메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

최선경, Choe, Seon Gyeong (한국외국어대학교, 韓國外國語大學校 大學院)

지도교수
간형식
발행연도
2013
저작권
한국외국어대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Recent introduction of aggregate loyalty programs from various brand alliances such as Ok Cashbag, LotteMembers, GS&Point, HappyPoint, CJ ONE, which enables accumulation and redemption of points, consumers now carry numerous types of point cards than the past. Accordingly, there are many cases where consumers carry more than one points cards(single/aggregate) of the same category of business.
The purpose of this study is to explore the effects of consumer regulatory focus based on points to purchase amount and sunk cost perception which can have an impact when loyalty programs are evaluated. Three experiments in total with a pretest were conducted.
Study 1 uses between subject design consisting of 2(regulatory focus: prevention/promotion)×3(card type: aggregate point card with lesser points to purchase amount/single operator point card with lesser points to purchase amount/single operator point card with greater points to purchase amount). The research finding shows consumers positively evaluated aggregate point cards over single operator point cards when the points to purchase amount were the same. However in case when points to purchase amount was greater in a single operator point card, prevention-focused consumers favored the single operator point card when promotion-focused consumers favored the aggregate point card.
Study 2 was conducted to confirm whether perceived difference(high/low) in points to purchase amount plays a role in card evaluation when single operator point cards have greater points to purchase amount than aggregate point cards. The finding using mixed subjects design consisting of 2(perception difference to point: high/low)×2(regulatory focus: prevention/promotion)×2(card type: single/aggregate) shows consumers evaluated both single and aggregate positively when they recognized greater difference in point accumulation. The reason for this finding is that respondents saw the cards as individual tasks, not to determine whether to choose between single operator and aggregate point cards. When consumers saw little differences in points to purchase amount, regulatory focus of moderate effect was shown as seen in Study 1.
Study 3 was conducted to discover the reasons why consumers continue to use single operator loyalty program despite many benefits offered by aggregate loyalty program. Mixed subjects design consisting of 2(point perception of single operator point card: high/low)×2(regulatory focus: prevention/promotion)×2(type of product: market/movie theater) were used to determine the impact of sunk cost perception of previous points. The research findings shows consumers positively evaluated aggregate point cards over single operator cards when they recognized little difference in sunk cost perception of single loyalty program. It also showed moderate effect of regulatory focus when they recognized greater difference in sunk cost perception in single operator point cards. It means prevention focused consumers positively evaluated single operator point cards when promotion focused consumers favored the aggregate point cards.
This research findings can bring strategic implications to corporate managers when there is lack of academic studies in aggregate loyalty program. implementing various marketing strategies, initiated based on consumers'' regulatory focus, should lead to more effective consumer attraction.

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 문제제기 및 연구의 목적 1
제 2 절 논문의 구성 5
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 로열티 프로그램 6
1. 로열티 프로그램의 개념 6
2. 로열티 프로그램에 관한 연구 8
3. 통합적 로열티 프로그램 12
4. 통합적 로열티 프로그램에서 다양성 추구 16
5. 로열티 프로그램에서 포인트 비율 19
제 2 절 조절 초점 24
1. 조절 초점 이론의 개념 24
2. 조절 초점에 관한 연구 30
3. 조절 초점과 로열티 프로그램 36
제 3 절 소비자의 지각 차이 42
제 4 절 매몰비용효과 44
1. 매몰비용의 개념과 연구 44
2. 매몰(전환)비용으로서의 포인트 49
제 3 장 연구 1 53
제 1 절 가설설정 53
제 2 절 연구방법 57
1. 사전조사 57
2. 실험 설계 및 측정 변수 59
3. 실험 절차 59
제 3 절 연구결과 61
1. 표본 특성 및 조작점검 61
2. 타당성 및 신뢰성검증 62
3. 가설 검증 63
4. 가설검증 결과에 대한 논의 67
제 4 장 연구 2 69
제 1 절 가설설정 69
제 2 절 연구방법 73
1. 사전조사 73
2. 실험 설계 및 측정 변수 75
3. 실험 절차 76
제 3 절 연구결과 79
1. 표본 특성 및 조작점검 79
2. 타당성 및 신뢰성검증 80
3. 가설 검증 81
4. 가설검증 결과에 대한 논의 85
제 5 장 연구 3 87
제 1 절 가설설정 87
제 2 절 연구방법 91
1. 사전조사 91
2. 실험 설계 및 측정 변수 95
3. 실험 절차 96
제 3 절 연구결과 99
1. 표본 특성 및 조작점검 99
2. 타당성 및 신뢰성검증 100
3. 가설 검증 101
4. 가설검증 결과에 대한 논의 107
제 6장 결론 109
제 1 절 연구결과 요약 및 시사점 109
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 115
참고문헌 120
Abstract 144
설문지 147

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0