본 연구는 종합병원에 근무하는 간호사를 대상으로 간호사간 인수인계 의사소통의 경험을 탐구한 질적 연구이다. 본 연구의 목적은 인수인계 경험을 갖고 있는 간호사에 대한 전문가 인터뷰를 통해서 간호사들의 인수인계 의사소통의 실태 및 문제점을 파악하고, 연구 결과를 토대로 효율적인 간호사 간 인수인계 의사소통을 위한 지침을 구체적으로 제시하는 것이다. 연구 참여자는 서울과 경기도에 소재하는 종합병원의 일반 및 특수병동에 근무한 간호사로서 총 10명이 참여하였다. 연구 참여자의 평균 연령은 31.8세로 최소 27세에서 최고 44세였다. 10명 모두 여성이었으며, 평균 임상 경력은 6년으로 교육정도는 모두 대졸 이상이었다. 자료 수집은 2012년 9월부터 2013년 3월까지 반구조화된 전문가 인터뷰 방식을 통하여 이루어졌다. 인터뷰는 참여자 1인당 각 2-3회씩 최소 67분에서 최고 134분 동안 자료가 포화될 때까지 수행되었다. 자료는 질적 내용분석 방법을 이용하여 분석하였다. 분석 결과 간호사간 인수인계 의사소통 체험은‘인계자의 의사소통 체험’,‘인수자의 의사소통 체험’,‘인수인계 의사소통에 대한 인식’총 3개로 범주화할 수 있었다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
1) 간호사 간 업무 인수인계 시 인계자의 의사소통 체험은 긍정적 체험과 부정적 체험으로 구분되었다. 긍정적 체험은 인수자의 태도와 행위 측면에는‘공감적 태도(인정, 수용, 존중, 격려)’,‘조언과 충고’,‘배려’와 같은 범주가 있었다. 내용적 측면에 속한 범주에는‘관련성’,‘구체성’,‘완결성’,‘정확성’,‘적시성’,‘체계성’,‘긍정적 정보’가 있었다. 인계 시의 부정적 체험도 태도적 측면과 내용적 측면으로 나눌 수 있었다. 인수자의 태도적 측면은 다시 상급자와 하급자로 구분되었는데, 상급자가 인수자인 경우에는‘일방적 태도’,‘무배려적 태도’(‘시간지연’,‘경직된 분위기’),‘비존중적-비수용적 태도’(인계중단’,‘비경청적 태도’,‘불신적 태도’),‘감정적-비인격적 태도’(''감정분출(화풀이)’,‘폭언’,‘신체적 접촉(폭력)’,‘비난과 질책’,‘비아냥’,‘지적'') 등과 같은 범주가 도출되었다. 하급자가 인수자인 경우의 부정적인 체험에는‘무시’,‘직접적인 지적’과 같은 범주가 도출되었다. 내용적 측면에 속하는 인계 시의 부정적 체험으로는‘부정확’,‘불완전’,‘비관여적’,‘간결성 부족’,‘이해에 대한 의구심’등의 범주가 도출되었다.
2) 간호사 간 업무 인수인계 시 인수자의 의사소통 체험은 긍정적 체험과 부정적 체험으로 구분할 수 있었다. 이 두 범주는 다시 각각 태도와 행위적 측면과 내용적 측면으로 나눌 수 있었다. 인계자의 태도와 행위와 관련된 긍정적인 인수 체험은 ‘공감’,‘인정’,‘수용’,‘존중’,‘격려’와 같은 범주가 있었고, 내용적 측면과 관련된 긍정적인 인수 체험은 ‘구체성’,‘적시성’,‘체계성’,‘간결성’내용의 범주가 있었다. 인계자의 태도와 행위와 관련된 부정적인 인수 체험은 인계자의‘공격적 말투’,‘책임전가’,‘하급자의 당돌함’,‘상급자의 일방성’,‘지나치게 긴 인계’와 같은 범주가 있었다. 내용적 측면과 관련이 있는 부정적인 인수 체험에 속하는 범주로는‘핵심 업무 외적 내용 과다’,‘중요 내용 누락’,‘부정확한 내용’,‘개인에 대한 비난적 내용’,‘부적절한 용어 사용’등이 있었다.
3) 인수인계 의사소통에 대한 간호사의 인식은‘인수인계에 대한 관점’,‘성공적인 인수인계 의사소통의 구성 요인’,‘인수인계 의사소통에 영향을 끼치는 요인’,‘인수인계 유형과 방식’,‘인수인계 교육 방법’,‘인수인계 의사소통의 제도와 환경’,‘의사소통 문제 시 대처방안’으로 범주화되었다.
4) 본 연구 결과를 토대로 효율적인 간호사 간 인수인계 의사소통을 위한 지침을 제시하였다. 이 지침은 5개 최상위 범주와 각 범주에 속하는 9개의 상위지침, 각각의 상위 범주에 속하는 35개의 하위 지침으로 구성되었다. 5개의 최상위 범주와 이에 속하는 9개의 상위 범주는‘인수인계 참여자의 태도’(‘소통하라’, ‘존중하라’, ‘공감하라’), ‘인수인계의 내용 양상’(‘가치 있는 정보를 제공하라’),‘인수인계 표현방식’(‘친절하게 표현하라’,‘공손하게 표현하라’,‘감정을 자제하라’),‘인수인계 내용의 이해 가능성’(''이해 가능한 방식으로 소통하라’),‘인수인계 환경 조성’(‘소통 가능한 환경을 창출하라’) 등이다. 본 연구 결과는 임상에서 근무하는 간호사들의 인수인계 의사소통의 실태와 문제점을 점검하고 간호사들 사이에서 빈번하게 사용되고 있는 전략을 분석함으로써 간호사들의 인수인계 능력향상을 위한 교육 프로그램을 만드는 데 기여할 것이다.
