메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장세영 (쌍동초등학교) 손소혜 (인천상정고등학교) 심지혜 (인천석천초등학교) 박예은 (인성초등학교) 이동환 (경인교육대학교)
저널정보
한국초등영어교육학회 초등영어교육 초등영어교육 제30권 제3호
발행연도
2024.9
수록면
71 - 95 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study conducts a thematic clustering of the vocabulary list from the 2022 revised English curriculum, drawing on key concepts from non-English elementary school subjects and primary-level themes proposed by content-based language learning theories. To this end, the trends in vocabulary guidelines within the national English curricula are reviewed before implementation. The results are as follows. First, regulations on lexical variants in the national curriculum have relied heavily on morphological (formal) similarity, unintentionally neglecting word meaning and use. Second, primary-level themes in content-based language learning correspond to about 30% of secondary-level words in the 2022 curriculum, while key concepts from elementary subject areas align with about 17%, suggesting that 17–30% of secondary words may be mis-classified. Third, analysis of communicative functions in the national curriculum reveals an elementary-to-secondary word ratio of 10:1; 10% of target language patterns could change through vocabulary list adjustments.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0