최근 여성공학도의 수와 역할이 점점 증가하는 가운데 이들이 미래 우수한 여성 공학인력으로 잘 성장하기 위해서는 대학시기부터 공학적 소양을 갖추어가며 진로를 주도적으로 관리할 수 있는 역량이 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 공학계 여대생들을 위한 진로자본 기반 진로자기관리(Career Self?Management, Women in Engineering, CSM-WE) 모형을 개발하고 그 타당성을 확인하는 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 공학계 여대생을 대상으로 한 진로자본 기반 진로자기관리모형의 구성요인은 무엇인가? 둘째, 공학계 여대생을 대상으로 한 진로자본 기반 진로자기관리 모형은 타당한가이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 방법으로 첫째, 공학계 여대생, 진로자본, 진로자기관리를 중심으로 문헌연구, 사례연구를 실시하였다. 그리고 공학계 여대생, 공학계 교수, 진로교육전문가, 진로상담전문가에게 요구조사를 실시하였다. 이러한 내용을 토대로 본 연구에서 개발하고자 하는 진로자기관리 모형에 대한 핵심요소와 설계요소를 도출하여 개념적 모형과 절차적 모형의 초안을 구안하였다. 둘째, 모형 초안에 대해 1차 전문가 FGI(Focus Group Interview)에 의한 검토 및 합의를 통해 전문가 형성평가에 의한 타당화 과정을 거친 후 모형을 수정 보완하여 완성안을 구안하였다. 셋째, 모형의 타당도를 검증하기 위하여 설문에 의한 2차 전문가 평가를 실시하여 모형을 수정 보완한 후 개선된 완성안을 구안하였다. 이후 개발된 모형을 현장에 적용하여 모형의 실제적 활용성을 검증한 후 모형의 최종안을 개발하였다. 최종 개발된 CSM-WE 모형의 핵심활동 프로세스는 자기탐색, 진로탐색 WE, 진로자본 WE, 평가, 성과로 진행된다. 각 단계별 내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 자기탐색 단계이다. 자기탐색은 개인적 요인과 사회환경적 요인으로 구성되어 있다. 자기탐색의 개인적 요인은 공학적 흥미나 적성, 공학적 지식, 사회적 관계가 있으며 사회환경적 요인으로 4차 산업혁명, 젠더인식, 체력적 특성을 탐색하게 된다. 둘째, 진로탐색 WE 단계이다. 진로탐색 WE(Women in Engineering)는 공학계 여대생의 진로탐색을 의미하는 것이며, 이 단계는 학년별 수준별 3단계로 구분되어 있다. 1단계(1-2학년)는 공학 관련 관심분야를 선정하고, 2단계(2-3학년)는 커리어를 설계하며, 3단계(3-4학년)는 커리어를 개발하는 단계이다. 셋째, 진로자본 WE 단계이다. 진로자본 WE(Women in Engineering)는 공학계 여대생의 진로자본을 의미하는 것으로 자세나 태도(knowing-why WE), 지식과 능력(knowing-how WE), 인적 연결망 등의 사회적 관계(knowing-whom WE)로 구성되어 있다. 진로탐색 각 단계별로 진로자본 WE 활동이 이루어지게 된다. 각 단계별 내용을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 진로탐색 WE의 1단계(1-2학년)에 해당되는 진로자본 WE는 탐구적 자세, 기초지식, 여성공학인 롤모델이 있다. 1단계는 탐구적 자세(knowing-why WE)를 바탕으로 공학 관련 기초지식(knowing-how WE)을 쌓는 것에 집중하는 시기이다. 특히 이 단계에서는 여성공학인 롤모델 (knowing-whom WE) 탐색을 통하여 공학도로서의 정체성 확립 및 진로 탐색을 본격화하게 된다. 진로탐색 WE의 2단계(2-3학년)에 해당되는 진로자본 WE는 몰입적 자세, 구현능력, 교수·교우관계가 있다. 2단계에서는 몰입적 자세(knowing-why WE)를 키우는 것이 필요하다. 그리고 교수·교우 간 활발한 상호작용(knowing-whom WE)이 요구되며 구현능력(knowing-how, WE)을 개발하고 증진시켜가는 시기이다. 진로탐색 WE의 3단계(3-4학년)에 해당되는 진로자본 WE는 협업적 자세, 실무개발능력, 공학인프라 네트워킹으로 구성된다. 3단계에서는 협업적 자세(knowing-why WE)를 바탕으로 실무개발능력(knowing-how WE)을 키우면서 공학 관련 네트워킹(knowing-whom WE)을 확장해 가는 시기이다. 기존의 1, 2단계에 따라 기초지식을 쌓고 구현능력을 개발했다면, 3단계에서는 실무개발능력으로 역량의 범위가 확장되는 시기이다. 또한 전 단계에서 이루어진 교수·교우 간 상호작용이 3단계에서는 공학 관련 네트워킹으로 범위를 넓혀가게 된다. 넷째, 평가단계이다. 각 단계별 자기모니터링을 통하여 이루어지는 평가 내용은 1단계(1-2학년)는 흥미·적성 만족도, 2단계(2-3학년)은 지식 성취도, 그리고 3단계(3-4학년)은 협업·수행·경험에 대한 변화 정도이다. 다섯째, 성과는 전 단계의 평가 결과가 향상된 경우, 진로자본이 축적되고 그 결과 진로자기관리가 이루어지고 있음을 의미한다. 각 단계별 활동은 연동이 되어 다음 단계에 영향을 미치게 되며 피드백을 통하여 자기탐색, 진로탐색 및 진로자본 개발로 순환하면서 지속적인 진로자기관리가 가능하다. 본 연구는 여학생이 공학계열 입학 후, 학년별, 단계별 해당되는 프로세스를 수행하면서 진로관리를 주도적으로 할 수 있는 모형을 개발하고 그 효과성을 입증하였다. 개인적 요인과 사회환경적 요인 등 종합적인 자기탐색과, 진로탐색, 그리고 진로자본 개발활동을 통하여 진로자본이 축적되고 궁극적으로 진로관리가 이루어질 수 있음을 밝혀냈다. 본 연구를 통하여 개발된 모형은 공학계 여대생의 특성을 고려한 차별화된 진로자기관리 모형으로써, 진로자본을 활용하여 공학계 여대생의 공학적 역량을 증진시킬 수 있을 뿐만 아니라 진로관리능력을 향상시켰다는데 중요한 의미를 갖는다. 이에 본 연구 결과는 공학계 여대생의 진로관리역량 증진을 위한 진로상담, 진로교육 및 프로그램 개발, 그리고 미래 여성공학인재 육성을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
