서베이 조사는 보편적으로 이용되는 사회조사 방법 중 하나이다. 통계적 표본 추출을 통해 대집단에 대한 일반적인 생각, 의견, 태도, 행동 등을 비교적 저렴한 비용으로 알 수 있다는 장점도 있지만, 응답자들에게서 발생되는 응답오차는 통제가 어렵다는 한계도 존재한다. 본 연구에서는 사회정체성 이론에 근거한 내집단 편향과 인지부조화 이론에 근거한 선택적 노출 현상을 기반으로 설문조사를 통한 응답 값이 근본적으로 응답오차를 발생시킬 수 있는 요인을 가지고 있음을 보이고자 한다. 이를 위해 개인의 인터넷 매체이용량을 로그데이터를 활용하여 실제 이용량을 측정하였으며, 각 대상별로 설문을 통해 매체별 이용량에 대한 설문 응답 값을 비교하였다. 개인의 정치성향은 진보, 중도, 보수로 구분하였으며, 분석을 위한 매체로는 보수신문에는 조선일보, 중앙일보, 동아일보 3개 매체가 선정되었고, 진보신문에는 경향신문, 한겨레 2개 매체가 선정되었다. 분석결과 측정방법별(로그데이터, 설문응답), 개인의 정치성향별(진보, 중도, 보수), 매체별(조선, 중앙, 동아, 경향, 한겨레) 상호작용효과가 존재하는 것으로 나타났다. 응답자들 설문응답에서 응답자들은 자신의 정치성향과 비슷한 성향을 가진 매체를 더 많이 이용한다고 응답하였으나, 실제이용량 측정에서는 보수성향의 사람들에게서만 선택적 노출 현상을 발견할 수 있었다. 마지막으로, 보수성향의 사람들은 진보매체인 경향신문뿐만 아니라 중아일보, 동아일보에서도 실제이용량보다 적게 이용한다고 응답하였으며, 진보성향의 사람들은 보수매체에 대해서는 실제이용량보다 적게 이용한다고 응답하고, 진보매체에 대해서는 실제이용량 보다 많이 이용한다는 응답하였다. 본 연구에서는 ‘내집단 편향’ 현상으로 인해 응답오차발생 가능성이 있음을 확인할 수 있었다
Survey is one of research methods usually used in the society science field. Though it has advantages to recognize general public''s thoughts, opinions, attitudes and behaviors toward a large group through statistical sampling at relative low cost, but it is also limited in that response errors happened by respondents are almost impossible to be controlled. Using the in-group bias based on the social identity theory and the selective exposure phenomenon based on the cognitive dissonance theory, this study aimed to identify that response values gotten through a survey fundamentally have the factors to happen response errors. For this purpose, this study measured individual''s Internet media actual amount utilizing the log data, and compared each individual''s survey response values about his/her use amount by medium through a survey. Individual''s political inclination was classified into progressive, moderate and conservative inclinations. And as the media for analyzing, this study selected Chosun Ilbo, JungAng Ilbo and Dong-A News as 3 conservative newspapers, and Kyunghyang Shinmun and Hankyoreh Shinmun as two progressive newspapers. As the results from analysis, it was identified that there were interaction effects by measurement method(log data, survey response), by individual political inclination(progressive, moderate, conservative), and by medium(Chosun, JungAng, Dong-A, Kyunghyang and Hankyoreh). In the survey responses, the respondents answered that they more often used the media showing similar political inclination to theirs but at seeing from the results measuring their actual Internet media use amount, the selective exposure phenomenon was found in only the conservative-inclined people. Finally, conservative-inclined people responded that they less often used the JugAng Ilbo and Dong-A Ilbo as well as Kyunghyang Shinmun as a progressive medium than their actual use amount, and the progressive people answered that they less often used conservative media than their actual use amount, but they more often used progressive media than their actual use amount. This study identified that there was some possibility of response errors due to the ''in-group bias'' phenomenon.
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 문헌연구 41. 서베이 조사 41) 서베이 응답과정 52) 응답오차 발생원인 62. 사회적 정체성 이론 131) 사회정체성이론 132) 내집단 편애 143. 선택적 노출 171) 이론적배경 172) 선택적 노출 실증 연구들 18Ⅲ. 연구가설 21Ⅳ. 연구방법 231. 표집 및 표본 특성 232. 인터넷 매체 이용량 측정 243. 인터넷 포털 사이트 이용량 통제 264. 매체 선정 265. 개인정치성향 276. 분석방법 28Ⅴ. 연구결과 291. 연구가설 1의 결과 292. 연구가설 2의 결과 343. 연구가설 3의 결과 39Ⅵ. 결론 521. 연구결과 요약 및 함의 522. 연구의 한계점 및 제언 55