본 연구에서는 최근 청소년들을 대상으로 동성애 태도에 관한 실태조사가 이루어지지 않았기 때문에 과거에 비해 현재 청소년들의 동성애 태도가 어떻게 변화되었고 어떠한 양상을 보이는지에 대해 알아보았다. 또한 부모의 양육태도가 청소년의 동성애에 대한 태도에 관한 영향 연구는 아직 초기단계로서 탐색이 요구되고 있으며 부모의 양육태도와 동성애 태도에 미치는 영향에서 권위주의적 성격의 매개효과를 살펴보았다. 이를 검증하기 위해 서울 및 대전 소재 고등학교에 재학 중인 남·여학생 총 734명을 대상으로 부모의 양육태도 척도, 권위주의적 성격 척도, 동성애 태도에 대한 척도를 사용하여 설문조사를 하였다. 불성실한 응답을 제외한 658명의 자료를 바탕으로 고등학생들의 동성애에 대한 태도의 실태조사를 위해 빈도분석을 실시하였고 통제요인에 따라 동성애 태도에서 차이를 보이는 지 알아보기 위해 T-검증을 실시하였다. 그리고 변인간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 마지막으로 부모의 양육태도와 동성애 태도의 관계에서 권위주의적 성격의 매개효과를 각각 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 절차에 따라 회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫 번째, 동성애 태도에 관련한 변인들의 빈도분석을 실시한 결과이다. 첫째, 성정체성에 대한 고민여부에 관한 질문에서 대부분의 응답자가 성정체성을 고민한 적이‘없다’(90.8%)라고 응답했으며 성별차이를 살펴본 결과, 남학생(94.9%)보다 여학생(86.1%)이 성정체성을 고민한 적이 더 많은 것으로 나타났다. 둘째, 동성애자와의 접촉경험 여부에 관한 질문에서 대부분의 응답자가 접촉경험이‘없다’(82.7%)라고 응답했으며 남학생, 여학생 모두 동성애자와의 접촉경험이‘없다’(86.9%, 78.8%)라고 응답한 비율이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어떤 원인으로 인해 동성애자가 되는지에 대한 생각에 관한 질문에서 대부분의 응답자가 ‘환경의 영향이다’(50.2%)라고 응답했으며 남학생, 여학생 모두‘환경의 영향이다’(46.6%, 53.3%) 라고 응답한 비율이 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 동성애에 대한 의견과 관련한 질문에서‘나와는 다르나 그럴 수 있다’(49.8%)‘충분히 이해할 수 있다‘(26.6%)로 긍정적인 응답률이 더 높게 나타났다. 성별 차이를 살펴본 결과 남학생, 여학생 모두‘나와는 다르나 그럴 수 있다’(41.9%, 57.1%)라는 응답이 가장 높았다. 그리고 남학생이 여학생에 비해 ‘이해하기 어렵다’(33.2%), ‘징그럽다’(23%), ‘변태다’(8.6%), ‘정신병이다’(8.6%)라는 부정적인 응답이 더 높게 나타났다. 다섯째, 동성애자 친구에 대한 태도에 관한 질문에서‘인정해준다’(31.8%)라는 응답이 가장 높게 나타났다. 성별 차이를 살펴본 결과, 남학생의 경우‘별로 관심두지 않는다.’(25.6%)에 응답한 비율이 가장 높았지만 다음으로‘인정해준다’(20.8%)가 가장 높은 응답률을 보였으며 여학생의 경우‘인정해준다’(41.7%)가 가장 높은 응답률이 나타났다. 그리고 남학생이 여학생에 비해 ‘말린다’(14.4%), ‘피한다’(12.8%), ‘따돌린다’(1.6%)라는 부정적인 응답이 더 높게 나타났다. 이러한 결과들은 과거에 비해 청소년들이 동성애에 비해 훨씬 더 긍정적으로 바라보고 있으며 동성애자 친구에 대한 수용성도 높아진 것을 보여주는 결과이다. 두 번째, 집단별 동성애 태도의 차이를 비교하기 위해 T-검증을 실시한 결과이다. 첫째, 성별에 따른 동성애 태도 분석에서 여학생이 남학생에 비해 동성애에 더욱 관대한 태도를 가지고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 성정체성 고민여부에 따른 동성애 태도 분석에서 성 정체성을 고민해 본 경험이 있는 고등학생은 그렇지 않은 고등학생에 비해 동성애에 대해 더 관대한 경향이 있음을 알 수 있었다. 셋째, 동성애자와의 접촉경험에 따른 동성애 태도 분석에서 동성애자와 접촉경험이 있는 고등학생이 그렇지 않은 고등학생보다 동성애에 대해 더 긍정적인 태도를 가지고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 동성애의 원인에 대한 믿음에 따른 동성애 태도 분석에서 ‘잘 모르겠다’, ‘기타’, ‘후천적’, ‘선천적’순으로 고등학생들이 동성애에 대해 긍정적인 태도를 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 다섯째, 아버지의 애정-적대 양육태도와 어머니의 자율- 통제 양육태도 수준에 따른 동성애 태도에는 차이가 나타나지 않았다. 아버지의 양육태도에서 자율-통제 차원에서 자율수준이 높은 고등학생이 낮은 고등학생에 비해, 어머니의 양육태도에서 애정-적대 차원의 애정수준이 높은 고등학생이 낮은 고등학생에 비해 동성애에 더 관대한 태도를 보이고 있음을 확인할 수 있었다. 여섯째, 권위주의적 성격이 낮은 고등학생이 권위주의적 성격이 높은 고등학생보다 동성애에 더 긍정적인 태도를 보이고 있음을 나타냈다. 세 번째, 부모 양육태도와 동성애 태도간의 관계에서 권위주의적 성격의 매개효과를 알아보기 위해 회귀분석을 실시한 결과 어머니의 자율-통제적 양육태도가 동성애에 미치는 관계에서 권위주의가 완전매개효과가 있음을 발견하였다. 이는 어머니의 양육태도가 자율적일수록 권위주의적 성격이 낮아지게 되고 동성애 태도의 혐오수준을 낮아지게 하는 요인이라는 것이다. 네 번째, 동성애 원인에 따른 매개효과를 알아보기 위해 회귀분석을 실시했다. 동성애의 원인을‘후천적이다’라고 응답한 고등학생들을 대상으로 회귀분석을 실시한 결과 부모의 양육태도 중 어머니의 자율-통제적 양육태도가 동성애 태도에 미치는 영향에서 권위주의의 부분매개효과가 검증되었다. 동성애의 원인을 ‘후천적이다’라고 생각하는 고등학생들은 어머니의 양육태도가 자율적일수록 권위주의적 성격이 낮아지게 되고 이는 동성애 태도의 혐오수준을 낮아지게 한다는 것이다. 동성애의 원인을‘선천적이다’,‘잘 모르겠다’,‘기타’라고 응답한 고등학생을 대상으로 회귀분석을 실시한 결과 권위주의적 성격의 매개효과가 검증되지 않았다. 그러나 동성애 원인을‘선천적이다’라고 응답한 고등학생들은 아버지가 통제적이면 동성애의 혐오수준이 높았고, 권위주의 성격이 높을수록 동성애에 대한 혐오수준이 높았다. 동성애 원인에 대해 ‘잘 모르겠다’ 또는 ‘기타’라고 응답한 고등학생들은 아버지의 애정적 양육태도와 권위주의적 성격이 높을수록 동성애 혐오태도를 높임을 발견하였다. 본 연구의 의의는 청소년을 대상으로 동성애에 관련한 실태조사가 새로이 이루어졌다는 점과 부모가 자녀에게 애정적이거나 자율적 양육태도를 사용하면 동성애 혐오수준이 낮아짐을 밝혔고 부모의 양육태도가 거부적이거나 통제적인 양육태도를 사용하더라도 낮은 권위주의적 성격이 존재하면 동성애 혐오수준이 낮아짐을 밝혔다. 이를 통해 동성애 혐오수준을 낮출 수 있는 방안으로 부모의 적절한 양육태도와 청소년들의 권위주의적 성격을 낮추어야 한다는 시사점을 제공한다.
