메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

송재혁 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
최경민
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (7)

초록· 키워드

오류제보하기
The ignition delay time is important factor to understand the combustion characteristics of internal combustion engine. This study presents both experimental and numerical investigation of ignition delay time of n-heptane and n-butanol binary fuel. The O2 concentration in the mixture was set to 9-10% to make high exhaust gas recirculation(EGR) rate condition which leads low NOx and soot emission. Experiments were performed using a rapid compression machine(RCM) at compressed pressure 20bar, several compressed temperature and three equivalence ratios(0.4, 1.0, 1.5). In addition, a numerical study on the ignition delay time was performed using CHEMKIN codes to validate experimental results and predict chemical species in the combustion process. The results showed that the ignition delay time increased with increasing the n-butanol fraction due to a decrease of oxidation of n-heptane at the low temperature. Moreover, all of the binary fuel mixtures showed the combustion characteristics of n-heptane such as cool flame mode at low temperature and negative-temperature- coefficient(NTC) behavior. Due to the effect of high EGR rate condition, the operating region is reduced at lean condition and the ignition delay time sharply increased compared with no EGR condition.

목차

제 1장 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 선행 연구 3
1.3 연구 목적 4
제 2장 실험 장치 및 방법 6
2.1 급속압축기 6
2.2 실험 방법 7
2.2.1 연료공급 7
2.2.2 연소실 압력변화 측정 8
2.2.3 실험절차 및 장치의 재현성 8
2.2.4 압축온도 계산 9
2.2.5 착화지연의 정의 11
2.3 실험 조건 12
2.3.1 연료의 특성 12
2.3.2 측정영역 설정 12
제 3장 실험 결과 및 고찰 21
3.1 n-heptane/alcohol 혼합연료의 화학반응 21
3.2 n-heptane/n-butanol 혼합연료의 연소특성 23
3.2.1 n-butanol 비율 변화에 따른 영향 23
3.2.2 당량비 변화에 따른 영향 26
3.2.3 EGR율 변화에 따른 영향 28
3.2.4 민감도 해석 29
3.3 n-heptane/ethanol 혼합연료와 비교 31
3.3.1 혼합비율 따른 영향 31
3.3.2 EGR율 따른 영향 34
제 4장 결 론 51
참고문헌 53
ABSTRACT 57

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0