이 연구는 장애인스포츠 인권교육 개선방향 및 교육내용 구성에 그 목적이 있다. 이를 위한 주요 연구 방법은 면담과 전문가 회의이며, 이를 위한 사전 조사로 문헌 분석과 장애 당사자와 종사자를 대상으로 인식에 관한 조사를 시행하였다. 이를 바탕으로 면담 질문지를 구성하여 장애인스포츠 영역의 장애 당사자(6명), 종사자(6명), 인권 강사(6명), 총 18명을 대상으로 면담을 진행하였다. 면담 결과 장애인스포츠 인권교육 개선방향은 <교육 주제-반복된 주제>, <교육내용-형식적 교육>, <강사의 전문성-장애, 스포츠, 인권>, <교육방식-다양한 방식>, <교육 접근성-장애유형별 고려>, <교육 시간-충실한 시간>, <교육에 대한 느낌-놀러 가는 느낌>의 7개 주제로 범주화되었다. 또한 해당 결과를 바탕으로 전문가 회의를 통해 장애인스포츠 인권교육의 교육내용을 구성하였다. 최종적으로 도출된 장애인스포츠 인권교육의 교육내용은 <인권의 이해와 인권 감수성 훈련>, <장애인스포츠 인권의 이해>, <스포츠인권과 장애(인)의 이해>, <폭력·성폭력 및 학대>, <장애인스포츠와 접근권>, <장애인스포츠와 안전권>, <장애인스포츠 인권 관련 법률의 이해와 적용>, <노동권의 이해 및 권리옹호> 총 8개의 주제로 구성되었으며 주제별 <학습 목표>와 <주요 내용>, <세부 내용과 강의방식>, <대상별 유의점>으로 구성하였다.
The purpose of this study is to improve the direction of human rights education in disabled sports and to organize the content of education. The main research methods for this are interviews and expert meetings, and as a preliminary survey for this, literature analysis and a survey on the awareness of the disabled and workers were conducted. Based on this, an interview questionnaire was created and interviews were conducted with a total of 18 people, including the disabled (6 people), workers (6 people), and human rights instructors (6 people) in the field of disabled sports. As a result of the interviews, the direction of improving human rights education in disabled sports was categorized into 7 themes: <Education topic - repeated themes>, <Education content - formal education>, <Instructor expertise - disability, sports, human rights>, <Education method - various methods>, <Education accessibility - consideration by type of disability>, <Education time - substantial time>, and <Feeling about education - feeling like going out to play>. In addition, based on the results, the educational content of human rights education in disabled sports was organized through an expert meeting. The final educational content of the human rights education for disabled sports consists of a total of 8 topics: <Understanding Human Rights and Human Rights Sensitivity Training>, <Understanding Human Rights in Disabled Sports>, <Understanding Sports Human Rights and the Disabled>, <Violence, Sexual Violence, and Abuse>, <Disabled Sports and Access Rights>, <Disabled Sports and Safety Rights>, <Understanding and Application of Laws Related to Human Rights in Disabled Sports>, and <Understanding Labor Rights and Rights Advocacy>. Each topic is composed of <Learning Objectives>, <Main Contents>, <Detailed Contents and Lecture Methods>, and <Points of Interest by Target>.