This study examined the change and modality of youth’s attitude toward homosexuality, since the current status of youth’s attitude toward homosexuality was not investigated for a while. In addition, since studies on the influence of parental child-rearing attitudes upon youth’s attitude toward homosexuality is in its early stage and required of much inquiry, this study looked into the mediating effect of authoritarian personality on the relationship between parental child-rearing attitude and youth’s attitude toward homosexuality. For this purpose, a questionnaire survey of 734 high school students of both genders in Seoul and Daejeon was carried out using the scales of parental child-rearing attitude, authoritarian personality and attitude toward homosexuality. Data of 658 students were used in study analyses, except the data of insincere respondents. In order to examine high school student’s attitude toward homosexuality, frequency analysis was carried out. In order to find out control variable-oriented difference of attitude toward homosexuality, t-test was carried out. In order to look into the relationship between variables, correlation analysis was carried out. And in order to verify the mediating effect of authoritarian personality on the relationship between parental child-rearing attitude and youth’s attitude toward homosexuality, regression analysis was carried out according to the procedure of Baron and Kenny (1986). Study findings were as follows: First, the results of frequency analysis on the variables related to the attitude toward homosexuality were: (1) regarding the anxiety of sexual identity, most of respondents had ‘no experience of anxiety’ (90.8%). As for the anxiety difference based on gender, girl student’s experience of anxiety about sexual identity (13.9%) was higher than boy student’s (5.1%); (2) regarding the contact with homosexuals, most of respondents had ‘no experience of contact’ (82.7%). As for the gender-based difference of contact, ‘no experience of contact’ with homosexuals was higher for boys (86.9%) and girls (78.8%) alike; (3) regarding the cause of becoming homosexuals, most of respondents mentioned ‘environmental influence’ (50.2%). As for the gender-based dfference about causes, ‘environmental influence’ was higher for boys (46.6%) and girls (53.3%) alike; (4) regarding the opinion of homosexuality, such positive responses as ‘I have different opinions, but it is likely’ (49.8%) and ‘it is sufficiently understandable for me’ (26.6%) were higher. As for the gender difference in opinions related to homosexuality, ‘I have different opinions, but it is likely’ was higher for boys (41.9%) and girls (57.1%) alike. However, such negative responses as ‘it is hard to understand’ (33.2%), ‘it is nasty’ (23%), ‘it is sexual perversion’ (8.6%) and ‘it is mental disease’ (8.6%) were higher for boys than girls; (5) regarding the attitude toward homosexual friends, ‘I accept it’ was highest (31.8%). As for the gender-oriented difference, boys were highest with ‘I am not particularly interested in’ (25.6%) and it was followed by ‘I accept it’ (20.8%), whereas girls were highest with ‘I accept it’ (41.7%). Such negative responses as ‘I will try to stop it’ (14.4%), ‘I will avoid it’ (12.8%) and ‘I will leave it out’ (1.6%) were higher for boys than girls. These findings imply that youth’s attitude toward homosexuality has changed more positively than before and their acceptance of homosexual friends has become higher. Second, the results of t-test on the difference of attitude toward homosexuality by groups were: (1) regarding the gender difference of attitude toward homosexuality, girls had more generous attitude than boys did; (2) regarding the difference of attitude toward homosexuality by the anxiety about sexual identity, high school students who experienced the anxiety about sexual identity had more generous attitude than those did not; (3) regarding the difference of attitude toward homosexuality by the experience of contact with homosexuals, high school students who experienced the contact with homosexuals had more positive attitude than those did not; (4) regarding the difference of attitude toward homosexuality by the opinion on the causes of homosexuality, high school students had such positive attitudes in order as ‘don’t know clearly’, ‘others’, ‘acquired’ and ‘inborn’; (5) regarding the difference