1995년 민선자치제가 시작된 후 20여 년 동안, 지역축제의 개최 수는 꾸준히 증가해왔으나, 축제의 질적제고는 이뤄지지 못한 채 정체성과 다양성이 부족한 판박이형 축제가 난립하고 있다. 또한, 지방자치단체에서는 축제 개최를 위해 지역문화의 공유의 장 마련, 지역민의 결속력 강화 등의 축제를 개최하는 당초의 목적보다는 과대 산정된 경제파급효과와 일자리 창출효과 등의 경제적 성과에 주목하고 있다. 따라서, 학계 및 정부에서는 축제의 관광 상품화와 발전방안, 지속적인 관람객 유치를 위해서는 관람객 만족에 대하여 유지·관리의 필요성을 제시하고 있다. 본 연구에서는 참가만족에 원인요인인 혼잡지각과의 연관관계를 모색하고, 개선된 혼잡모형인 Manning모형을 기반으로 혼잡지각과 대응행동, 참가만족간의 영향관계를 연구모형으로 설정하고 구조적인 분석을 통해 규명하고자 하였다. 나아가 혼잡지각에 대한 설명력을 높이기 위해서 개인적인 특성요인으로 방문동기를 포함하여 연구의 범위를 확장하였을 뿐만 아니라, 축제의 소재에 따라 관람객의 혼잡지각의 차이를 살펴보기 위하여 다양한 소재별로 연구집단을 설정하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 문화관광축제 관람객의 방문동기는 축제 프로그램동기, 축제 체험동기, 커뮤니케이션 동기, 친화동기로 구분할 수 있으며, 혼잡지각은 인적 혼잡과 공간적 혼잡으로, 참가만족은 프로그램 만족, 안내 및 편의시설 만족, 행사장 운영 만족으로 구분할 수 있으며,
둘째, 방문동기는 축제프로그램 동기, 축제 체험동기, 친화동기, 커뮤니케이션 동기 순으로 높게 나타났으며, 혼잡지각은 공간적 혼잡지각이 인적 혼잡지각에 비해 높게 나타났으며, 참가만족은 프로그램 만족, 안내 및 편의시설 만족, 행사장 운영만족 순으로 높게 나타났다. 셋째, 방문동기는 혼잡지각에 부정적인 영향을 줄 수 있는 것으로 나타났으며, 반면에 방문동기와 참가만족에는 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타나, 기존의 연구결과를 지지하는 것으로 나타났다. 넷째, 혼잡지각과 대응행동간의 관계에서는 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 참가만족에는 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 다섯째, 대응행동과 참가만족간의 관계에서는 부정적인 영향이 나타났으나 통계적인 유의성이 검증되지 않는 이유는 문화관광축제 최우수 등급 이상의 축제 관람객을 대상으로 설문하였기 때문에 기존의 연구와 차이가 있는 것으로 사료된다. 여섯째, 지금까지의 혼잡지각과 관련된 연구는 단일항목으로 측정하거나 혼잡환경 내에서 측정되지 않는 등 연구의 한계점을 갖고 있었으나, 본 연구에서는 혼잡지각을 공간적 혼잡과 인적혼잡으로 구분하였으며, 혼잡환경의 측정을 위해 문화관광축제 최우수 등급이상의 축제의 관람객을 대상으로 설정하는 등 연구한계에 대하여 개선하기 위해 노력하였다. 일곱째, 축제의 소재별 차이를 살펴보면, 무주반딧불이축제나 진주남강유등축제와 같이 관람형 축제의 관람객은 혼잡지각이 대응행동을 발생시키는 원인이 되지만, 천안흥타령춤축제와 같이 참여형 축제의 관람객은 혼잡지각이 대응행동을 발생시키지 못하는 것으로 나타났다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다.
첫째, 개선된 혼잡모형인 Manning모형을 문화관광축제 관람객을 대상으로 연구하여 혼잡지각과 관련된 연구분야의 확장과 혼잡지각을 공간적·인적 혼잡지각을 구분하여 연구하여 학문적인 발전을 높였다. 둘째, 혼잡지각에 따른 관람객 만족도의 하락은 행사장의 정주시간의 감소, 관람객의 이탈과 같은 실제적인 손실을 발생할 뿐만 아니라, 나아가 구전효과에 따른 추후 관광객의 감소, 축제 개최지의 이미지 하락 등의 사회·심리적인 영향력을 갖고 있기 때문에 혼잡지각을 통한 관람객 만족도 관리방안을 제시하였다.
