다양한 형태의 자극에 대해 더 많이 더 오래 그리고 더 강렬하게 반응하는 내적 경향으로서의 민감성을 의미하는 과흥분성과 한 개인이 사회생활, 특히 학교생활에서 어떠한 방법으로 어떻게 행동할 것인가를 알아보기 위한 개념의 사회적 자아개념은 과학영재의 매우 중요한 정의적 특성이므로 본 연구에서는 초등 과학영재들과 일반학생의 과흥분성과 사회적 자아개념을 비교하여 어떤 특성이 있는가를 알아보고자 한다. 이 연구를 위해 초등학교 5, 6학년의 영재교육원 및 영재학급 학생 135명과 일반학생 91명을 대상으로 과흥분성 검사와 사회적 자아개념 검사를 실시하였다. 통계분석은 SPSS WIN 18.0을 사용하여 기술통계 및 평균비교를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 과학영재들과 일반학생들의 과흥분성 비교 결과 과흥분성 총점을 비롯해 심체적 과흥분성, 감각적 과흥분성, 상상적 과흥분성, 지적탐구 과흥분성, 감성적 과흥분성의 하위영역 모두 초등 과학영재가 일반학생들보다 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 영재교육기관별 과흥분성의 차이를 살펴본 결과 영재교육원 및 지역공동영재학급의 초등 과학영재들의 과흥분성이 일반학생들 보다 유의하게 높게 나타났다. 셋째, 학년별 과흥분성의 차이를 살펴본 결과 6학년 초등 과학영재의 과흥분성이 5학년 보다 높게 나타났다. 하위영역에서는 지적탐구 과흥분성이 유의한 차이를 보였다. 넷째, 성별 과흥분성의 차이를 살펴본 결과 초등 과학영재들은 유의한 차이를 보이지 않았지만 일반학생들은 감각적 과흥분성과 감성적 과흥분성에서 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 초등 과학영재들과 일반학생들의 사회적 자아개념의 차이를 살펴본 결과 초등 과학영재들이 일반학생들보다 사회적 자아개념이 높게 나왔으며 통계적으로도 유의하였다. 영재교육기관별로 살펴보았을 때도 영재교육원 및 영재학급 학생들 사이에는 유의한 차이가 없었지만 일반학생들과는 유의한 차이를 보였다. 또한 초등과학 영재학생들의 6학년 학생들이 5학년 학생들보다 사회적 자아개념이 높게 나타났으며 통계적으로도 유의하였다. 초등과학영재 학생들의 행복한 삶을 위해서는 지적발달 및 사회정서적 발달을 돕는 연구가 지속되어야 한다. 초등 과학영재들의 사회정서적 발달을 돕기 위해 그들의 과흥분성을 이해하고 도울 수 있는 사회적 차원의 도움이 필요하다. 또한 사회 속에서 자신의 모습을 잘 가꿔나가고 타인을 배려할 수 있는 이 시대의 리더로 성장하기 위한 요소에 대한 연구가 필요함을 제언한다.
Overexcitability and social self-concept are two of the integral affective characteristics of science-gifted students. Overexcitability refers to sensitivity as an internal disposition to give a more often, longer and more intensive reaction to a wide variety of stimuli, and social self- concept refers to the way of behaving in society, especially at school in the case of students. The purpose of this study was to examine the overexcitability and social self-concept of science-gifted elementary school students and ordinary elementary school students in an effort to determine the characteristics of the two groups. The subjects in this study were 135 gifted students and 91 ordinary students who were in their fifth and sixth grades in elementary school. The former belonged to gifted education centers or gifted classes. An overexcitability test and a social self-concept test were carried out, and the collected data were analyzed by the statistical package SPSS WIN 18.0. The descriptive statistics analysis was carried out, and their average scores were compared. The major findings of the study were as follows: First, when the science-gifted elementary school students and the ordinary students were compared in terms of overexcitability, the total score of the former was significantly higher than that of the latter, and the former scored significantly higher than the latter in all the subfactors that were physical overexcitability, sensible overexcitability, imaginary overexcitability, intellectual-inquiry overexcitability and emotional overexcitability. Second, whether there were any differences among the elementary school students in overexcitability according to the type of gifted education institutions that they belonged to was analyzed. And the science-gifted students who attended gifted education centers and community gifted classes scored significantly higher than the ordinary students in overexcitability. Third, concerning differences in overexcitability by grade, the sixth- grade science-gifted elementary school students scored higher than the fifth-grade ones. Among the subfactors of it, there were significant intergroup differences in intellectual-inquiry overexcitability. Fourth, as for differences in overexcitability by gender, there were no significant gender gaps among the science-gifted elementary school students, but significant gender gaps were found among the ordinary students in sensible overexcitability and emotional overexcitability. Fifth, regarding differences between the science-gifted elementary school students and the ordinary students in social self-concept, the science-gifted students excelled the ordinary ones in social self-concept, and the difference between the two was statistically significant. As to differences according to the type of gifted education institutions, there were no significant differences between the students of the gifted education centers and the students in gifted classes, but significant differences were found between them and the ordinary students. The sixth-grade science-gifted elementary school students surpassed the fifth-grade ones in social self-concept, and the intergroup difference was statistically significant. In order to help science-gifted elementary school students to lead a happy life, sustained research efforts should be made to facilitate their intellectual and socioemotional development. The kind of social climate that understands their overexcitability and backs them up should be created to expedite their socioemotional development, and how to teach them to grow into leaders who can take good care of themselves and care about others should carefully be studied.
keyword : science-Gifted, elementary school students, overexcitability, social self-concept
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 33. 용어의 정의 34. 연구의 제한점 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 긍정적 비통합 이론 52. 과흥분성 103. 자아개념 144. 선행연구 고찰 17Ⅲ. 연구내용 및 방법 201. 연구대상 202. 검사도구 203. 자료 처리방법 22Ⅳ. 연구결과 및 논의 241. 초등 과학영재들과 일반학생들의 과흥분성 비교 242. 초등 과학영재들과 일반학생들의 사회적 자아개념 비교 37Ⅴ. 결론 및 제언 411. 결론 412. 제언 43참고문헌 44<부록 1> 과흥분성 및 사회적 자아개념 검사지 48ABSTRACT 54