메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

임강숙 (공주대학교, 공주대학교 교육대학원)

지도교수
김희수
발행연도
2014
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to determine the effects of the STEAM on the scientific attitude and interdisciplinary inquiry ability of high school students by applying the program to actual classroom.
The participants were 30 students recruited from a high school located in Incheon Metropolitan City. The existing STEAM developed by a teacher study group was adapted and applied to the students. The students’ scientific inquiry abilities of pre- and post-application were compared and the changes were determined and the questionnaire survey on scientific attitude was administered. The program was validated by a related expert.
The results of this study showed that students were very satisfied with STEAM program and that the application of the program increased their scientific inquiry ability and such the sub-elements as setting up hypothesis, defining variables, determining variables, operational definition and data interpretation.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 용어의 정의 2
3. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. STEM과 STEAM 4
2. 선행연구 6
Ⅲ. 연구 방법 및 과정 8
1. 연구 절차 8
2. 연구 대상 9
3. 연구 설계 9
4. 검사 도구 10
5. 수업 계획 11
6. 프로그램 검토 16
7. 수업의 진행 17
8. 자료 처리 19
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 20
1. 과학적 태도 변화 분석 20
2. 통합탐구능력 분석 21
Ⅴ. 결론 및 제언 27
참고문헌 28
Abstract 30

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0