This study is a qualitative research using in-depth semi-structured interviews to explore the experience of nurse-to-nurse handoff in hospital settings. The purpose of this study is to identify the real state and problems of handoff communication of nurses. and Based on the findings, the guidelines will be specifically presented for efficient handoff communication between nurses. The participants were 10 female nurses aged 27-44 years who worked at general hospitals in Seoul and Gyeonggi-do. Their average clinical experience is six years. Data were collected from September 2012 through March 2013. In-depth, semi-structured interviews were performed. Each participant was interviewed 2-3 times, and each interview lasted 67-134 minutes. The interview data were analyzed using qualitative content analysis. Three identified categories of the experiences of the nurses related to handoff communication were ‘the experiences of off-going nurses’, ‘the experiences of upcoming nurses’ and ‘the nureses’perception of handoff communication’.
The results of this study are as follows.
First, the experiences of off-going nurses are classified into two categories; positive experiences and negative experiences. On the positive side, there were empathy, advice and consideration in terms of attitude and behavior. In terms of content, the categories were ''relevance'', ''concreteness'', ''completion'', ''accuracy'', ''timeliness'', ''organization'', ''positive information''. On the negative side, there were two categories; attitude and content. In terms of upcoming nurse’s attitude, there were differences between subordinates and superiors. From a superior as a upcoming nurse, the off-going nurse experienced unilateral, inconsiderate, disrespectful-unreceptive, emotional and impersonal attitude of the senior nurse. Some of senior nurses used abusive words and physical violence. From a subordinate as a upcoming nurse, the off-going nurse experienced disregard and direct comment of a junior nurse. The negative experiences In terms of content included inaccuracy, incompleteness, unrelatedness, incoherence and a question of understanding.
Second, the experiences of upcoming nurses are classified into two categories; positive experiences and negative experiences. Each category included three subcategories; attitude, behavior and content. There are five subcategories such as empathy, recognition, acceptance, respect and encouraging of the upcoming nurse’s positive experiences with attitude and behavior. And the positive experience of upcoming nurse, in terms of content, included ''concreteness'', ''timeliness'', ''organization'', and‘brevity’. Upcoming nurses had the negative experiences related to attitude and behavior such as‘aggressive tone’,‘shifting the responsibility’, ''presumptuousness of subordinates’,‘unilateral attitude’, and ‘excessively long handoff’. And the upcoming nurses negative experiences related to content were ‘excessive amount of non-core content’, ‘inaccuracy’, ‘personal blame’and ‘using inappropriate terms''.
The nureses’perception of handoff communication was ‘views on handoff’, ‘prerequisite for successful handoff communication’, ‘factors influencing on handoff communication’,‘types and methods of handoff’,‘training method of handoff’, ‘system and environment of handoff’and ‘coping method of handoff’.
Based on the results of this study, the guidelines were proposed for an efficient handoff communication between nurses. These guidelines were consisted of the 5 uppermost categories and 9 guidelines and 35 sub-instructions. For details, the 5 uppermost categories and are 9 guidelines are‘nurse’s attitude during handoff’(communicate, respect, empathize), ‘aspect of handoff content’(provide the valuable information), ‘expression method of handoff’(kindly, politely, rationally), ‘possibility to understand the content of handoff’(communicate information in an understandable way), ‘creation a handoff environment’(create an environment for open communication)
The reults of this research will identify the real state and problems of nurses communication during handoff. In addition, this research will contribute to the development of training program for nurses’handoff skills by analyzing the strategy frequently used.
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 3II. 문헌고찰 41. 간호사의 의사소통 행위 42. 간호업무 인수인계 의사소통 12III. 연구방법 151. 연구 설계 152. 연구 참여자 선정 및 특성 153. 연구자 훈련 과정 164. 자료수집 방법 및 절차 165. 자료 분석 206. 연구결과의 타당성 확보 21IV. 연구결과 221. 간호사 간 업무 인수인계 시 인계자의 의사소통 체험 231.1. 긍정적 체험 231.2. 부정적 체험 322. 간호사 간 업무 인수인계 시 인수자의 의사소통 체험 582.1. 긍정적 체험 582.2. 부정적 체험 633. 인수인계 의사소통에 대한 간호사의 인식 723.1. 인수인계에 대한 관점 733.2. 성공적인 인수인계 의사소통의 구성요인 773.3. 인수인계 의사소통에 영향을 끼치는 요인 833.4. 인수인계의 유형과 방식 913.5. 인수인계 교육의 교육방법 953.6. 인수인계 의사소통의 제도적환경적 조건 983.7. 인수인계 시 의사소통의 문제에 대한 대처 방안 103V. 논의 110VI. 결론 및 제언 119참고문헌 125부록 1431. 효율적인 간호사 간 인수인계 의사소통을 위한 지침(주제문, 예시문) 1432. 간호사의 인수인계 의사소통 연구에 관한 인터뷰 질문 목록 154Abstract 156