Recently, the number and roles of women in engineering college students are gradually increasing. In order for them to grow into excellent women engineering manpower in the future, they need to have the competencies to be able to proactively manage their career by building up the engineering knowledge from the college period. Thus, the objective of this study is to develop a career capital-based Career Self-Management model for women in engineering college students of Korea, and then to verify the validity of it. To realize the objective of this study, the research questions were set up as follows. First, which components of the career capital-based career self-management model for women in engineering college students could be suggested? Second, is the career capital-based career self-management model for women in engineering college students valid? As the concrete methods to achieve the objective of this study, first, this study conducted a literary research and case study focusing on women in engineering college student, career capital, and career self-management. And a needs assessment was performed for women in engineering college students, professors of engineering, experts in career education, and experts in career counseling. By drawing the core elements and design elements of the career self-management model based on such contents, a draft of the conceptual model and procedural model was set up. Second, after going through the validation process using the experts’ formative evaluation through review and agreement by the first FGI with experts on the draft of model, the finished draft was completed by modifying and complementing the model. Third, in order to verify the validity of the model, the model was modified and complemented by conducting the second experts’ evaluation by survey, and then the finished draft was improved. After verifying the practical availability of the model by applying the developed model to the field, the final draft of the model was developed. The core activity process of the finally-developed CSM-WE(Career Self-Management, Women in Engineering) model is composed of self-exploration, career exploration WE, career capital WE, evaluation, and performance. The contents of each stage could be examined as follows. First, it is the stage of self-exploration. The self-exploration is composed of personal factors and socio-environmental factors. The personal factors of self-exploration include engineering interest or aptitude, engineering knowledge, and social relation while the socio-environmental factors include the 4th industrial revolution, gender cognition, and physical characteristics. Second, it is the stage of career exploration WE. The career exploration WE(Women in Engineering) means the career exploration of women in engineering college students. This stage is divided into three steps in each school year and each level. The Step 1(1st-2nd year) is about selecting the interested area related to engineering; the Step 2(2nd-3rd year) is about designing career; the Step 3(3rd-4th year) is about developing career. Third, it is the stage of career capital WE. The career capital WE(Women in Engineering) means the career capital of women in engineering college students, and it is composed of social relation(knowing-whom WE) such as attitude or manner(knowing-why WE), knowledge and ability(knowing-how WE), and human network. In each step of career exploration, the career capital WE activity is performed. The concrete contents of each step are as follows. The career capital WE that falls under the Step 1(1st-2nd year) of career exploration, is composed of exploratory attitude, basic knowledge, and women in engineering role model. In other words, it is the time to concentrate on developing exploratory attitude (knowing-why WE) and also accumulating