본 연구는 모션 착시 디자인을 위한 필요 변수를 검증하고, 본 변수의 계산을 위해 기존 색상 대비 모델이 아닌 색상 근접도(Ea*b*) 모델을 제안함으로써 착시 현상에 대한 디자인적 접근성을 높이는 데에 목적이 있다. 본 연구는 색상의 3요소(명도, 채도, 색상) 및 구체적 색 체계를 바탕으로 착시를 새로운 디자인 도구와 기법으로서 사용하고, 이를 통해 착시의 디자인적 접근 장벽을 낮추고자 한다. 이를 위해 총 10개의 서로 다른 착시 자극물을 제작하여 색상 대비와 색상 요소를 기준으로 착시의 강도와 시간 차이를 확인하는 양적 실험을 진행하였다. 본 실험은 착시 이론에 대한 사전 지식이 없으며 착시 현상을 경험할 수 있는 여자 25명, 남자 9명의 총 34명의 피실험자를 대상으로 이루어졌다. 시각적 자극물은 대비 정도에 따른 강도 차이 및 기존 색상 대비 계산 모델 검증을 위해 제작된 인접 영역 간 색상 차이를 준 6개의 모델과, 색상 요소의 개입 정도를 파악하기 위해 명도, 채도, 명도와 채도를 함께 통제한 모델과 세 요소 중 그 어떠한 것도 통제하지 않은 모델 4가지로 구성하였다. 자극물의 인접 영역 간 대비는 휘도에 의존하여 색상 대비를 측정하는 Weber 대비와 색상 간 거리를 측정하는 Ea*b*로 계산되었다. Spearman 상관관계를 통해 통계 분석을 진행한 결과, 배경과 테두리 간 대비가 가장 큰 양의 상관관계를 가졌고, Ea*b*가 Weber에 비해 자극물 내 색 대비와 착시 강도 간 상관관계를 더 잘 파악하였다. 후자의 경우 ANOVA 분석 결과, 명도와 채도 중 한 개의 통제만으로도 시간 차이를 경험할 수 없음이 확인되었다. 이를 통해 명도를 중심으로 이루어졌던 기존 착시 현상에 대한 한계점을 발견하였다. 더하여, 휘도 개념에 의존하여 색 대비를 계산하는 것을 넘어 색체계 모델 내 Ea*b* 계산을 통한 포괄적 이해가 필요함을 확인하였다. 본 연구는 색상 대비, 색상 계산 모델, 색상 요소을 기반으로 기존 시각적 착시 이론에 대한 정교화 및 구체화를 진행한 연구로, 착시 디자인에 대한 필수 요소를 단순 명도에서 색의 3요소 및 Ea*b*로 확장하고, 이를 바탕으로 모션 착시를 위한 더욱 구체적인 가이드 라인을 도출하였다는 점에서 학술적 의의를 가진다. 이는 또한 착시 디자인의 보편화를 위한 후속 연구자료로서 기여할 수 있다.
This study aims to enhance the design accessibility of motion illusions by validating the necessary variables for illusion design and proposing a color proximity model rather than relying on existing color contrast models for calculating these variables. This study aims to use motion illusions as a new design tool and technique by basing them on the three components of color (luminance, saturation, and hue) and specific color systems, thereby reducing design barriers associated with motion illusions. To this end, by creating 10 different illusion stimulants, a quantitative study was conducted to verify illusions’ intensity and time differences based on color elements and contrast. The study involved 34 participants (25 women and 9 men) who had no prior knowledge of illusion theories and were capable of experiencing motion illusions. The visual stimulants consisted of 6 different illusion designs having color differences in adjacent areas to verify the difference in intensity according to the degree of contrast and 4 different illusion designs to confirm the degree of the involvement of color elements by controlling lightness, chroma, and both or none of them. In the case of former stimulants, the contrast between adjacent areas is calculated using two color calculation models: Weber, which uses luminance to compare contrast, and Ea*b*, which measures the distance between colors. As a result of conducting statistical analysis through Spearman correlation, the contrast between the background and the outline has a significant positive correlation, and Ea*b* more effectively identified the correlation between color contrast and illusion intensity within stimuli compared to Weber. In the latter case, as a result of ANOVA analysis, it is verified that the experience of a time difference is impossible when either lightness or chroma is controlled. This finding highlights the limitations of previous studies focused mainly on luminance. Moreover, it was confirmed that beyond calculating color contrast based solely on luminance, a comprehensive understanding is needed through calculating color proximity (Ea*b*) within a color system model. By refining and elaborating on existing visual illusion theories based on the three color elements and color system models, this study has academic significance in that much more concrete guidelines for motion illusion design were achieved by expanding the essential elements of illusion design from basic luminace to 3 color elements and Ea*b*. It also contributes as a valuable resource for subsequent research on the universalization of illusion design.