미용산업은 인적 의존도가 높은 분야로 종사자가 제공하는 서비스 품질과 기술이 상품화되어 경영에 많은 영향을 미칠 수 있다. 그러므로 미용종사자의 신체적, 정신적 건강과 행복감에 관한 연구는 중요한 사항이며, 미용종사자 개인의 관리가 제대로 이루어지지 않는다면 미용 산업의 발전과 질 높은 서비스를 기대하기란 어렵다. 이에 본 연구는 미용종사자들의 일반적 특성에 따라 웰니스와 주관적 행복감에 어떠한 차이를 나타내는지 분석하여 기업이 미용종사자들을 위한 웰니스 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제시하는데 목적이 있다. 연구목적을 수행하기 위하여 서울·경기·인천 지역에 거주하는 미용종사자들을 대상으로 총 1,080부의 설문지를 최종분석에 사용하였으며, 수집된 자료는 SPSS 16.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, t-test, 분산분석을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상의 일반적 특성을 알아본 결과, 성별은 여성이 남성보다 약 2배 정도 높은 것으로 나타났고, 연령은 20에서 30대, 학력은 전문대 재학/졸업과 결혼유무는 미혼이 많았으며, 월 평균 소득은 200만원에서 300만원 미만이 많았다. 현 근무지에서 1년에서 3년 정도 근무자가 많았고, 프랜차이즈 미용실 근무자가 많았으며 휴일은 월 4회 정도가 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 웰니스는 규칙적 운동, 주관적 가치관, 자기개발, 도덕적 성향, 사회봉사, 음식조절, 부정적 감정, 긍정적 감정, 건강 염려, 복약지도, 내적 귀인의 총 11가지 요인으로, 주관적 행복감은 타인비교성취, 부정적 감정, 긍정적 만족, 노화 무력감, 노후 만족감의 5가지 요인으로 도출되었다. 셋째, 웰니스의 차이에서 규칙적 요인은 결혼여부, 근무시간을 제외한 나머지 특성에서, 주관적 가치관 요인은 최종학력, 월 평균 소득, 현 근무지의 근무기간, 직위에서, 자기개발 요인은 최종학력, 월평균 소득, 현 근무지의 근무기간, 직위, 월 평균 휴일 수, 거주 지역에서 유의미한 차이를 보였다. 도덕적 성향 요인은 최종학력, 월평균 소득, 직위에서, 사회봉사는 연령, 최종학력, 결혼여부, 월평균 소득, 근무지 형태, 직위에서, 음식 조절 요인은 연령, 최종학력, 결혼여부, 월평균 소득, 현 근무지의 근무기간, 직위, 월 평균 휴일 수에서 유의미한 차이를 보였다. 부정적 감정 요인은 월 평균 휴일 수에만, 긍정적 감정은 연령, 최종학력, 월평균 소득, 직위에서, 건강염려 요인은 근무시간과 거주 지역을 제외한 나머지 특성에서 유의미한 차이를 보였다. 또한 복약지도 요인은 성별, 월 평균 휴일 수를 제외한 나머지 특성에서, 내적귀인 요인은 근무지 형태, 근무시간에 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 주관적 행복감의 차이에서 타인비교성취 요인은 최종학력, 월평균 소득, 현 근무지의 근무기간, 직위, 월 평균 휴일 수에서, 부정적 감정 요인은 성별, 연령, 결혼여부, 월평균 소득, 직위에서, 긍정적 만족 요인은 연령, 최종학력, 결혼여부, 월평균 소득, 현 근무지의 근무기간, 직위, 월 평균 휴일 수에서 유의미한 차이를 보였다. 노화 무력감 요인은 성별에서만, 노후 만족감 요인은 성별, 최종학력, 월평균 소득, 현 근무지의 근무기간, 직위, 근무시간, 월 평균 휴일 수, 거주 지역에서 유의미한 차이를 보였다. 결론적으로, 미용 산업은 인간의 고차원적 삶에 대한 욕구 증가와 인적 의존도가 더욱 높아지므로 이에 질 높은 서비스와 효율적인 경영성과를 얻기 위해 미용종사자들을 위한 보다 합리적인 웰니스 프로그램이 필요할 것으로 사료된다. 이러한 웰니스와 주관적 행복감을 통해 미용종사자들이 보다 건강해지고, 삶의 여유와 질적 만족을 도모할 수 있기를 바라며, 또한 웰니스가 주관적 행복감에 미치는 영향을 알아보는 후속연구도 이루어져 보다 다양한 측면에서 미용자의 웰니스 인식과 행복감을 높이기 위한 노력이 지속되길 바란다.
