대순종학(大巡宗學)이란 대순진리회의 신앙을 합리적이고 체계적으로 설명⋅ 이해하는 해석적 학문이다. 대순종학 연구는 대순진리회의 세계 안에서 객관적이고 귀납적인 방법으로 검증하는 과학적 연구를 지향하며, 1976년 교단 외부 연구자의 학문적 관심으로 출발했다. 대순종학 연구를 대표하는 논문 저널은 대순사상논총 이며, 교단 내부 연구자들의 글들이 발표되는 교단 기관지 [대순회보] 역시 주목할 필요가 있다.
1976년부터 2023년까지 출판된 대순종학 연구 결과물들은 논문 989편과 학위논문 102편으로 집계될 수 있다. 이 성과들의 연도별ㆍ학술지별 출판 상황, 연구자 분포, 스마트의 여덟 가지 차원 접근법을 활용한 연구 주제 분류, 비교연구 상황을 분석한 결과, 다음과 같은 과제와 전망을 제시할 수 있다.
첫째, 대순종학 연구는 교리 분야 연구가 전체의 73.9%를 차지하고 있으므로, 의례ㆍ경험ㆍ조직ㆍ실천 등 다양한 분야의 연구가 더 진척되어야 한다. 둘째, 비교연구가 전체의 6.8%에 불과하므로, 이 분야 접근법이 더 많아져야 한다. 셋째, 대순종학 논문을 1편이라도 쓴 연구자는 220명으로 집계되지만, 자발적 의지로대순종학 연구를 꾸준히 추진한 연구자는 8명에 불과하다. 하지만 대순종학으로박사학위를 받는 연구자의 꾸준한 증가, 대순사상학술원과 대순종학회의 활동으로 저변 확대의 전망은 밝은 편이다. 넷째, 989편 논문들 가운데 KCI 피인용 횟수 10을 넘긴 논문 편수는 18편뿐이다. 논문의 질적 수준 향상이나 참신한 이슈개발 및 문제 제기는 앞으로의 과제다. 젊은 연구자들의 증가는 이 문제를 해결할가능성을 제시한다. 다섯째, 현대 학문 경향을 반영한 연구는 물론이요, 학제 간또는 연구자 협업의 공동 연구가 활성화되어야 한다. 여섯째, 교단 내부적으로 자료 발굴과 개념 정리에 주력하고, 외부적으로는 교단과 무관한 학술 학회 특히 외국의 저명 학회에 진출하여 대순종학의 세계화를 추진해야 한다.
The term ‘Daesoon Studies’ denotes an interpretive learning aimed at elucidating and comprehending the faith of Daesoon Jinrihoe, in a reasoned and systematic manner. The pursuit of Daesoon Studies entails a scholarly examination of Daesoon Jinrihoe through an objective and inductive approach within the religious world. Starting from academic interest among external researchers in 1976, this research endeavor has since sought to explore the faith of Daesoon Jinrihoe in a scientific manner. Noteworthy publications in this field include The Journal of the Daesoon Academy of Sciences, as well as the official publication of the order, Daesoon Hoebo.
The research conducted in the field of Daesoon Studies from 1976 to 2023 has resulted in the publication of 989 journal articles and 102 theses. By analyzing these academic achievements based on the publication status categorized by year and academic journal, the distribution of researchers, the classification of research topics utilizing the Smartian eight-dimensional approaches, and comparative studies, the subsequent tasks and prospects can be expressed as follows: first, as Daesoon Studies in theological research accounts for 73.9% of the total, it is essential for research in various fields such as ritual, experience, organization, and practice to make further progress. Secondly, only 6.8% of studies adopt a comparative research approach, therefore, there is a need for an increase in the adoption of this methodology. Thirdly, the number of researchers who have authored at least one Daesoon Studies article amounts to 220, whereas the number of individuals who have consistently pursued Daesoon Studies voluntarily is merely 8. However, with the steady rise in the number of researchers obtaining doctoral degrees in Daesoon Studies and the activities of the Daesoon Academy of Sciences and Academic Association of Daesoon Studies, the outlook for expanding the base appears promising. Fourthly, among the 989 articles, only 18 have surpassed 10 citations in the KCI database.
Enhancing the qualitative standard of papers and developing ingenious issues and problem statements are forthcoming tasks. The increase in young researchers offers potential for addressing this issue. Fifthly, research should not only reflect contemporary academic trends but also encourage interdisciplinary or collaborative research among researchers.
Sixthly, there should be a focus on internal data mining and concept clarification within the religious community. Externally, endeavors should be undertaken to advance the globalization of Daesoon Studies by actively engaging in renowned academic conferences, especially those held overseas, regardless of religious affiliations.