본 연구의 목적은 간호정보역량 교육프로그램에 대한 국내 중재연구를 고찰하는 것이다. 국내 논문 전자 데이터 베이스인 KISS, NDSL, KISTI, RISS, KMbase를 통하여 분석대상 논문 자료를 수집하였고, 최종 11개 문헌을 선정하여 분석하였다. 선정된 문헌은 연구설계, 연구대상, 교육주제, 교육방법 등으로 구성된 분석틀을 활용하여 분석하였다. 분석 결과, 국내에서 간호정보역량 교육프로그램 관련 연구는 2000년에 처음 등장하였고, 양적연구는 전체 연구의 대부분(90.9%)을 차지하였다. 교육주제는 주로 간호정보학 교육, 근거기반실무 교육, 간호정보역량 등이었고, 교육방법은 강의를 포함하여 토론, 실습, 액션러닝, 시뮬레이션, 웹기반 학습 등이 활용되었다. 교육의 효과로 정보활용능력, 정보보호 및 보안, 정보윤리, 근거기반실무 역량 등을 측정하였다. 본 연구를 통해 향후 간호정보역량 교육에 대한 기초자료를 제공하고 방향성을 제시할 것으로 기대된다.
purpose of this study was to review nursing informatics competence education program for nurses and nursing students. A review was performed using electronic databases, including Korean Studies Information Service System (KISS), Non-Domestic Substance List (NDSL), Korea Institute of Science and Technology Information (KISTI), Regional Information Sharing System (RISS), and Korean Medical Database (KMbase). A total of 11 studies were analyzed using the analysis frame. The results of the analysis showed that research on nursing information competence education programs first appeared in 2000, and quantitative research accounted for the majority (90.9%) of all studies. The educational topics covered were nursing informatics education, evidence-based practical education, and nursing informatics competence. The educational methods included lectures, discussions, practice, action learning, simulation, and web-based learning. The effectiveness of the education programs was measured in terms of information literacy, information protection and security, information ethics, and evidence-based practice. It is believed that this study would provide basic data and suggest a direction for nursing informatics competence education in the future.