현대사회의 복잡다단한 문제 해결 수단으로 디자인 주도적 혁신 방법론의 중요성이 증대함에 따라 디자인의 사회적 역할이 크게 변모되었으며 이는 궁극적으로 디자인 교육의 핵심 원리와 방법론의 변화를 촉구한다. 따라서 이 연구는 디자인의 사회적 역할 변모 양상을 고찰하고 이를 기반으로 디자인 교육의 변화 방향을 제시하는데 궁극적인 목적을 둔다. 이를 위하여 유의적 표집 방법을 사용하여 실무경력 2년에서 20년 이상에 이르는 다양한 디자인 분야의 실무자들을 선정하여 온라인 설문조사를 시행한 후 유의미한 답변을 채택하여 1:1 심층인터뷰를 진행하는 혼합연구방법론(Mixed Research Methodology)을 활용했다. 분석 결과, 디자인의 사회적 역할 변화에 대해서는 69.4%, 디자이너의 사회적 역할 변화에 대해서는 83.7%가 변화가 있다고 응답했다. 실무경력별로 구분할 경우 10~14년차의 디자이너들이 이러한 변화를 가장 크게 느끼고 있었으며. 이들이 실제 느낀 디자인의 역할 변화로는 ‘디자인 주도적 경영’, ‘인간 중심의 디자인’, ‘윤리적 디자인’, ‘사회적 가치창출 도구로써의 디자인’ 순으로 분석되었다. 한 편, 디자이너의 역할 변화에 대해서는 ‘기획, 마케팅, 커뮤니케이션 등을 총괄할 수 있는 종합 기획자’로서의 역할이 요구된다는 응답이 가장 높은 비율을 차지했다. 이러한 변화를기반으로 디자이너가 갖추어야 할 역량은 ‘커뮤니케이션 스킬’, ‘리서치 역량’ 순으로 분석되었고, 새로운 변화에 대비하기 위하여 ‘리서치/기획력/아이디어발상/사고력’, ‘타 분야와의 융합’, ‘인문학, 글쓰기, 역사’, ‘마케팅’, ‘커뮤니케이션스킬’, ‘디자인저작권 등 법률’ 등이 교육되어야 한다고 나타났다. 연구결과를 기반으로 제시하고자 하는 디자인 교육의 방향성은 자연환경과 인간, 사회와의 공생을 위한 가치창출 중심의 디자인 주도적 문제해결 능력의 배양과 도덕과 윤리의 선행적으로 고려되는 디자인의실천, 그리고 능동적이며 유연한 협업역량의 함양으로 정리할 수 있다.
As the importance of design-led innovation has increased, the social role of design has changed enormously and it eventually calls for changes in the core principles and methodology of design education. In this article, I study the changing social role of design and propose some directions future design education should pursue. I use mixed research methodology conducting an online survey followed by a 1:1 in-depth interview with participants selecting by purposive sampling out of various design fields ranging from 2 to 20 years of working experiences. The results show that majority of participants have felt both the role of design and the role of designer have been changing. Designers of 10-14 years felt the change the most and the changes they actually felt are analyzed in the order of ‘design-led business’, ‘human-centered design’, ‘design ethics’, and ‘design for social value creation’. For the changes in the role of a designer, ‘the ability to manage from planning to communication with consumers’ is highest rated and the most required competency is communication skill. For the question about design education to keep up with ongoing changes in design field, participants answer that ‘research ability, planning skill, creative ideas along with design thinking’, convergence with different fields'', ‘knowledge about humanity, writing, history’, ‘marketing’, and ‘the law concerning design copyrights’ are needed. Based on this study, I suggest some directions for future design education. First, it should concern issues on a continuum from the environment to society to human nature for global sustainable development. Second, an ethical problem today may be considered and lastly, convergence in the design process can be thoroughly examined and should be tracked.