메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김대권 (공주대학교, 공주대학교 특수교육대학원)

지도교수
임경원
발행연도
2013
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the meaning of Special education teacher’s practical knowledge and the implications it has on the process of Play activity-based math classes.
To achieve this purpose active research as a part of qualitative methodology is employed.
The subjects are four students with intellectual disability and one student with learning disabilities. The researcher who manages and teaches these students, simultaneously taught a six-year career in special education. In addition, there were four teachers who served as external.
In the process both qualitative and quantitative data was gathered. Qualitative data was analyzed using Hangul 2010, Microsoft Excel and manually by Post-it and whole paper. Quantitative data were analyzed through instruction analysis.
Based on research findings, these are the conclusions of the study:
The teacher''s Practical Knowledge had changed. Practical Knowledge with "Reconfiguration of the learning group, small group cooperative learning", "Considering the characteristics of a variety of learners, the development of classes", and "Reflection of the teaching techniques that appear in the classroom setting" and "Entertained to solve problems, the self-directed math classes" on Play activity-based math classes.
Reforming the Special Education Teacher''s Practical Knowledge and the implications can be summarized as follows:
First, Play activity-based math classes mainly are comprised of small scale’s collaborative learning. There is sufficient interaction between students.
Second, to conduct play activity-based math classes effectively, a teacher is required to understand the organizing learning groups and measure each individual’s levels accurately. Furthermore, the teacher provides relevant for educational resources and materials related each student''s levels. The teacher will introduce new activities and methods.
Third, the researcher obtained the practical knowledge while carrying out lessons. These contained language as a medium of instruction, teacher’s behavior, feedback, monitoring, and the function of an assistant.
Forth, Play activity-based math classes are characterized by a permissive and pleasant atmosphere, student-directed learning, and problem-solving learning in real life scenario. The purpose of playing activities and the degree of application of play is explained clearly and accurately.

목차

Ⅰ 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 질문 3
3. 용어의 정의 4
1) 놀이 활동 중심의 수학 수업 4
2) 교사의 실천적 지식 5
Ⅱ. 연구의 배경 6
1. 연구의 동기 6
2. 놀이 활동 중심의 수학 학습 이론 7
1) 피아제의 구성주의 8
2) 딘즈의 놀이의 구성으로서의 수학 9
3) 스캠프의 수학학습이론 10
4) 일반 초등수학교육에서의 놀이 활동 중심의 수학수업 11
3. 특수교육에서의 놀이 활동 중심의 수학수업 12
Ⅲ. 연구 방법 15
1. 연구 방법의 개념적 틀 15
1) 질적 연구 맥락 15
2) 실행 연구 맥락 16
3) 연구 절차 19
2. 연구 참여자 및 연구 환경 22
1) 연구 환경 22
2) 연구 참여자 23
3. 자료 수집 26
1) 관찰 자료 26
2) 심층면담 자료 27
3) 문서 자료 28
4. 자료 분석 29
5. 연구의 진실성 31
1) 동료 연구자의 조언 31
2) 심층적 기술 32
3) 참조자료의 사용 32
4) 구성원 간 검토 32
6. 연구 윤리 32
Ⅳ. 결 과 34
1. 학습 집단 재구성, 소집단 협력학습의 적용 35
1) 학생들의 수업참여양상 35
2) 집단구성의 방향과 중요성 38
3) 기존 소집단 협력학습의 한계 39
2. 다양한 학습자의 특성을 고려한 수업으로의 발전 40
1) 학생의 구성과 특성에 대한 이해 40
2) 수준별 다양한 활동을 위한 준비 42
3) 다양하고 세밀한 수업으로의 발전 43
3. 수업 현장에서 나타나는 교수기술의 반성 46
1) 수업교수기술 적용과 반성 46
2) 반성을 통한 교사의 변화 50
4. 즐겁게 문제를 해결해나가는 자기주도적 수학수업 51
1) 수업 분위기의 역할과 중요성 51
2) 특수학급에서의 자기주도적 학습 구현 54
3) 생활 속 문제해결학습으로서의 놀이 56
4) 놀이 활동의 역할과 비중 58
Ⅴ 논의 60
1. 학습 집단의 재구성, 소집단 협력학습의 적용 60
2. 다양한 학습자의 특성을 고려한 수업으로의 발전 61
3. 수업 현장에서 나타나는 교수기술의 반성 62
4. 즐겁게 문제를 해결해가는 자기 주도적 수학수업 63
Ⅵ 결론 및 제언 65
참고문헌 68
ABSTRACT 72

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0