of attitude toward homosexuality by father’s affective/hostile child-rearing attitudes and mother’s self-regulating/controlling child-rearing attitudes, there was no difference. High school students whose level of self-regulating in father’s self-regulating/controlling child-rearing attitudes dimension was higher had more generous attitude toward homosexuality than those whose level was lower, whereas those whose level of affective attitude in mother’s affective/hostile child-rearing attitudes dimension was higher had more generous attitude toward homosexuality than those whose level was lower; and (6) high school students whose level of authoritarian personality was lower had more positive attitude toward homosexuality than those whose level was higher. Third, the results of regression analysis on the mediating effect of authoritarian personality upon the relationship between parental child-rearing attitude and children’s attitude toward homosexuality presented that authoritarianism had a complete mediating effect on the relationship between mother’s self-regulating/controlling child-rearing attitudes and children’s attitude toward homosexuality. This finding seems to imply that if maternal child-rearing attitude is more self-regulating, authoritarian personality becomes lower and therefore the level of hatred for homosexuality becomes decreases as well. Fourth, in order to examine the mediating effect depending on homosexual causes, regression analysis was carried out. The results of high school students who responded with ‘acquired’ as the cause of homosexuals showed the fact that there is partial mediating effect of authoritarianism on the relationship between mother’s self-regulating/controlling child-rearing attitudes and children’ attitude toward homosexuality. This finding seems to imply that if mother’s child-rearing attitude is more self-regulating for high school students who responded with ‘acquired’ as the cause of homosexuals, their authoritarian personality becomes lower and therefore the level of their hatred for homosexuality decreases as well. The results of regression analysis on the mediating effect depending on homosexual causes, carried out with high school students who responded with ‘in-born’, ‘don’t know clearly’ and ‘others’ as the causes of homosexuals, presented that there was no mediating effect of authoritarian personality. However, high school students who responded with ‘in-born’ as the cause of homosexuals presented a higher level of hatred for homosexuality when their fathers were controlling. For them, when authoritarian personality was higher, the level of hatred for homosexuality was higher. High school students who responded with ‘don’t know clearly’ or ‘others’ as the causes of homosexuals presented a higher level of hatred for homosexuality when their father’s affective child-rearing attitude and authoritarian personality were higher. The significance of this study seems to be in that it newly examined the current status of homosexuality with youths as study subjects, and clarified the fact that children’s level of hatred for homosexuality decreased when parents were affective or used self-regulating child-rearing attitude. On the other hand, this study also verified that children’s level of hatred for homosexuality decreased when student’s authoritarian personality was lower, though they were hostile or used controlling child-rearing attitude. Study findings suggest that in order to decrease the level of hatred for homosexuality, it is necessary for parents to use appropriate child-rearing attitudes and for youths to decrease their authoritarian personality.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 6Ⅱ. 이론적 고찰 및 선행연구 71. 동성애 71) 동성애의 정의 72) 동성애 원인론 83) 동성애와 관련한 요인연구 실태조사 112. 부모의 양육태도 163. 권위주의 20Ⅲ. 연구방법 241. 연구대상 242. 측정도구 253. 연구방법 28Ⅳ. 연구결과 및 해석 291. 인구통계학적 특성 292. 동성애 관련 요인 특성 303. 집단별 동성애 태도의 차이 364. 상관관계 395. 회귀분석 40Ⅴ. 결론 및 논의 47Ⅵ. 제한점 56참고문헌 57<부 록> 65국문초록 72ABSTRACT 76