메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이제영 (전주대학교)
저널정보
한국현대영어영문학회 현대영어영문학 현대영어영문학 제68권 제3호
발행연도
2024.8
수록면
111 - 138 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This meta-analysis investigates the impact of English diary writing on the L2 proficiency of Korean students. Despite numerous experimental studies highlighting the benefits of diary writing for language learning, there has been a lack of comprehensive meta-analytical research on this topic. This study synthesizes findings from 41 cases in 31 studies, focusing on various moderating variables such as publication type, school level, feedback presence, and dependent variables like writing, speaking, reading, listening, and vocabulary. The results indicate a significant positive effect of diary writing on English proficiency, with a mean effect size of 0.608, demonstrating a moderate impact. Studies published as journal articles and those involving university students showed larger effect sizes. Interestingly, the absence of feedback correlated with larger effect sizes, suggesting that unstructured feedback might hinder motivation and self-efficacy. The study underscores the need for targeted, constructive feedback and highlights the enhanced benefits for older learners with advanced cognitive skills. The findings advocate for integrating diary writing into language curricula and call for further research to explore its long-term impacts and the role of technology and feedback in optimizing this practice.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0