본 연구의 목적은 공학계 여대생의 젠더 기반 진로자본 축적 모형을 개발하는 것이다. 이를 위해 문헌연구와 사례연구를 통하여 젠더 기반 공학계 여대생의 진로자본 축적 모형에 대한 초안을 개발하였다. 개발된 모형은 전문가 타당도 검사를 통해 수정 보완되어 최종적으로 완성되었다. 문헌과 사례분석 결과, 젠더 기반 역량(성찰, 정서, 돌봄, 관계기술, 의사소통)을 토대로 학습과정, 마스터과정, 상호작용 과정이 이루어지면 진로자본이 개발될 수 있는 것으로 제시하였다. 진로자본은 의미역량(knowing-why), 기술역량(knowing-how), 관계역량(knowing-whom)으로 구성되며 본 연구 결과 도출된 의미역량(knowing-why)은 자기 인식, 공학흥미, 공학비전, 효능감으로, 기술역량(knowing-how)은 전공활용능력, 외국어능력, 공학기술, 전공체험으로, 관계역량(knowing-whom)은 롤모델, 멘토링, 공동체의식, 네트워킹 구축으로 구성되었다. 본 연구 모형은 젠더 기반 역량을 토대로 진로자본이 개발되고 진로자본 개발 단계에서는 자신감, 공학지식, 지지체계를 확보해 가면 진로자본 축적으로 이어질 수 있는 것으로 구안되었다. 본 연구결과는 젠더 기반 공학계 여대생의 진로자본 축적 프로그램 개발의 유용한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to develop a gender-based career capital accumulation model for engineering female college students. The developed model was revised and supplemented through the expert validity test and finally completed. As a result of literature and case analysis, it was suggested that career capital can be developed through the learning process, master process, and interaction process based on gender-based competencies (reflection, emotion, caring, relationship skills, and communication). Career capital consists of knowing-why, knowing-how, and knowing-whom. The knowing-why derived from this study are self-awareness, engineering interest, engineering vision, and efficacy, and the knowing-how is composed of major application ability, foreign language ability, engineering skill, and major experience, and the knowing-whom is composed of role model, mentoring, sense of community, and networking. This study model showed that career capital can be developed based on gender-based competencies, and career capital accumulation can be achieved by securing confidence, engineering knowledge, and support in the career capital development stage. Based on the model developed in this study, implications and suggestions for follow-up studies were discussed, and the results of this study can be used as useful basic data for the development of career capital accumulation programs for gender-based engineering female college students.