연구목적: 본 연구는 자폐 범주성 장애(ASD)인에게 시각 장면 디스플레이(VSD)를 활용한 실험 연구의 동향과 중재 특징 분석을 통해 앞으로의 ASD인 지원의 실제와 연구에 주는 시사점을 모색하고자 하였다. 연구방법: 2004년부터 2023년까지 국내외 발표된 논문 13편(국내 1편, 국외 12편)을 대상으로 전반적 연구 동향과 중재의 특징을 분석하였다. 연구결과: 연구참여자는 유아가 가장 많았으며 연구 설계에서 유지/일반화는 절반 정도의 연구에서 측정하였다. 종속변인은 의사소통 외에도 독립적 수행, 참여, 학습을 다루고 있었다. 중재에 활용된 VSD 유형으로는 사진 및 이미지 기반 VSD와 비디오 VSD가 비슷한 비율로 활용되었으며, 기기훈련을 별도로 실시하지 않은 연구가 많았고, 대화 상대자는 주로 연구자였다. 결론: 이상의 연구결과를 바탕으로 ASD인을 위한 VSD 활용 중재에 대한 동향을 논의하고 후속 과제를 제언하였다.
Purpose: This study explored the overall trends and tasks of studies for people with autism spectrum disorder(ASD) and the implications for future studies through analysis of the characteristics of intervention. Method: Among the studies published from 2004 to 2023, 13 studies(1 domestic, 12 international) were selected based on the inclusion criteria. Results: The majority of research participants were preschoolers, and maintenance/generalization was measured in about half of the studies. Besides communication, independent performance, participation, and learning were dependent variables. The picture/image VSD and video VSD were used at a similar rate, and many studies did not conduct additional device training. Most of the conversation partners were researchers. Conclusion: Based on the above results, the implications of the intervention for people with ASD and the direction for future tasks were discussed.