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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

나희 (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
박병호.
발행연도
2013
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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''Sustainable development'' recently becomes an issue in all fields. Due to this global paradigm change, Korea government gives emphasis to ''Green Growth'' policy as a national development strategy. Thus, transportation has been affected by the change, and the researches associated with roundabout have been implemented.

This study deals with the traffic accident in circular intersection. The purpose of the study is to develop the accident models by collision type. In pursuing the above, this study gives particular attentions to developing the appropriate models using count data model, Tobit model, multiple linear and nonlinear model, and statistical analysis tools. The main result are as follows.

First, in the case of ''head-on collision'', multiple linear model which was statistically significant ( value was 0.391) was developed.

Second, in the case of ''side right-angle collision'', multiple nonlinear model was analyzed to be the best fit to the data. The multiple nonlinear model which was statistically significant( value was 0.592) was developed.

Third, in the case of ''rear-end collision'', multiple linear model was analyzed to be the best fit to the given data. The (0.753) was evaluated to be statistically significant.

Fourth, in the case of ''other type'' collision, multiple linear model which was statistically significant ( value was 0.368) was developed.

Finally, such the common variables as diameter of central island, stop line and yield line were adopted in this study.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 내용 3
Ⅱ. 이론적 고찰 5
1. 원형교차로의 정의 5
(1) 로터리 5
(2) 회전교차로 6
2. 교통사고 모형 검토 8
3. 선행연구 고찰 22
(1) 국내연구 22
(2) 국외연구 24
(3) 기존연구와의 차별성 28
Ⅲ. 분석의 틀 설정 29
1. 자료수집 및 방법 29
(1) 자료 수집 29
(2) 자료 분석 31
2. 변수의 선정 및 분석 31
(1) 변수선정 31
(2) 기술통계 및 상관관계 분석 36
3. 분석모형 검토 41
Ⅳ. 사고모형 개발 42
1. 충돌유형별 사고모형 개발 42
(1) 정면충돌 사고 모형 42
(2) 측면직각충돌 사고 모형 45
(3) 추돌 사고 모형 49
(4) 기타 사고 모형 52
2. 사고관련 변수 분석 56
3. 모형의 적합성 검증 58
4. 종합평가 61
Ⅴ. 결 론 63
참고 문헌 65
부 록 69

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