셋째, 기존의 축제 및 이벤트 분야의 연구에서 제시하고 있는 연구결과에 대한 일반화에 대한 한계를 다양한 소재의 축제를 연구대상으로 선정하여 결과의 신뢰를 높이고 일반화를 높이는 데 기여하였다고 할 수 있다. 또한, 축제의 소재에 따라 연구결과에 차이가 있어, 소재별로 연구변수간의 관계를 규명하였다는 데 연구의 의의가 있다고 할 수 있다. 넷째, 축제의 소재에 따라 문화예술형, 지역특성화축제, 생태문화형 축제에 따라 연구결과에 차이가 나타나 계획·개최하는 축제의 소재별 또는 정적/동적인 축제의 특성에 따라 정적인 축제는 동적인 축제에 비해 높게 혼잡지각을 인식하고 대응행동 및 참가만족에 부정적인 영향을 주는 것으로 나타나 지방자치단체 및 축제기획자는 개최되는 축제의 소재별로 혼잡지각, 참가만족별로 축제 기획 및 운영방안에 차이를 갖고 기획하여야 함을 제시하였다.
따라서, 본 연구를 통해 혼잡지각과 대응행동, 참가만족간의 영향관계를 파악함으로서 관람객 만족에 관한 관리방향을 제시하였고, 축제의 소재별로 차이를 검증함으로서 소재별로 혼잡지각 및 참가만족의 관리에 차이가 있음을 제시하였다는 데 의의가 있으며, 향후 축제의 소재별이나 지정등급 등에 따른 차이에 관한 연구와 국립공원이나 생태자원 뿐만 아니라, 공간인 테마파크나 스키장, 박람회 등의 공간집약적 관광지에 혼잡지각과 관련한 지속적인 연구가 필요하다.
Since the introduction of regional autonomous government system in 1995, the number of regional festivals has increased several folds for the following 20 years and many similar festivals have appeared which forgot their initial purpose, own identity and diversity. With the limited regional financial status, such events are being organized just for economic effects of tens of billions of Korean wons, job creation, and other financial benefits for their continued hosting. But, the academia and central government emphasize the need to manage visitors’ satisfaction for better festival commercialization and continued visitor attraction. In this study, the cause of the relationship between perception and the congestion factor in seeking an improved model based on Manning congestion congestion model of perception and actions, influence the relationship between participation and satisfaction studies and structural analysis of the model set identified through the study. Furthermore, in order to increase the explanatory power for the congestion perceived personal characteristics, including motivation factors visits to expand the scope of research, as well as showed, according to the festival''s visitors congestion in order to investigate the difference in perception by various research groups were set in.
This research has found as follows: First, the visit motivation of visitors to cultural tourism festival can be divided into festival program motivation, festival experience motivation, communication motivation and friendship motivation. Perceived crowding can be divided into human crowding and spatial crowding and participation satisfaction, into program satisfaction, information and convenience facility satisfaction and venue operation satisfaction. Second, as a result of final model analysis through a secondary factor model, visit motivation was found to have close relationship with festival program motivation, festival experience motivation friendship motivation and communication motivation in order while special crowdedness perception was higher than human crowdedness perception. As for participation satisfaction, program satisfaction, information and convenience facility satisfaction and venue operation satisfaction were found to be highly related in order. Third, visit motivation and crowdedness perception were investigated for mutual structural relationship in this research and a significant negative relationship was found. The structural relationship between visit motivation and participation satisfaction was found to be positive, supporting the previous results. Forth, an improved Mannaing model’s crowdedness perception model was employed to research the structural relations and it was found that crowdedness perception had a positive effect on its responding behavior whereas a negative effect on participation satisfaction. Fifth, a hypothesis on relationship between responding behavior and participation satisfaction was tested and any statistical significance was found, showing a gap with previous researches. And such an outcome under this research is deemed because the research examined visitors to only the best class-rated cultural tourism festivals where visitors were generally highly satisfied. Sixth, other researches on crowdedness perception are limited in measuring only single items in their experiment or failing to measure in a congested environment, etc. However, the present research differentiated crowdedness perception into spatial and human crowdedness levels and found the spatial congestion higher than human crowdedness. This was found to be subject to changes according to festival theme materials. Seventh, differences between research variables were investigated through a path coefficient. As a result, it was found that for visitors to watching festivals such as Muju Firefly Festival or Jinju Namgang Yudeung Festival, crowdedness perception functions as a cause of visitors’ responsive behaviors. But as for participatory festivals such as Cheonahn Hongtaryeong Festival, the relationship of visit motivation and crowdedness perception was found to show a negative relationship while triggering no post-crowdedness responsive reaction.
