이 글은 권구의 〈병산육곡〉의 연시조로서의 연결성, 특히 논란이 되었던 〈4~5수〉의 연결성과 내용적인 측면에 주목하였다. 〈병산육곡〉은 각 수간의 연결성이 떨어진다는 기존의 논의와는 달리 연시조로서의 연결성을 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 〈1수〉에서 화자의 삶의 지향을 제시하고, 〈2수〉에서는 그런 삶을 ‘漁釣生涯’로 구체화한다. 〈3수〉는 이러한 삶의 지향을 생활 모습을 통해 보여줌과 동시에 유자로서의 모습을 나타낸다. ‘浮雲’에 대한 구체적인 내용이 〈4~5수〉를 통해 나타나므로 〈3수〉는 〈1~2수〉와 〈4~5수〉를 이어주는 역할을 하고 있다. 〈4~5수〉는 화자에게 저절로 떠오르는 상황으로, 화자가 비록 세간의 소식과 단절하며 살아가고자 하지만 사대부로서 당연히 할 수밖에 없는 나라에 대한 걱정이자 근심을 의미한다. 〈6수〉는 화자가 죽간을 메는 모습과 어촌으로 〈2수〉의 ‘漁釣生涯’와 연결되며, 이 어촌이 ‘武陵’이라는 표현을 통하여 화자가 기거하는 병산은 화자에게 있어 避世處로서의 무릉도원과도 같은 곳임을 보여준다. 즉 〈6수〉는 ‘武陵’을 통해 앞선 〈1~5수〉를 모두 포괄한다. 한편 〈4~5수〉는 〈3수〉의 ‘浮雲’에 대한 구체적인 내용으로 연결된다. 〈4수〉는 두견에 대한 백조의 태도를 보여주고, 이에 대한 화자의 감정을 통해 화자가 이를 긍정적으로 바라보지 않음을 알 수 있다. 〈5수〉는 봉황을 쫓아다니는 까마귀 떼를 통해 〈4수〉의 두견과 같이 봉황도 쉬거나 의지할 곳 없는 상황을 다시 한번 제시함으로써 여전히 부정적인 상황이 이어짐을 강조한다. 이처럼 두 수에 걸쳐 백조와 까마귀를 통해 두견과 봉황이 겪는 상황과 이에 대한 화자의 감정을 제시함으로써 당대에 대한 부정적인 현실 인식을 읽을 수 있으며 이를 상당히 강조하고 있음을 알 수 있다. 이는 〈6수〉에서 화자가 자신이 거처하는 공간을 ‘武陵’으로 바라보는 데에 당위성을 부여한다. 이러한 관점에서 〈4~5수〉는 〈6수〉와도 충분히 관련된다고 볼 수 있다. 따라서 〈4~5수〉는 〈병산육곡〉을 읽어내는 데 핵심적인 부분을 담당하고 있다고 볼 수 있다. 곧 〈병산육곡〉은 화자의 삶의 지향과 (정치)현실에 대한 비판적 인식이 드러나며, 일종의 避世處로서의 병산에 거처하며 살아가는 것으로 추구하던 삶의 지향을 이룸을 노래한 것이라고 할 수 있다. 이처럼 연시조로서의 정형을 유지한 것은 권구가 규범성을 강조하고자 하였던 것으로 보인다. 그의 문집에 수록된 「闡幽錄」과 〈雙犬說〉을 통해 권구는 사대부들의 무너진 도덕성을 비판한다. 또한 이를 효, 열, 의와 같은 근본적인 것으로 회복하고자 함을 통해 그 규범성을 강조한다. 〈병산육곡〉이 연시조로서의 정형이 무너지지 않은 것 역시 세태에 따라 무너져 가는 규범성을 세우기 위함으로 볼 수 있을 듯하며, 〈병산육곡〉의 의의는 여기에 있다고 보인다.
This study focuses on the connectedness ofByeongsanyukgok (屛山六曲) by Gwongu as a Yeonsijo, particularly examining the debated continuity and thematic aspects of #4–5. Contrary to previous discussions that argued that the work lacks cohesion between individual sijo, this study confirms its structural and thematic continuity as a Yeonsijo. In #1, the speaker presents his ideal way of life, and in #2, he concretizes it as a “fishing and angling life”(漁釣生涯). #3 illustrates this aspiration through depictions of daily life while also portraying the speaker as a Confucian scholar. The imagery of “floating clouds”(浮雲) in #3 seamlessly transitions into the themes of #4–5, thereby linking #1–2with #4–5. #4–5 depict thoughts that involuntarily arise in the speaker’s mind; despite his desire to detach fromworldly affairs, he is inevitably burdenedwith concerns for the nation as a Confucian scholar. #6 connects back to #2 through the imagery of the speaker carrying a bamboo basket and living in a fishing village. Furthermore, through the expression “Mureng”(武陵), the speaker portrays Byeongsan as an ideal retreat (避世處), akin to Murengdowon, where he can escape fromworldly concerns and live in detachment. Thus, #6 encompasses and integrates the themes of #1–5. Meanwhile, #4–5 provide a detailed elaboration on the “floating clouds”from#3. #4 describes the attitude of a white bird toward a cuckoo, revealing through the speaker’s emotions that he does not view the situation positively. #5 reinforces this negative perception by depicting a flock of crows chasing a phoenix, symbolizing the continued struggles of the noble bird, similar to the crow in #4. Through these two sijo, the conditions of the crow and phoenix, as well as the speaker’s emotional response, highlight a critical perception of contemporary reality. This, in turn, justifies the speaker’s view of Byeongsan asMureng in #6. Fromthis perspective, #4–5 are closely linked to #6 and are crucial in interpreting Byeongsanyukgok (屛山六曲). Ultimately, Byeongsanyukgok (屛山六曲) expresses both the speaker’s ideal way of life and a critical awareness of political reality, depicting his aspiration to live in seclusion at Byeongsan, seeking refuge from the world. The fact that Byeongsanyukgok (屛山六曲) maintains the formal structure of Yeonsijo suggests that Gwongu sought to emphasize normative values. His collected works, including Cheonyurok (闡幽錄) and Ssangyeonseol (雙犬說), criticize the declining morality of the scholar-official class. Furthermore, by advocating a return to fundamental virtues such as filial piety (孝), loyalty (烈), and righteousness (義), Gwongu underscores the importance of ethical restoration. The adherence to the formal structure of Yeonsijo in Byeongsanyukgok (屛山六曲) can also be seen as an effort to uphold moral principles in a changing society. This reinforces the significance of Byeongsanyukgok (屛山六曲) as a work that seeks to reestablish normative values through poetic form.