본 연구의 목적은 우울 성향의 대학생을 대상으로 하여 가능한 자기의 양상과 학습동기 수준을 확인하고, 가능한 자기의 균형이 학습동기 수준에 미치는 영향을 알아보는 것이었다. 이를 검증하기 위하여 대학생 479명에게 우울, 가능한 자기, 학습동기 질문지를 실시하였고, 그 결과 우울 성향의 대학생은 부정적으로 가능한 자기를 더 많이 보고하며 학습동기 수준이 낮음을 확인할 수 있었다. 이후 우울 성향의 대학생 79명을 대상으로 실험을 진행하였다. 참여자를 네 가지 조건(균형조건, 긍정조건, 부정조건, 통제조건)에 무선배정하여 가능한 자기를 활성화시킨 뒤 Raven''s Progressive Matrices(RPM)을 통해 학습동기 수준을 측정하였다. 연구 결과, 조작된 가능한 자기의 유형에 따라 선택한 과제의 난이도와 푼 문제개수, 그리고 정확도에서 유의한 차이가 나타났다. 가능한 자기가 균형된 조건은 부정적 가능한 자기 조건에 비해 더 도전할 만한 난이도를 선택하였으며, 또한 더 많은 문제를 풀었고 정확도 역시 높았다. 따라서 본 연구 결과를 통해 우울 성향 대학생의 가능한 자기를 균형시키는 것이 저하된 동기 수준을 높이는 데 유용할 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 마지막으로 본 연구의 제한점이 논의되었다.
The purpose of this study was to examine the possible selves and learning motivation of the depressed students, and the effects of possible selves in balance on learning motivation. Participants were 479 college students and the data of depression, possible selves, and learning motivation were obtained through self reports. The result showed that depressed students have negative possible selves and their level of learning motivation was low. Thereafter, 79 depressed students were participated following experiment. Four different possible selves conditions(balanced condition, positive condition, negative condition, control condition) were generated by manipulating possible selves and participants'' learning motivation were measured using Raven‘s Progressive Matrices(RPM). The results of this study indicated that there were motivational differences between types of possible selves especially for difficulty, quantity, and accuracy of the task. Participants in balance type selected more challenging task, solved more items, and worked out more accurately than negative type. These results imply that balance in possible selves will be effective for improving motivation of the depressed students. Finally, the limitation of this study were discussed.
목차
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 연구 방법 61. 연구 대상 62. 측정 도구 63. 연구 절차 84. 자료 분석 8Ⅲ. 결과 9Ⅳ. 논의 13참고문헌 17부 록 21국문초록 33ABSTRACT 34