본고는 국립국악원 전승 줄풍류와 김죽파 전승 줄풍류 중 <군악>의 가야금 선율을 중심으로 상호 비교해 본 논문이다. 국립국악원의 가야금 선율은 1979년에 기술한 김기수, 최충웅 공동 편저의『가야금정악보』를 역보하여 연구자료로 삼았고, 김죽파 풍류는 1985년에 녹음된 유작음반,『인간문화재 죽파 가야금연주집』을 논자가 채보한 것을 중심으로 악보와 음반자료를 참고하여 비교하였다. 비교해 본 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 악곡형식에 있어 분장법(分章法)은 다르나, 장단과 마디수가 동일하다. <국?풍>은 4장으로 구성되어 있으며, 그 장단 수는 제1장 10장단, 제2장 9장단, 제3장 23장단, 제4장 6장단이며, <죽?풍>은 3장 구성으로 각 장별 장단 수는 제1장 10장단, 제2장 9장단, 제3장 29장단이다. 총 48장단으로 장단 수는 동일하다.
둘째, 선율분석 결과 <국?풍>과 <죽?풍>의 구성음은 차이를 보이나 선율형은 유사하다. <국?풍>의 ?과 姑는 조율법의 차이로 <죽?풍>에서는 ?을 ?으로 눌러내고 姑는 太나 仲으로 처리하여 姑음을 사용하지 않는 차이를 보인다. 또한, 각 장의 종지형에서 <국?풍>은 ?-太로 맺는 반면, <죽?풍>에서는 林-林으로 맺고 있어 나타나는 것이 다르다.
셋째, 리듬유형 분석 결과 <국?풍>과 <죽?풍> 모두 3분박 분할리듬형(♩♪♩♪♩♪♩♪)이 많이 나타났다. 그러나 간혹 <죽?풍>에서는 ♩♪♩♪형과는 대조적으로 ♩♪♪♩ 또는♩♩♩의 2분박 리듬형이 나타나 <국?풍>과 달리 3분법과 2분법 리듬형이 혼용되어 사용하고 있는 것이 다른 점이다.
넷째, 주법에서는 주로 싸랭, 퇴성, 전성, 요성을 비교하였는데 싸랭의 경우는 <국?풍>에서는 거의 출현하지 않은 반면 <죽?풍>에서는 옥타브 관계로 총 7회 출현하였다. <죽?풍>의 주법에서는 장지와 모지를 사용하여 옥타브 관계를 뜯어서 내거나 또는 뒤집어 내는 두 형태의 주법이 모두 앞꾸밈음의 형태로 나타났다. 또한 전성의 경우, <국?풍>에서는 총 14회 출현하였는데 姑에서 많이 나타났고 太에서 적게 나타났으며 <죽?풍>에서는 나타나지 않는 차이를 보였다. 퇴성의 경우, <국?풍>은 姑→太로 진행 시 많이 나타났으며 <죽?풍>의 경우에는 林→仲으로 하행 시 많이 나타났다.
결론적으로 <죽?풍>은 <국?풍>에 비해 다양한 리듬형이 나타나고 있고, 간음(間音)이나 잔가락이 첨가되었으며, 짧은 형태의 앞꾸밈음과 뒷꾸밈음 같은 장식음이 많이 포함되었다. 이로 인해 <국?풍>에 비해 복잡하고 다채로웠다. 이는 전체적인 곡의 흐름이 민속악적 흐름으로 진행되고 있다는 점을 말해주고 있다. 이러한 음악적 배경은 민속악적 음악어법을 지니고 있었던 김죽파 개인의 연주성향에 의한 결과로 해석된다.
본 연구를 통해 풍류를 더 쉽게 접근하고 이해할 수 있는 토대가 되길 바라며, 개인 풍류에 대한 이해의 폭을 넓히는데 보탬이 되기를 바란다. 또한, 이 연구가 민간 풍류연구에 작은 단초가 되길 기대하며 앞으로도 풍류 연구에 대한 폭넓은 시각과 관심이 이어지기를 기대한다.
