메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백대웅 (경희대학교) 이지선 (경희대학교) 정라나 (경희대학교)
저널정보
한국조리학회 Culinary Science & Hospitality Research Culinary Science & Hospitality Research Vol.31 No.3(Wn.176)
발행연도
2025.3
수록면
17 - 29 (13page)
DOI
10.20878/cshr.2025.31.3.003

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores the potential of Metaverse technology to address the limitations of learning presence in remote practical education and enhance learning experiences. A total of 134 students, including culinary and bakery majors, participated in Metaverse-based cooking and bakery practice classes, respectively, where this study examined the effect of perceived learning presence (cognitive, social, and emotional) on learning flow, satisfaction, and persistence. The findings revealed that among the sub-dimensions of learning presence, social presence and emotional presence—excluding cognitive presence—positively influenced learning flow and learning satisfaction, which subsequently enhanced learning persistence. These results suggest that the limitations of learning presence, often cited as challenges in non-face-to-face online practical education, can be effectively addressed through Metaverse-based technologies. This study provides valuable insights for the design and implementation of practice-oriented online classes in culinary arts and food service-related disciplines and contributes to the academic understanding of learning presence in Metaverse-based learning environments.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 실증분석
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0