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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김원진 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
오세종
발행연도
2013
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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At the stage of conceptual design of a helicopter, it is a general way using low fidelity analysis methods because of a large number of design calculations and trade-off studies. Determination of empirical parameters used in analysis codes for more practical design, depends on an user’s design experiences, which effects on the accuracy and the fidelity of conceptual design results. Thus, more precise and logical method should be required to determine the empirical parameters used in the conceptual design of a helicopter. The present method is to be used not only in verifying the empirical parameters generated by design requirements, but also regenerate them if they contain any errors. Empirical parameters produced by present method were used to design a helicopter with a payload objective and performance constraints of an operating helicopter. As a result, weights and geometries of designed helicopter matched the target value within 5% significance level, proving that the suggested parameter generating method can be useful in the conceptual design of a helicopter.

목차

1. 서론 1
2. 연구방법 6
2.1 경험적파라메터 결정 및 검증 6
2.1.1 하향식 개념설계 7
2.2 경험적파라메터 결정 8
2.2.1 참조헬리콥터0 선정 8
2.2.2 참조헬리콥터1, 2 선정 9
2.2.3 경험적파라메터 결정 방식 9
2.3 경험적파라메터 검증 25
2.3.1 자기중량 결정 27
2.4 설계헬리콥터 개념설계 28
3. 결과 및 검토 29
3.1 무지면효과 최고제자리비행고도에서의 경험적파라메터 29
3.2 등고도 최고속 순항비행시의 경험적파라메터 30
3.3 경험적파라메터 적용 및 설계 결과 32
3.3.1 10000급 헬리콥터 설계 32
3.3.2 15000~20000급 헬리콥터 설계 38
3.4 자기중량 추정 43
4. 결론 45
5. 참고문헌 47
6. Abstract 72

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