the engineering-related basic knowledge(knowing-how WE). In this step, they fully start establishing the identity as an engineering student and also exploring career through the exploration of women in engineering role model(knowing-whom WE). The career capital WE that falls under the Step 2(2nd-3rd year) of career exploration WE, includes the immersive attitude, professor/peer relationship, and implementation ability. In other words, it is necessary to develop the immersive attitude(knowing-why WE) in the Step 2. And such active interactions(knowing-whom WE) with professors and peers are important as a period to develop and improve the implementation ability. The career capital WE that falls under the Step 3(3rd-4th year) of career exploration WE, includes the cooperative attitude, practical development ability, and engineering infrastructure networking. The Step 3 is the time to expand the engineering-related networking(knowing-whom WE) by developing the practical development ability(knowing-how WE) based on the cooperative attitude(knowing-why WE). After accumulating the basic knowledge and developing the implementation ability in the existing Step 1 and Step 2, the range of competency is expanded to the practical development ability in the Step 3. Also, the interactions with professors and peers in the previous step, is expanded to the engineering-related networking in the Step 3. Fourth, it is the stage of evaluation. The evaluation contents performed through self-monitoring in each step, include the aptitude and satisfaction of interest in the Step 1(1st-2nd year), the knowledge achievement in the Step 2(2nd-3rd year), and the changes of collaboration/performance experiences in the Step 3(3rd-4th year). Fifth, it is the stage of performance. In case when the result of evaluation in the previous stage is improved, the career capital is accumulated, which means the career self-management is successfully carried out. As the activities in each step are interlocked with each other, they have influences on the next step. In the circulation of self-exploration, career exploration, and development of career capital through feedbacks, the career self-management could be performed continuously. This study developed a model in which women in engineering college students could proactively perform the career management by carrying out the processes in each school year and each level after entering school, and then verified the effectiveness of it. In the process of performing the activities in each stage, the career capital is accumulated and eventually, the career management is successfully carried out through comprehensive self-exploration such as personal factors and socio-environmental factors, career exploration, and career capital development activities. As a differentiated career self-management model considering the characteristics of women in engineering college students, the model developed by this study has an important meaning in the aspect of enhancing the engineering competencies of women in engineering college students by using the career capital, and also improving the career management ability. The results of this study could be used as the basic data for career counseling for the enhancement of career management competency of women in engineering college students, the development of career education and programs, and the cultivation of future women in engineering talent.