루벤 외스툴룬드(Ruben Ostlund)감독의 영화 <슬픔의 삼각형>은 자본주의 사회의 불평등을 다루고 있으며, 이는 젠더의 문제, 계급의 문제, 권력의 문제로 표현된다. 이 세 가지의 문제는 모두 욕망과 연관되어 자본주의에 대한 풍자로 제시됨으로써 현대 사회의 물질주의적 가치관, 인간 본성의 복잡성, 계급 간 불평등에 대한 고찰을 선사한다. 총 세 부분으로 구성된 이야기는 이항대립의 구조를 부각시킴으로써 자연스럽게 갈등을 드러내고 또 극대화시키는 힘을 얻는다. 하지만 바로 그 구조 때문에 복잡한 사회적, 윤리적 문제들이 단순화될 위험성도 가지고 있다. 이항대립 구도는 두 가지 상반된 측면을 극명하게 대비시켜 주지만 그와 동시에 이분법적인 사고방식의 한계를 벗어나지 못하게끔 만들 수 있기 때문이다. 즉 현실의 문제를 단순화 혹은 일반화시켜 다양하고 복합적인 실제의 세계를 온전히 바라볼 수 없게 만든다는 것이다. 들뢰즈는 전통적인 이항대립 구도가 세상을 너무 단순하게 나누고 상호작용을 제한한다고 보았다. 이항대립 구도는 현실의 복잡함과 변화하는 양상을 충분히 반영하지 못하는 것이다. 이러한 이항대립의 구도를 극복하기 위해 제시되는 개념이 바로 ‘차이’인데, 이는 고정된 두 요소의 대비를 동적인 흐름으로 바라봄으로써 세계를 항상 변하고 진화하는 과정으로 파악하는 방법이다. 그에 의하면 고정된 본질이나 대립되는 요소들 간의 경계가 아닌 관계와 흐름에 집중하는 것이 중요하다. 고정된 본질이나 개념을 부정하고, 변화하는 과정 속에서 다양한 관계들을 분석함으로써 비로소 세계는 다채로운 관계와 특성들이 상호작용하는 다양체로서 파악되는 것이다. <슬픔의 삼각형>에 관련된 선행연구는 부재한다. 다만 이에 대한 리뷰형식이나 감상형식의 글 혹은 짧은 기사가 있을 뿐이다. 이들 대부분은 자본주의에 대한 비판과 인간의 본성에 대한 풍자를 언급하고 있다. 하지만 다른 시각에서 보면 작품 속에서 인간에 대한 긍정성을 포착해낼 수 있다. 자본주의 사회에서 인간의 욕망은 고정적이지 않고 다양한 형태로 변화하고 충돌하기 때문에, 이분법적인 사고방식만으로는 그 복잡성을 다 담아내지 못한다. 이 논문은 ‘안티오이티프스’, ‘차이’와 ‘반복’, ‘영토화’와 ‘코드화’의 들뢰즈적 개념을 따름으로써 영화의 말미를 자본주의에 대한 시니컬하고 슬픈 결말로 인식하는 부정적 해석에서 벗어날 수 있을 것이다.
Ruben Ostlund’s film "Triangle of Sadness" addresses the inequality in capitalist society, which is expressed through issues of gender, class, and power. These three issues are all linked to desire and are presented as a satire of capitalism, offering a reflection on the materialistic values of modern society, the complexity of human nature, and the inequality between classes. The story, divided into three parts, emphasizes a binary opposition structure that naturally highlights and intensifies conflict. However, this very structure also carries the risk of simplifying complex social and ethical issues. The binary opposition structure sharply contrasts two opposing aspects but at the same time can limit thinking to a binary framework, making it impossible to fully grasp the diverse and complex reality of the world. In other words, it risks oversimplifying or generalizing the issues of reality, which prevents a comprehensive view of the diverse and intricate actual world. Deleuze argued that traditional binary opposition structures simplify the world too much and limit interactions. These structures fail to adequately reflect the complexity and changing dynamics of reality. To overcome this binary structure, the concept of 'difference' is proposed, which looks at the contrast between fixed elements as a dynamic flow, understanding the world as a constantly changing and evolving process. According to Deleuze, it is important to focus on relationships and flows, not on the boundaries between fixed essences or opposing elements. By rejecting fixed essences or concepts and analyzing the various relationships within the changing process, the world can finally be understood as a multiplicity of diverse relationships and characteristics that interact. There is a lack of prior research related to "Triangle of Sadness". There are some reviews, personal reflections, or short articles on the film. Most of these focus on criticizing capitalism and satirizing human nature. However, from a different perspective, we can capture a sense of positivity about humanity within the work. In a capitalistic society, human desires are not fixed but change and collide in various forms, so a binary way of thinking cannot fully capture its complexity. This paper, by following Deleuzean concepts such as 'Anti-Oedipus,' 'difference and repetition,' and 'territorialization' and 'coding,' will be able to move beyond a negative interpretation of the film's ending as a cynical and sad conclusion about capitalism.