일반적인 철근콘크리트 바닥판은 겨울철 과다한 염화칼슘 사용과 열화로 인하여 균열이 발생하고 수분이 침투하여 바닥판내의 철근이 부식함으로써 균열이 진전되고 확대되어 결국 파괴에 이른다. 이러한 RC 바닥판의 단점을 원천 제거하기 위하여 콘크리트 내부의 철근을 없애고 거더를 Strap으로 횡구속시켜 아칭효과를 극대화시킨 바닥판이 Steel strap 무철근 바닥판이다. 본 연구는 캐나다에서 최초로 개발된 무철근 바닥판에 대한 구조적 특성을 규명하고, 차량 윤하중, 바닥판 최소두께 등 국내 기준에 부합하는 설계방법을 개발하는 것을 목적으로 수행되었다. 우선 전단연결재에 대한 Push-out 시험을 통하여 FRP bar와 무철근의 영향을 고려한 전단연결재 강도평가식을 제안하였고, 무철근 바닥판의 균열제어를 목적으로 배근한 FRP bar의 배치량을 변수로 실물 모형실험을 수행하였으며, 정적 및 피로 거동특성을 분석한 후 내하력과 균열, 연성도, 파괴시 응력수준 등을 종합적으로 판단하여 FRP bar 추천 배치량을 0.3%로 제시하였다. 기존의 RC 바닥판에 대한 펀칭강도 평가식에 대한 연구는 다양하게 많은 연구가 수행된바 있으나 무철근 바닥판의 펀칭파괴 연구는 거의 없는 실정이다. 본 연구에서는 실제 파괴 형상에 가까운 포물선 형상으로 바닥판의 파괴 형상을 가정하고 Steel strap에 의한 횡구속 효과를 고려하여 무철근 바닥판의 펀칭전단강도식을 개발하였다. 제안식은 실험값 대비 4% 정도 오차율로 높은 정확도를 가지고 실측강도를 예측하였으며, Strap 단면적 즉 횡방향 구속도를 증가시키면 파괴각도가 45˚에서 점차 감소하여 표준바닥판의 경우 37˚까지 파괴각도가 감소하는 것을 보여주었고 펀칭전단강도는 Strap 구속도에 비례하여 증가함을 알 수 있었다. 아울러 제안식을 통하여 콘크리트 강도와 바닥판의 두께에 비례하여 펀칭강도는 증가하며, FEM 해석 결과 대비 7% 범위 이내에서 비교적 정확하게 펀칭강도를 예측함을 알 수 있었다. 국내 설계기준에 제시하고 있는 최소 바닥판 두께 220mm를 고려한 Strap 보강 무철근 바닥판의 설계식을 도출하기 위하여 바닥판 두께, 지간장 및 Strap 배치간격과 단면적 등 각 매개변수에 대한 비선형 유한요소해석을 수행하였다. 해석 결과를 통하여 바닥판의 펀칭전단강도는 바닥판 두께, Strap의 단면적에 비례하고 바닥판 지간장과 Strap 배치 간격에 반비례함을 알 수 있었으며 주형 거더의 강성, FRP bar의 배치량, Steel strap의 강도에 대한 영향은 상대적으로 크지 않았다. 바닥판 펀칭강도는 Strap 단면적에 비례하여 증가하지만 일정 단면적 이상에서는 펀칭강도 증가량이 거의 없으며 바닥판의 두께에 따라 이러한 구속강성도가 달라짐을 알 수 있었다. 각각의 영향인자 분석을 통하여 Steel strap 단면적에 대한 새로운 설계식을 개발하였으며, 제안식은 바닥판 최소두께가 175mm인 캐나다 설계기준보다 보수적인 결과로 20% 정도 Strap 단면적 상향이 필요하고 바닥판 한계 지간장인 3.3m에서 캐나다 설계기준과 거의 일치함을 알 수 있었다.
In general, various cracks are caused from the deteriorations of the corrosion of reinforcement such as the excessive use of calcium chloride in winter in the conventional reinforced-concrete deck of bridges. Therefore, in order to eliminate the defects of reinforced-concrete decks in terms of material, the steel-straped deck system is studied and developed by maximizing the arching effect while the girders are restrained using straps in lateral direction to the bridge. This study was carried out to evaluate the structural characteristics of steel-straped deck, practically introduced in Canada, and to develop design methods that could account for main design parameters such as the minimum thickness of deck and the rear wheel loading of truck required for Korean specification. First, the equation for member strength is proposed to evaluate the structural capacity of shear stud considering the effect of steel-strap and FRP bars based on push-out test. In order to optimize the amount of FRP bars for crack control, laboratory tests for actual-scaled specimens are performed under various structural conditions. As a result, performing analyses for the characteristics for static and fatigue behaviors, the recommended amount of FRP bars is proposed to be 0.3% based on the structural strength, crack control, ductility, stress level at failure, etc. In this study, the equation for punching shear strength of steel-straped concrete deck is newly developed considering the lateral confinement effect assuming a parabolic failure curve to simulate the actual behavior at failure. The proposed equation may estimate the structural strength within the difference of 4% or less compared to the actual test results. As the amount of steel-strap increases for higher lateral restraining effect, the angle of failure-line decreases gradually from 45 degrees and reaches to 37 degrees in standard deck slab. The punching shear strength may be accurately estimated compared to the results by Finite Element Analyses (FEA) within the difference of 7% or less. In addition, nonlinear FEA''s are performed for various parameters such as slab thickness, span length, strap spacing and sectional area, etc. in order to derive the equation to design the deck slab with steel-strap considering the minimum thickness of 220mm which is a requirement of Korean design standards. As a result, it is that the shear strength for punching is proportional to the thickness of slab and sectional area of steel-strap. Besides, it is inverse proportional to the span length and strap spacing. Even though the shear strength for punching increases with larger amount of strap, it is that the strength is barely increases when the amount of strap reaches to a certain point. In addition, the restraint effect is different when the thickness of slab varies. Therefore, in this study, the amount of steel-strap is considered and new equation for design is developed accordingly. It is that the proposed equation for the amount of required steel-strap is conservative for design to increase by about 20% compared to Canadian specification. However, considering the minimum slab thickness of 220mm in Korea, the result by developed equation is almost the same compared to the Canadian specification in which the maximum span length is 3.3m.