본 연구의 목적은 온라인멘토링 프로그램이 다문화가정 자녀의 학교학습동기와 일반적 자기효능감에 어떤 영향을 미치는지 살펴보는 데 있다. 연구대상은 2012년 교육과학기술부에서 주최하는 「다문화학생 멘토링」에 멘티(다문화가정 자녀)로 참여하는 초등학생 중 대구?경북지역 거주자를 모집단으로 설정하였다. 본 연구에서는 양적 방법인 설문조사와 질적 방법인 심층면접을 병행하여 실시함으로써 연구의 타당성을 높였다. 설문조사는 연구기간 중 멘토링 활동에서 중도 탈락한 멘티와 불성실한 응답자를 제외하고, 사전?사후 검사에 성실하게 응답한 총 768부(사전조사 384부, 사후조사 384부)를 최종 분석 자료로 활용하였다. 측정도구로는 학교학습동기 척도와 일반적 자기효능감 척도를 사용하였다. 본 연구의 계량적 분석에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인멘토링 활동이 멘티의 학교학습동기에 유의미한 정(+)의 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 반면, 오프라인멘토링 활동의 경우 멘티의 학교학습동기에 미치는 유의미한 영향력이 검증되지 않았다. 둘째, 온라인멘토링 활동은 멘티의 일반적 자기효능감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 반면, 오프라인멘토링 활동의 경우 멘티의 일반적 자기효능감에 어떤 유의미한 영향력도 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 오프라인멘토링 활동과 비교해 볼 때, 온라인멘토링 활동이 멘티에게 더욱 큰 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 구체적으로 살펴보면, 학교학습동기의 여러 측면 중 ‘비본질동기’라는 하위요소에서 온라인멘토링 활동은 유의미한 차이로 더 높은 효과를 가지고 있음을 확인할 수 있었으며, 일반적 자기효능감의 측면에서는 ‘자기조절효능감’이라는 하위요소에서 유의미한 차이로 온라인 멘토링 활동의 효과가 더 높게 나타났다. 이상의 결과에 따르면, 다문화가정 자녀의 학교학습동기와 일반적 자기효능감 향상에 오프라인방식보다 온라인멘토링 방식이 더 효과가 높음을 알 수 있다. 이러한 차이는 Y대학교에서 시행하는 온라인멘토링 방식이 비록 온라인 화상학습시스템을 멘토링의 주요 도구로 활용하고 있으나, 정기적인 오프라인 문화체험 활동을 결합하여 실질적으로는 “융합형”방식으로 프로그램이 진행된다는 데 기인하고 있다고 하겠다. 본 연구에서는 양적 연구를 보완하기 위해 현상의 의미를 보다 심층적으로 해석하는 데 도움이 되는 질적 연구를 심층면접방법을 통해 시행하였다. 그 결과, 온라인멘토링은 멘티의 학업적 측면에서 성적향상?수업흥미?시간개념 인식의 효과를 나타냈으며, 정서적 측면에서는 자신감 향상?또래관계 개선?고민해소의 효과를 나타냈다. 본 연구의 결과를 종합하자면, Y대학교에서 시행한 융합형 멘토링 방식은 단일 방식(온라인 또는 오프라인)멘토링에 비하여 다문화가정 자녀에게 미치는 효과가 유의미하게 나타나며, 효율적이라고 할 수 있다. 따라서 정보통신의 발달로 스마트기기의 발달이 급속도로 이루어지고 있는 시대에 온라인과 오프라인방식을 병행하는 융합형 멘토링을 채택하는 기관이 늘어날 것으로 예상된다. 융합형 멘토링의 효과를 극대화할 수 있는 방안 마련을 위한 후속 연구가 지속적으로 이루어지길 기대한다.
The purpose of this study is to examine the effects of online mentoring program on the learning motivation and self-efficacy of the children of multicultural families. A survey of the elementary school students from multicultural families, who reside in Daegu Metropolitan City and Gyeongsangbuk-do Province, was conducted. They participated as mentees in the "2012 Mentoring Program for Multicultural Family Students" administered by the Ministry of Education, Science and Technology. This study employed both quantitative (questionnaire survey) and qualitative (intensive interviews) research methods in order to increase the validity of the research. A total of 768 questionnaires (384 for pre-test and 384 for post-test) were under investigation. Both School Learning Motivation Scale and General Self-Efficacy Scale were used for the analysis. The results from the quantitative analysis are as follows. First, the online mentoring program has a significant positive effect on the school learning motivaiton of the children of multicultural families, while the off-line mentoring program doesn''t. Second, the online mentoring program has a significant positive effect on the general self-efficacy of the children of multicultural families, while the off-line mentoring program doesn''t. Third, the online mentoring program has, to a significant degree, a more positive effect than the off-line mentoring program on the learning motivation and self-efficacy of the children of multicultural families. These results indicate that the online mentoring program is a more effective method of after-school mentoring for the children of multicultural families than the off-line mentoring program to improve their school learning motivation and self-efficacy. The effectiveness of the online mentoring program can be attributed to the fact that the online mentoring program that was applied in this study and administered by the multicultural education institute of Y University was indeed a ''blended'' or ''hybrid'' learning program, which combines elements of both the online and off-line mentoring programs. The researcher also had intensive interviews with some selected mentees to supplement the research results from the quantitative analysis. The results show that the online mentoring was effective in improving the students'' academic performance, increasing their interest in studying, and letting them have a clear time concept. It was also effective in increasing their self-confidence, improving their relationships with other students, and resolving their anxieties. In conclusion, the online mentoring program by Y University, which is in fact a kind of ''blended learning'' or ''dual mode'' mentoring program, is a more effective mentoring program for the children of multicultural families than the single-mode (either online or off-line) mentoring program. It is expected that more and more educational institutions will join in the mentoring programs for the children of multicultural families in the near future and they are more likely to adopt the ''blended dual mode'' mentoring program. It is in this regard that we will need further research to find ways to improve the efficacy of these blended-type mentoring programs.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 43. 논문의 구성 5Ⅱ. 다문화학생 멘토링과 온라인멘토링 61. 멘토링 62. 다문화학생 멘토링 93. 다문화학생 온라인멘토링 11Ⅲ. 연구의 방법과 설계 181. 연구 대상 182. 측정도구 223. 연구 절차 및 설계 264. 자료분석 방법 30Ⅳ. 설문조사에 대한 계량적 분석 321. 측정도구의 신뢰성 검증 322. 종속변수간의 상관관계 분석 333. 가설검증 결과 354. 가설검증 결과의 요약 535. 온라인멘토링 사전-사후 심층분석 54Ⅴ. 면접자료에 대한 질적 분석 651. 심층면접을 통한 질적 분석 652. 질적 분석 결과의 요약 72Ⅵ. 결론 731. 연구 결과의 요약 및 시사점 732. 제언 76참고문헌 78부 록 82영문초록 91