이 글은 하상욱의 시에 나타난 직장 문화를 중심으로 시를 활용한 한국 직장 문화 교수-학습 방안 제시를 목표로 하였다. 실제 한국어교육 현장에 적극적으로 활용할 수 있는 교수-학습 모형과 교수 기법, 그에 따른 구체적인 자료에 대한 발의가 부족하다는 점을 들어 시를 활용한 문화 교육으로 교수-학습 모형과 교수 기법을 개발하고 그 실제를 제시하였다. 특히 한국의 직장 문화 교육의 필요성을 제기하고, 한국 사회에서 직장 문화를 접하는 외국인을 고려하여, 하상욱의 시에 나타난 직장 문화를 중심으로 한국의 직장 문화에 대한 이해를 도울 방안을 제시하고자 하였다. 2장에서는 시를 활용한 문화 교육의 실제를 보여주는 선행연구를 검토하고 이를 토대로 시를 활용한 한국 문화 교육의 의의와 직장 문화 교육의 필요성을 논하였다. 한국 내 외국인 취업자 수의 증가, 그들의 국내 취업과 체류 기간의 장기화, 의사소통의 어려움, 한국 문화에 대한 이해 부족 등의 상황 속에서, 한국 직장 문화 교육의 필요성을 제기하였다. 3장에서는 하상욱의 시를 활용한 직장 문화 교육의 방안으로, 시에 나타난 직장 문화와 그 특징에 대해서 논하고 실제 시 텍스트 선정 기준을 밝혀 시를 선정하고 분류하여 제시하였다. 하상욱은 시에서 직장인의 입장과 고충, 비애를 적극적으로 다루고 있는데, 그의 시에 나타나는 직장 문화는 보편적이고 통속적 감수성, 대중적 공감대의 형성하며 유머러스하게 전개하였다. 이어, 교수-학습 모형을 제시하고, 이를 토대로 교수-학습의 실례를 구성하였다. ‘시를 읽고 한국 직장인들의 노동환경(야근, 회식, 갑/을 관계)과 정서, 고충에 대해 이해할 수 있다.’는 학습 목표를 중심으로, 시를 읽는 활동지와 읽기 전, 읽기, 읽은 후 단계로 나눈 각 활동의 구체적인 내용을 포함한 교수-학습의 실례를 제시하였다.
In this article, the goal was to present a teaching-learning method for Korean culture using poetry, focusing on the workplace culture shown in Ha Sang-wook"s poetry. Considering that there is a lack of proposals for teaching-learning models, teaching techniques, and specific materials that can be actively used in actual Korean language education settings, we developed teaching-learning models and teaching techniques through cultural education using poetry and implemented them in practice. presented. In particular, the need for education on Korean workplace culture was raised, and considering foreigners who encounter workplace culture in Korean society, the aim was to suggest ways to help understand Korean culture, focusing on the workplace culture expressed in Ha Sang-wook"s poetry. In Chapter 2, previous research showing the reality of cultural education using poetry was reviewed, and based on this, the significance of Korean cultural education using poetry and the necessity of workplace culture education were discussed. In situations such as the increase in the number of foreign workers in Korea, their prolonged employment and stay in Korea, difficulties in communication, and lack of understanding of Korean culture, the need for Korean workplace culture education was raised. In Chapter 3, as a method of workplace culture education using Ha Sang-wook"s poetry, the workplace culture and its characteristics expressed in poetry are discussed, and the criteria for selecting actual poetry texts are revealed to select, classify, and present poems. Ha Sang-wook actively deals with the position, hardships, and sorrows of office workers in his poetry, and the workplace culture shown in his poems is developed humorously based on universal and popular sensibilities and the formation of public consensus. Next, this article presents a teaching-learning model and constructs examples of teaching-learning based on it. In this article, we set a learning goal for reading poetry and understanding the working environment (overtime, company dinners, hierarchical relationships), emotions, and grievances of Korean office workers, and presented examples of teaching and learning. After presenting the poetry reading activity sheet, specific content of each activity divided into pre-reading, reading, and post-reading stages was included.