목적 : 본 연구는 초등학교 저학년 읽기장애 아동 중 낱말해독에 어려움이 있는 난독증과 혼합형 읽기장애 집단을 선별하여 어휘 및 음운처리능력 중 낱말해독의 예측요인을 알아보고자 하였다. 방법 : 연구 대상자로는 초등학교 1, 2학년에 재학 중인 난독증 아동 166명, 혼합형 읽기장애 아동 44명을 대상으로 하였다. 낱말해독의 예측 요인을 알아보기 위해 어휘 및 음운처리능력으로 수용 및 표현어휘력, 음운인식, 음운기억, 빠른 이름대기 과제를 실시하였다. 결과 : 난독증 집단과 혼합형 읽기장애 집단은 음운인식과 음운기억, 수용어휘, 표현어휘 능력에서 차이를 보였다. 집단별 낱말해독과 어휘 및 음운처리능력의 상관관계를 알아본 결과, 난독증 집단은 음운인식, 빠른 이름대기, 표현어휘, 수용어휘, 음운기억 순서로 유의한 상관을 보였으며, 혼합형 읽기장애 집단은 빠른 이름대기, 음운인식 순서로 유의한 상관을 보였다. 집단별 낱말해독 예측 요인으로는 난독증 집단과 혼합형 읽기장애 집단 모두 음운인식과 빠른 이름대기가 낱말해독 예측 요인으로 나타났으며, 난독증 집단은 음운인식이 더 큰 영향을 미치고, 혼합형 읽기장애 집단은 빠른 이름대기가 낱말해독에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론 : 연구 결과를 통해 난독증과 혼합형 읽기장애 아동들의 낱말해독에 음운인식, 빠른 이름대기가 밀접한 관련이 있으며, 낱말해독의 유의한 예측 요인으로 나타난 것을 알 수 있었다. 이에 낱말해독에 어려움을 가지고 있는 읽기장애 아동의 평가나 중재 시 특성을 살펴보고 적절한 중재 근거를 마련하는 근거가 될 수 있다.
Purpose: This study attempted to discover the predictive factors of decoding among vocabulary and phonological processing abilities by selecting dyslexia and mixed reading disability (MRD) groups who have difficulty in decoding among children with reading disabilities in the lower grades of elementary school. Methods: The subjects of this study were 166 dyslexic children in the first and second grades of elementary school and 44 children with MRD. Receptive and expressive vocabulary, phonological awareness, phonological memory, and rapid naming tasks were performed with vocabulary and phonological processing ability to determine the predictive factors of decoding. Results: The dyslexia and MRD groups showed differences in phonological awareness, phonological memory, receptive and expressive vocabulary. As a result of examining the correlation with decoding by group, the dyslexia group showed significant correlations in the order of phonological awareness, rapid naming, expressive, receptive vocabulary, and phonological memory, while the MRD group showed in the order of rapid naming and phonological awareness. As for the predictive factors for decoding by group, phonological awareness and rapid naming were found to be predictive factors in both the dyslexia and MRD groups, phonological awareness had a greater influence on the dyslexia group, and rapid naming had a greater influence on the MRD group. Conclusion: The results of the study showed that phonological awareness, and rapid naming were closely related to decoding among children with dyslexia and MRD, and appeared as significant predictors of decoding. Accordingly, it can serve as a basis for examining the characteristics of children with reading disabilities who have difficulty in decoding during evaluation or intervention establishing an appropriate basis for intervention.