메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
姜鮮珠 (京仁敎大敎授)
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第173輯
발행연도
2025.3
수록면
125 - 154 (30page)
DOI
10.18622/kher.2025.03.173.125

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The article explores the development of educational programs from the lens of inclusive museums, with particular focus on how museums can support the acculturation of students of Korean Chinese and ethnic Korean of the former Soviet Union (Koryoin) in South Korea, mitigate social exclusion, and promote social integration. A key argument put for is that, to prevent immigrant-background students from adopting acculturation strategies of separation and marginalization, a thorough preliminary assessment of their needs and the essential resources for their adaptation must be conducted. Such efforts should aim not only to support their stable adjustment to Korean society, but also to encourage harmonious coexistence with their non-immigrant-background peers.
Furthermore, within the Korean sociocultural context, the study underscores that for Korean Chinese and Koryoin students to embrace an “integration” approach to acculturation, museums must develop educational programs that are thoughtfully tailored to their lived experiences.

목차

1. 序言
2. 한국에서 한국계 중국인과 고려인의 문화적응 전략
3. 이주배경학생의 문화적응을 지원하는 박물관교육의 방향
4. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0