Beauty industry is heavily dependent on human resources and could exert a lot of influence on its management by commercializing the employees’ service quality and technique. Therefore, studies on physical and mental wellness and well-being are important, and if the personal management of beauty service providers is not successful, it is hard to expect the advancement and high quality service of beauty industry. The purpose of this study is to present basic data on the development of wellness program created by corporate for the beauty service providers by analyzing what difference is made in wellness and subjective well-being according to the general characteristics of beauty service providers. To accomplish the purpose of this study, a total of 1,080 questionnaires from the beauty service providers in Seoul, Kyunggi, and Incheon areas were used as the final analysis, and frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-est, and analysis of variance using SPSS 16.0 were done for the collected data. The study results according to subjects for inquiry are as follows. First of all, the following are the general characteristics of the research subject. Female are twice as many as male in gender, many of them are in their twenties and thirties in ages, technical college currently attending or graduated in the level of education, unmarried in marital status, from two million won to less than three million won in income. Many of them have worked at their current place of work for one year to three years, are working at franchise beauty salon, and have four days off in a month. Secondly, wellness consists of a total eleven factors such as regular exercise, subjective values, self-development, moral tendency, community service, meal control, negative feeling, positive feeling, health-consciousness, medicine consumption guidance, and inner attribution, and subjective well-being results in five factors such as accomplishment against somebody else, negative feeling, positive satisfaction, feeling of helplessness coming from aging, and gratification in old age. Thirdly, as for the difference in wellness, all characteristics except for marital status and working hours showed significant differences in regular factors, and highest level of education, average monthly income, duration of service at current work place, and job title showed significant difference in subjective value factors, and highest level of education, average monthly income, duration of service at current work place, job title, average number of day offs in a month, and residential area only showed significant difference in self-development factors. Highest level of education, average monthly income, and job title showed significant difference in moral tendency factors, and ages, highest level of education, marital status, average monthly income, working condition, and job title showed significant difference in community service, and ages, highest level of education, marital status, average monthly income, duration of service at current work place, job title, and average number of day offs in a month showed significant difference in meal control factors. The only factor shown significant differences among factors in negative feeling is average number of day offs in a month, and factors shown significant differences in positive feeling are ages, highest level of education, average monthly income, and job title, and all characteristics in health consciousness factors except for working hours and residential area showed significant differences. In addition, all characteristics except for gender, average number of day offs in a month showed significant difference in medicine consumption guidance, and working conditions and working hours among inner attribution factors showed significant differences. Fourthly, as for the difference in subjective well-being, highest level of education, average monthly income, duration of service at current work place, job title, and average number of day offs in a month in accomplishment against somebody else showed significant differences, and gender, ages, marital status, average monthly income, and job title in negative feeling factors showed significant differences, and ages, highest level of education, marital status, average monthly income, duration of service at current work place, job title, and average number of day offs in a month in positive satisfaction factors showed significant differences. Gender only showed significant differences in factors of feeling of helplessness coming from aging, and gender, highest level of education, average monthly income, duration of service at current work place, job title, working hours, average number of day offs in a month, and residential area in gratification in old age factors showed significant differences. In conclusion, more reasonable wellness programs for beauty service providers are in need to accomplish high quality service and efficient business performance as the dependence of beauty industry on the increase of appetite for high dimensional life and the human resources increases. The researcher hopes beauty service providers become healthier and promote comfort and satisfaction in quality in their life through these wellness and subjective well-being. Besides, by pursuing further studies of the effect of wellness on subjective well-being, the researcher hopes continuous efforts should be taken to improve the awareness of wellness and well-being of beauty service providers in various aspects.
목차
국문 요약 ⅵⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 연구범위 및 구성 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 웰니스 71) 웰니스의 정의 72) 웰니스의 유익 93) 웰니스의 이론 102. 주관적 행복감 151) 행복의 의미 152) 주관적 행복의 의미 16Ⅲ. 연구방법 및 절차 181. 조사대상 및 자료수집 182. 측정도구의 구성 203. 자료처리 및 방법 22Ⅳ. 연구결과 231. 조사대상의 일반적 특성 232. 웰니스와 주관적 행복감의 각 차원 261) 웰니스의 차원 262) 주관적 행복감의 차원 323. 조사대상자의 일반적 특성에 다른 웰니스와 주관적 행복감의 차이 351) 조사대상의 일반적 특성에 따른 웰니스의 차이 352) 조사대상의 일반적 특성에 따른 주관적 행복감의 차이 59Ⅴ. 고찰 74Ⅵ. 결론 및 제언 80참고문헌 84부 록 92ABSTRACT 99감사의 글