메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

예남희 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

발행연도
2014
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to provide the information to improve the organizational commitment of early childhood educational institute teacher by investigating relationships between director''s servant leadership, the environmental factor, teacher''s empowerment and organizational cynicism, the individual factor.

The problems of this study were as followed :

First, does the director''s servant leadership of early childhood educational institute, teacher''s empowerment and organizational cynicism influence directly on the organizational commitment?
Second, does the director''s servant leadership of early childhood educational institute influence directly on teacher''s empowerment and organizational cynicism?
Third, does teacher''s organizational cynicism influence directly on empowerment?

The subjects in this study were 760 teachers of educational institutes located in Daegu, Kyoungbuk and Ulsan district. It was respectively revised according to early childhood educational institute teachers and basically used the measure of organizational cynicism developed by Meyer and Allen(1991) for the measure of organizational cynicism of early childhood educational institute teacher, the measure of Barbuto and Wheeler(2006) for the director''s servant leadership of early childhood educational institute, the measure of Park, Young Hee(2001) for teacher''s organizational cynicism , the measure of Spreitzer(1995) for teacher''s empowerment. The collected data were analyzed with SPSS 19.0 and AMOS 19.0 software.

The results of the study were followed:

First, the result shows the director''s servant leadership of early childhood educational institute, teacher''s empowerment and organizational cynicism influence directly on the organizational commitment.
Second, the result shows the director''s servant leadership of early childhood educational institute influences directly on teacher''s empowerment and organizational cynicism.
Third, the result shows teacher''s organizational cynicism does not influence directly on empowerment.

In conclusion, it is sure that developing program and education to boost the director''s leadership which is an environmental factor of the teacher of early childhood educational institute must be preceded and decease the organizational cynicism of the teacher but increase teacher''s empowerment concurrently through doing so.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구문제의 진술 1
2. 연구의 중요성 8
3. 용어의 정의 12
1) 조직몰입 12
2) 서번트 리더십 12
3) 조직 냉소주의 13
4) 임파워먼트 13
4. 연구의 제한점 14
5. 연구의 가정 15
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구의 고찰 16
1. 조직몰입 16
1) 조직몰입의 개념 및 구성요소 16
2) 조직몰입 관련 선행 연구 21
2. 서번트 리더십 24
1) 서번트 리더십의 개념 및 구성요소 24
2) 서번트 리더십 관련 선행 연구 28
3. 조직 냉소주의 31
1) 조직 냉소주의의 개념 및 구성요소 31
2) 조직 냉소주의 관련 선행 연구 34
4. 임파워먼트 37
1) 임파워먼트의 개념 및 구성요소 37
2) 임파워먼트 관련 선행 연구 39
5. 서번트 리더십, 조직 냉소주의, 임파워먼트와 조직몰입 간의 관계 41
1) 서번트 리더십과 조직몰입 간의 관계 41
2) 조직 냉소주의와 조직몰입 간의 관계 42
3) 임파워먼트와 조직몰입 간의 관계 44
6. 서번트 리더십, 조직 냉소주의, 임파워먼트 간의 관계 47
1) 서번트 리더십과 조직 냉소주의 간의 관계 47
2) 서번트 리더십과 임파워먼트 간의 관계 49
7. 조직 냉소주의와 임파워먼트 간의 관계 52
8. 연구가설 54
Ⅲ. 연구방법 56
1. 연구대상 56
2. 측정도구 59
1) 조직몰입 59
2) 서번트 리더십 60
3) 조직 냉소주의 61
4) 임파워먼트 62
3. 연구절차 64
1) 예비조사 64
2) 본 조사 64
4. 자료분석 65
Ⅳ. 결과 66
1. 측정변인 간의 상호상관행렬 및 기술 통계치 66
2. 측정모델의 부합도 및 모수치 추정 68
1) 측정모델의 부합도 추정결과 68
2) 측정모델의 모수치 검증결과 70
3. 초기 연구모델의 부합도 및 모수치 추정 72
1) 초기 연구모델의 부합도 추정결과 72
2) 초기 연구모델의 모수치 검증결과 74
4. 수정 연구모델의 부합도 검증결과 75
5. 최종 연구모델의 모수치 추정 77
1) 최종 연구모델의 검증결과 77
Ⅴ. 논의 81
Ⅵ. 결론 및 제언 88
참고문헌 92
부록 99

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0