Buddhist sculptural style going into the Joseon period (13921910) and is anticipated to shed light on more concrete aspects of Mt. Odaesan Buddhism and spatial expression thereof. Moreover, examination of the dharani enshrined in the Saja-am Hermitage Vairocana statue in 1456 (second year of the reign of King Sejo) made it possible to date the stele marking the stupa where the relics (sarira) of the Buddha are enshrined, which stands behind Jeongmyeolbogung, to the mid- to late fifteenth century. This dating is based on several factors, including the “most profound heart of the Buddha” seal carved on the stele, which is a visual representation of enshrining the Buddha’s skull bones, its similarity with the “most profound heart of the Buddha” dharani seal (1456) enshrined in the Saja-am Vairocana statue, the pagoda seal carved on the back of the stele, and the tendency to use Buddha seals and pagoda seals together in the mid- to late- fifteenth century.