기존 박물관에서 사용하던 할로겐등이나 형광등 등은 제품의 종류나 연색성, 색온도 등이 차이에도 불구하고 분광분포 스펙트럼 기준으로 비교해 보면 에너지에 큰 차이가 없다. 그러므로 문화유산 보존 측면에서 박물관의 전시 조명 기준은 조도나 적산조도 등 빛의 양을 기준으로 설정할 수 있었다. 그러나 최근 전시 조명으로 급격하게 도입되고 있는 LED의 경우 다양한 제조 방법과 형광물질이 존재하므로 조도가 같다 하더라도 분광분포 스펙트럼에 차이가 있으므로 에너지 차이가 있을 확률이 높다. 현재 시판되고 있는 LED 조명은 각기 고유의 스펙트럼을 가지고 있기 때문에 조도 기준만으로는 문화유산에 대한 조명 기준을 설정하기 어려운 점이 있다. 따라서 여러 나라에서는 전시 조명의 기준을 조도 뿐 아니라 색온도, 연색성, 분광분포 스펙트럼 등 다양한 항목으로 늘려가고 있다. 앞으로 박물관의 전시 조명은 조도 뿐 아니라 스펙트럼의 측정을 기반으로 문화유산에 대한 전시 조명의 안전성 여부를 검토하여야 할 것이다.
Halogen lamps and fluorescent lamps that have been in museums so far are single light sources. Despite variations in product types, color rendering and color temperature do not demonstrate significant differences in energy when compared on a spectral energy distribution. Therefore, in terms of cultural heritage conservation, museum exhibition lighting requirements could be set based on factors such as illuminance or accumulated illuminance. However, LEDs, which have been rapidly introduced as exhibition lighting, are produced using various manufacturing techniques and with various fluorescent materials. Accordingly, the probability of encountering LEDs with different levels of energy-since they have different spectral power distribution, even if they have the same illuminance-is high. Also, as each commercially available LED light has its own spectrum, it is challenging to use illuminance as a single lighting requirement for cultural heritages. Therefore, many countries are expanding their requirements for exhibition lighting to include not only illuminance but also color temperature, color rendering, and spectral power distribution. Museum exhibition lighting should be examined for the safety of cultural heritages based on spectral power distribution measurements as well as illuminance.