호텔 산업에서 사람은 가장 핵심적인 자원이다. 인적 자원의 질은 고객에게 제공되는 서비스의 품질을 결정하고 성공적인 사업을 가능하게 한다. 이러한 인적자원의 중요성은 호텔을 포함한 관광서비스기업에서 더욱 중요시 되고 있다. 따라서 호텔산업은 인적자원을 부가가치를 창출하는 중요한 전략적 요소로 인식하여야 한다. 그러나 종사원들은 과중한 업무로 인하여 스트레스를 경험하고 있다. 특히 직무를 둘러싼 내?외부환경에 있어서 담당 직무내용이 복잡해질수록 조직구성원의 직무불안감과 직무스트레스는 계속 심화되어 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 이러한 직무스트레스는 개인의 건강을 해치는 것은 물론 결과적으로 조직에도 생산성 저하와 비용의 증대, 이직 등의 부정적 영향을 미치게 되어 심각한 사회문제가 되기에 이르렀다. 직무스트레스는 조리사에게 부정적인 영향을 주어 생산성 및 서비스 품질의 질적 저하를 야기 시키고 직무만족과 조직몰입에 영향을 줄 것이다. 조리사의 직무만족 및 조직몰입은 결국 직장 내에서의 스트레스와 직접적인 관련이 있기 때문에 철저한 이해와 관리가 요구된다. 종사원의 직무에 대한 만족수준이 높을수록 자신의 직무와 조직 환경에 긍정적으로 반응할 것이며, 이로 인해 고객들의 만족수준도 높아지게 될 것이다. 따라서 본 연구는 호텔 종사자중 특수한 환경의 하나인 주방에서 근무하는 조리종사자의 직무스트레스가 직무만족과 조직몰입에 미치는 요인이 무엇인지, 그리고 조리 종사자의 직무만족이 조직몰입에 미치는 영향을 실증분석을 통해 알아보고자 한다. 문헌연구를 통해 실증분석을 위한 측정도구를 도출하였다. 조사방법은 부산지역 호텔 조리종사자를 대상으로 2013년 9월 1일부터 9월 20일까지 20일간 설문조사를 실시하였다. 통계분석은 SPSS 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석, 타당도분석, 신뢰도분석, t-test, ANOVA분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 30대의 남성이 주방조직에 가장 많이 분포되고 있는 것을 알 수 있다. 학력은 대학졸업이 많은 비중을 차지하고 있으며, 고용형태로는 정규직 181명(58.3%), 연봉 계약직 98명(31.6%), 비정규직 31명(10.0%)의 순으로 나타났다. 둘째, 근무년수는 7년 이하로 양식주방에서 근무하는 조리사가 가장 많은 것으로 나타났다. 1일 평균 8-9시간으로 평균 휴식시간으로는 30분 내외가 가장 많은 것으로 나타났다. 셋째, 직무스트레스가 높을수록 조리종사자의 직무만족이 낮아지는 것으로 나타났다. 따라서 주방 조직 내의 불안하고 침체된 요소를 제거하여야 한다. 또한 조직의 풍토를 건전하게 개선하고 모든 직원들이 공감할 수 있는 연대감 형성하여야 한다. 직무 환경을 개선하여 조직 내의 단절되거나 원활하지 못한 계층간의 의사소통을 위한 인식을 전환시킬 계기가 되어야 할 것이다. 넷째, 직무스트레스는 조리종사자의 조직몰입에 부정적으로 작용하는 것으로 나타났다. 따라서 조직 구성원간의 갈등과 의사소통 스트레스를 최소화 하여야 할 것이다. 다섯째, 직무만족이 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 보상만족이 조직몰입을 더욱 극대화 시키는 것으로 나타났다. 이것은 조리종사자의 급여 및 복리후생제도와 승진제도의 중요성을 강조할 수 있다. 또한 장래의 발전가능성은 현 직무에 더욱 충실하게 하고 평생직장으로 현 직장에 대한 관심과 노력을 더욱 기울이게 될 것이다. 이러한 직무만족은 호텔조직에 대한 몰입을 더욱 증가시켜 긍정적이며 성장가능성의 결과를 보이게 될 것이다.
Human resources are believed to be the most essential in the hotel industry. The quality of human resources determines the quality of service offered to customers and enables business to be successful, which makes human resources more and more important in tourism service enterprises including hotels. Therefore hotel industry should recognize human resources as an essential strategic factor creating the values added to the industry. However, employees are under stress from excessive work. Especially, the more complex job specification has become the deeper job anxiety and stress has done. This problem has been on the rise. This job stress hurts not only one''s health, but also exerts a negative effect like decreasing labor productivity, increasing cost and changing jobs. Therefore job stress has a negative effect on food handlers, which leads in the quality resistance of productivity and service and has an effect on job satisfaction and organizational immersion. Thus the complete understanding and management should be urged because the job satisfaction and organizational immersion of cooks are eventually in a direct relation with job stress. Satisfaction level of employees'' job makes cooks more active in their job performance and organizational environment, thus leading to enhancing the satisfaction level of customers. This study tries to show the influencing factors on job satisfaction and organizational immersion caused by the job stress of kitchen employees and the effect on organizational immersion influenced by job satisfaction of kitchen employees with the analysis of actual proofs. Through document research we derive measurement devices. We conduct a survey from hotel kitchen employees for 30days from 2013, 09, 01 to 2013, 09, 30. Through SPSS 18.0 a statistical analysis tool, we conduct frequency analysis, validity analysis, reliability analysis, t-test and ANOVA. The results are as follows: first, it is shown through this analysis that men in the thirties are mostly employed in the kitchen organization. Their educational background is a graduate after a college and employment status consists of regular 181(58.3%), annual income contracter 98(31.6%), non-regular 31(10.0%). Second, it is shown that the length of working years is under 7 years and the largest number of cooks is working in the western food kitchen for 8-9 hours a day with about 30 min. Third, It is shown that the high job stress leads to the low job satisfaction of kitchen employees, which suggests that we should get rid of unsecure, stagnant factors and improve the healthy climate of organization, declaring the feeling of solidarity apprehensible to all kitchen staff. Fourth, it is shown that job stress exerts a negative effect on organization immersion, which suggests that we have to minimize the conflict and stress on communication among kitchen employees. Fifth, it is shown that job satisfaction exerts a positive effect on organization immersion. Specially for satisfaction of remuneration which can be a maximum effect on organization immersion, business should focus on the importance of salary, benefit package and promotion policy. Moreover, the future possibility of development enables employees to concentrate on their duties on job and devotes attentions and efforts to their working companies. Therefore this job satisfaction gives a much more immersion to their hotel organization, showing the results of positive possibility of growth.