본고는 1970년대에 발간된, 호서문학회 동인들의 시선집 『호서시선』에 나타난 대전 시문학의 양상과 특징을 고찰하였다. 1951년에 발족하여 호서문학의 맥을 유지해오던 ‘호서문학회’는 한국문인협회 충남지회와 문학적으로 서로 공유하면서도 독자적으로 호서문학의 정신을 잇고자 끊임없이 시도하였다. 호서문학의 정신을 계승하기 위해 그들은『문장』지에서 시작된 ‘추천제도’를 거부하였고, 토착미(로컬리티)를 추구하였다. 1950년대에 발간된 『호서문학』 1집부터 4집에서 이러한 면모를 어렵지 않게 확인할 수 있다. 이후 공백기를 거쳐 다시 호서문학의 정신이 좀 더 구체적으로 표출된 것은 호서문학회 동인들의 시를 묶은, 1970년대에 발간된 4권의 『호서시선』에서였다. 『호서시선』1집에 실린 박희선의「해력(解瀝)」에서 호서문학이 걸어온 길과 호서문학의 맥과 정신, 호서 시인들의 시세계를 볼 수 있다. 『호서시선』2집의 부록에 수록된 송석홍·신정식 편의 「호서문학회 소사(小史)」는 해방 이후 대전, 충남문학의 역사를 통시적으로 기술한 것으로 호서문학회의 시문학의 양상뿐만 아니라 호서문단의 양상까지 엿볼 수 있다는 점에서 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 『호서시선』 3집에 실린 원영한의 「호서문학의 입장」에서 호서문학이 추구한 향토성과 사상성, 그리고 인간성을 엿볼 수 있다. 이러한 호서문학의 정체성은 오랜 기간 호서문학회 활동을 해 온, 정훈, 박희선, 김대현, 신정식, 이교탁 등의 시에서 확인할 수 있다. 따라서 1970년대에 발간된 『호서시선』은 1950년대에 4집 발간 이후 휴간된 『호서문학』이 복간되는 데 많은 기여를 한 점, 1970년대 대전 시문학의 양상과 특징을 살피는 데 중요한 자료라는 점, 해방 이후부터 1960년대까지의 호서문단의 역사를 실증적으로 기술한 「호서문학회 소사」가 수록된 점 등에서 의미가 크다고 할 수 있다.
This paper examines the aspects and characteristics of Daejeon’s poetry literature as represented in the poetry anthology by members of the Hoseo Literary Society, 『Hoseo Poetry Collection』, published in the 1970s. The ‘Hoseo Literary Society,’ which was founded in 1951 and has maintained the legacy of Hoseo literature, continuously attempted to independently inherit the spirit of Hoseo literature while sharing literary aspects with the Chungnam branch of the Korean Writers’ Association. In order to inherit the spirit of Hoseo literature, they rejected the ‘recommendation system’ that had begun with the 『Munjang』 magazine and pursued locality. This aspect can be easily seen in the 1st through 4th volumes of 『Hoseo Literature』 published in the 1950s. After a period of hiatus, the spirit of Hoseo literature was again expressed in a more concrete way in the 4-volume 『Hoseo Poetry Collection』 published in the 1970s, which collected the poems of the Hoseo Literary Society members. In Park Hui-seon’s 「Haeryuk(解瀝)」 included in the first volume of 『Hoseo Poetry Collection』, we can see the path of Hoseo literature, its legacy and spirit, and the poetic world of Hoseo poets. 「A Brief History of Hoseo Literary Society」 by Song Seok-hong and Shin Jeong-sik, in the appendix to the second volume of 『Hoseo Poetry Collection』, is a diachronic description of the history of Daejeon and Chungnam literature since liberation, and it is of great significance in that it provides a glimpse not only the aspects of the poetry of Hoseo Literary Society but also of the Hoseo Literary Circle. Won Yeong-han’s 『The Position of Hoseo Literature』 included in the 3rd volume of 『Hoseo Poetry Collection』, gives us a glimpse of the regionality (localism), ideology, and humanity pursued by Hoseo literature. This identity of Hoseo literature can be observed in the poems of Jeong Hoon, Park Hui-seon, Kim Dae-hyun, Shin Jeong-sik, and Lee Gyo-tak, who have been active in the Hoseo Literary Society for a long time. Therefore, the 『Hoseo Poetry Collection』, published in the 1970s, is significant in that it contributed greatly to the republication of 『Hoseo Literature』 which had been suspended since the publication of the 4th volume in the 1950s, is an important resource for examining the aspects and characteristics of Daejeon’s poetry in the 1970s, and includes 『A Brief History of Hoseo Literary Society』, which empirically describes the history of Hoseo Literary Circle from liberation to the 1960s.