This research implications are as follows: First, an improved crowdedness model was used to investigate visitors to cultural tourism festivals, contributing not only to expanding research areas of crowdedness perception but also developing the existing Manning model as it divided crowdedness perception assessment into spatial and human congestion levels. Second, this research has contributed to elevated research reliability and outcome generalization by selecting various festivals with diversified themes, overcoming previous limitations of researches on festivals and events. Also, it’s significant in presenting differences according to festival themes (static/dynamic) to test and prove theme-specific research variable relations. Third, poor customer satisfaction according to crowdedness perception not only incurs practical losses such as shorter hours of staying at the venue and early leave of visitors but also brings about farther social and mental consequences such as future visitor decrease due to words of mouth, declining image of festival hosting place. Considering these, the present research suggested a way for customer satisfaction management through crowdedness perception. Forth, the research has found different outcomes according to festival themes such as cultural art type, regional characteristic type and ecological culture type. As to the themes of planned or organized festivals or static/dynamic characteristics of festivals, static festivals were found to show a higher crowdedness perception than dynamic festivals and this was discovered to have a negative effect on responsive behavior and participation satisfaction. In this context, the present research pointed out the necessity for local governments and festival planners to design festival plans and operation in a more customized manner for festival theme-specific crowdedness perception and participation satisfaction. This research has investigated the relationship and effects among crowdedness perception, responsive behavior and participation satisfaction and proposed a method to manage customer satisfaction. And by verifying festival theme-specific differences, it showed difference according to crowdedness perception and participation satisfaction for each festival theme. More subsequent and continued studies will be necessary on the gap depending upon themes or festival rankings, etc. along with those on national parks, ecological resources and even on spatial places such as theme parks, ski resorts, exhibitions, etc.
제1장 서 론 1제1절 연구배경 및 문제제기 11. 연구배경 12. 문제제기 4제2절 연구의 필요성 및 목적 6제3절 기대효과 8제4절 연구범위 및 구성 101. 연구범위 102. 연구구성 12제2장 이론적 배경 14제1절 방문동기 141. 방문동기의 개념 및 유형 142. 축제 방문동기 18제2절 혼잡지각 231. 혼잡지각의 개념 232. 혼잡이론 263. 혼잡지각 선행연구 32제3절 대응행동 371. 대응행동의 개념 372. 대응행동 선행연구 38제4절 참가만족 401. 만족의 개념 402. 축제 참가만족 43제5절 행동의도 461. 재방문의사 472. 추천의도 49제6절 문화관광축제 511. 문화관광축제의 개념 및 현황 512. 축제의 분류 55제3장 연구방법 58제1절 연구모형 및 가설 581. 연구모형 582. 연구가설 60제2절 측정도구 및 조사설계 641. 연구변수의 조작적 정의 642. 조사설계 683. 자료수집 72제4장 실증분석 76제1절 표본의 일반적 특성 76제2절 타당성 및 신뢰도 검증 781. 측정항목의 타당성 및 신뢰도 분석 782. 1차 요인모델 분석 87제3절 가설검증 971. 이론모형의 검증 972. 최종모형의 탐색 1013. 직접효과 및 간접효과 1084. 가설검증 결과 1105. 축제소재별 차이분석 112제5장 결 론 117제1절 연구의 요약 및 결론 1171. 연구의 요약 1172. 연구의 결론 118제2절 연구의 시사점 120제3절 연구의 한계 및 향후 연구과제 1231. 연구의 한계 1232. 향후 연구과제 124참고문헌 125Abstract 143