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In this study, we verified the impact of using a foodservice company on customers' perceived consumption value, satisfaction, and customer behavioral intention. Based on the research results, we aim to present useful data for establishing marketing strategies for foodservice companies. To achieve the purpose of this study, an online survey was conducted using a convenience sampling method targeting customers who had experience using foodservice companies in the Seoul and Gyeonggi region. The Google online questionnaire was used from June 1 to June 21, 2024, and a total of 268 questionnaires were used for empirical analysis. A summary of the results revealed through the empirical analysis of this study and the implications of the study are as follows. First, we tested Hypothesis 1, which states that the consumption value of restaurant customers will have a significant effect on satisfaction, and found that the consumption value factors of functional value, situational value, emotional value, and rarity value have a significant effect on satisfaction. The social value factor, on the other hand, was not found to have a significant impact. Second, we analyzed the relationship between satisfaction and customer behavior and found that satisfaction affects customer behavior. Third, we tested Hypothesis 3, which states that the consumption value of restaurant customers will have a significant effect on customer behavior, and found that the consumption value factors of rarity value, situational value, functional value, and emotional value have a significant effect on customer behavior. However, the social value factor was not found to have a significant impact. Therefore, it is necessary for restaurant companies to keep a close eye on the dynamics of consumers so that they can trust and satisfy them by providing differentiated menus and services that meet their value standards.
본 연구에서는 외식기업을 이용함으로써 고객들이 인식하게 되는 소비가치와 만족도, 고객행동의도에 미치는 영향을 검증하였다. 연구 결과를 바탕으로 외식기업의 마케팅 전략 수립에 유용하 자료를 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 서울․경기지역의 외식기업 이용 경험이 있는 고객을 대상으로 편의추출 방법으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 구글 온라인 설문지법을 활용하여 2024년 6월 1일부터 6월 21일까지 진행하였으며, 총 268부를 실증분석에 이용하였다. 본 연구의 실증분석을 통하여 나타난 결과의 요약과 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 외식기업 이용고객의 소비가치가 만족도에 유의한 영향을 미칠 것이다.라는 가설 1을 검증한 결과, 소비가치 요인인 기능적 가치, 상황적 가치, 감정적 가치, 진귀적 가치는 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 사회적 가치 요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 만족도와 고객행동의도의 영향 관계를 분석한 결과, 만족도는 고객행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 외식기업 이용고객의 소비가치가 고객행동의도에 유의한 영향을 미칠 것이다.라는 가설 3을 검증한 결과, 소비가치 요인인 진귀적 가치, 상황적 가치, 기능적 가치, 감정적 가치는 고객행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 사회적 가치 요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 외식기업은 소비자들의 가치 기준에 부합할 수 차별적인 메뉴와 서비스 제공을 통해 소비자들이 신뢰하고 만족할 수 있도록 소비자들의 동태를 계속적으로 예의주시 할 필요성이 있다.
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