This paper is the compared masters thesis focused on Gayageum melody of "Kunak" between "Julpungryu" of the Public Traditional Center and Jook-Pa Kim. The the Public Traditional Center''s Gayageum melody was collected research materials and music composed directly using "Gayageum Classical Music Score" which was commonly described by Ki-Soo Km and Chung-Ung Choi in the year 1979. The Writer of this paper makes a comparison between Jook-Pa Kim''s "Pungryu(The taste of the music sound)" and "Human Cultural Properties Jook-Pa Gayageum Music Collection" which is posthumous work recorded in 1985, in reference to a writer directly writes music on the basis of music score and record files. The comparative results are listed below.
First of all, "Bunjangbup(how to separate each movement)" has a difference in accordance with form of a musical piece, but it is equal to the rhythm and the number of a measure. "the Public Traditional Center''s Pungryu" is composed of the 4th chapter, the number of the rhythm is the first chapter and ten rhythms, the second chapter and 9 rhythms, the third chapter and 23 rhythms, the 4th chapter and 6 rhythms. "Jook-Pa Kim''s Pungryu" is composed of the third chapter, the number of the rhythm is the first chapter and ten rhythms, the second chapter and 9 rhythms, the third chapter and 29 rhythms. It has a total of 48 rhythms, which is equal to the number of rhythms.
Secondly, the result of the analysis on melody showed that "Gusungum"(to compose the tone) has a difference between the Public Traditional Center and Jook-Pa Kim''s Pungryu, but "Sunyulhyung(form of melody)" is similar to that. According to "Joeyulbup(how to tune up)", Using ? and 姑 in case of the Public Traditional Center''s Pungryu, we can see how to play the Gayageum to change ? into ? and change 姑 into 太 or 仲 in case of the Jook-Pa Kim''s Pungryu, there''s a difference for not using the tune 姑. Also, in the Public Traditional Center''s Pungryu, "Jongjihyung(music''s end)" of each chapter is from ? to 太, on the other hand, from 林 to 林 in Jook-Pa Kim''s Pungryu.
Thirdly, the result of the analysis on rhythm showed that both the Public Traditional Center and Jook-Pa Kim''s Pungryu have a "3-separated Bunhal-Rhythmhyung(♩♪♩♪♩♪♩♪)". But, sometimes showed "2-separated Rhythmhyung(of ♩♪♪♩or♩♩♩)" in contrast to form of ♩♪♩♪ in case of Jook-Pa Kim''s Pungryu. It is comparative to make use of 2-separated and 3-separated Rhythmhyung unlike the Public Traditional Center''s Pungryu.
Fourthly, in a playing technique, mainly compared with "Ssarang", "Teoisung", "Junsung", and "Yosung", there is little "Ssarang" in the Public Traditional Center''s Pungryu, on the contrary, has 7 times in all according to the octave in Jook-Pa kim''s Pungryu. Using the thumb and the middle finger in a playing technique of Jook-Pa kim''s Pungryu, both playing techniques are played an octave higher and lower which is form of sound to decorate in front. Also, in case of "Junsung", in the Public Traditional Center''s Pungryu, there are 14 times in all, and then used 姑 a lot, used little is the 太; and the difference is not using in Jook-Pa kim''s Pungryu. In case of "Teoisung", in the Public Traditional Center''s Pungryu, use 姑 to change into 太 when sound is progressing and use 林 to change into 仲 when sound goes down in Jook-Pa kim''s Pungryu.
In Conclusion, Jook-Pa Kim''s Pungryu has various rhythm compared with the Public Traditional Center''s Pungryu, is added "Kanum(Between sound and sound)" or "Jankarak(to separated several tunes)", is included "Jangsikum(to decorate sound)" such as sound to decorate in front or behind which consists of short form. For this, Jook-Pa Kim''s Pungryu is quite complicated and colorful compared with the Public Traditional Center''s Pungryu. It showed the point that the overall progress of music is conducted as the progress of the folk music. Thus, We can understand that this musical background is the result of Jook-Pa Kim''s personal performance tendency who has a folk musical expression.
The writer hopes that we can understand and has an approach to the Pungryu easily through this study which will be of great help to be able to broaden our understanding about individual Pungryu. Hope that this study will be the beginning on private Pungryu study as well. From now on, I expect to keep wide interests and perspective about Pungryu study.