본 연구는 특성화고 학생들을 디지털 시대의 기술인재로 양성하기 위해 교육 현장에서 효율적으로 사용할 수 있는 산업수학 역량을 고려한 NCS의 직업기초능력 평가도구 축소본을 개발하였다. 이를 위해 특성화고 학생들을 대상으로 분석 자료를 수집하였으며, 전문가협의회를 통해 내용타당도 검증, 탐색적 요인분석, 문항반응이론 분석, 신뢰도 및 타당도 분석을 수행하였으며, 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전문가협의회에서 선정한 1차 예비문항들은 산업수학 역량을 타당하게 반영하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 탐색적 요인분석 결과, 2차 예비문항들로 구성된 산업수학 역량을 고려한 직업기초능력 평가도구 축소본은 기술능력, 문제해결능력, 수리능력, 의사소통능력, 자기개발능력, 직업윤리의 6개 영역과 각 영역 내 5개 문항으로 이루어졌다. 셋째, 문항반응이론 분석 결과, 문항 변별도는 높고, 문항 난이도는 대체로 쉬운 수준으로 나타났으며, 검사정보함수를 통해 다양한 수준의 학생들의 산업수학 역량을 추정할 수 있도록 최종적으로 직업윤리 영역에서 2문항을 교체하여 30문항으로 직업기초능력 평가도구 축소본을 확정하였다. 넷째, Cronbach’s α및 공인타당도 분석을 통해 직업기초능력 평가도구 축소본의 신뢰도와 타당도를 확보하였다. 이상의 분석 결과를 바탕으로 특성화고 학생들이 미래 직업에서 경쟁력을 확보할 수 있도록 산업수학 역량을 고려한 직업기초능력 평가도구 축소본의 활용방안에 대해 개인 차원과 학교 차원에서 논의하였다.
This study aimed to develop a short form of the assessment tool for the basic vocational competencies of the National Competency Standards, which can be used in the educational field to foster vocational high school students as technological talents and protagonists of the digital age, considering industrial mathematical competencies. Data were collected from vocational high school students by using convenience sampling. An expert committee confirmed the content validity, and investigations into exploratory factors, item response theory, validity, and reliability were carried out. The main analysis results are as follows. First, the first preliminary items selected by the expert committee was found to accurately represent industrial mathematics competency. Second, the exploratory factor analysis indicated that the short form of the assessment tool for basic vocational competencies, comprised of 30-second preliminary items, included six domains: technical competency, problem-solving competency, mathematical competency, communication competency, self-development competency, and occupational ethics, with five items in each domain. Third, the item response theory analysis showed that item discrimination was high and item difficulty was generally easy. Through the test information function, the test was designed to estimate the competencies of students at various levels, and two items in the occupational ethics domain were ultimately replaced with the final short form of the assessment tool. Fourth, the reliability and validity of the short form of the assessment tool for basic vocational competencies were secured using Cronbach's α and criterion validity analyses. Based on these analytical results, the utilization plans of the short form of the assessment tool for basic vocational competencies considering industrial mathematical competencies were discussed at both the individual and school levels to ensure the competitiveness of vocational high school students in their future careers.