본 연구는 스포츠 관련 웹사이트의 구성요소인 콘텐츠와 광고 사이에서 소비자 눈의 시선 이동을 파악하고 분석하는데 연구의 목적이 있다. 즉 스포츠 웹사이트의 콘텐츠와 광과에서의 소비자의 눈의 시선을 파악하여 효과적인 스포츠 웹사이트 구성과 스포츠웹사이트에서의 마케팅 효과 대한 이론적 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 47명의 참여자들을 대상으로 설문지를 배포·회수 하고 Eye Tracking를 이용하여 측정하였다. 렌즈를 착용하거나 Calibration과정에서 측정이 불가능한 5명을 제외한 42명을 측정하였으며 SPSS18.0을 이용하여 빈도분석, t-검정, 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였다. 분석을 통해 도출된 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 스포츠 웹사이트 데이터 유형의 레이아웃 크기에 따른 이용자의 시선점유율을 분석한 결과 스포츠 웹사이트 이용자의 시선은 레이아웃 크기가 큰 콘텐츠의 시선 점유율이 높았다. 가장 많은 시선점유율을 나타낸 데이터유형은 메인데이터, 경기정보, 하이라이트, 광고, 텍스트, 스폰서 순으로 각각의 구간을 가장 많이 보았으며 각 데이터 유형의 시선 점유율 평균은 메인데이터, 경기정보, 텍스트, 하이라이트, 광고, 스폰서 순으로 평균 시선점유율이 높았다. 둘째, 스포츠 웹사이트 이용자의 인구통계학적 요인들에 따른 ETS의 차이를 분석한 결과는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 요인 중 성별, 인터넷사용시간, 온라인 구매 경험에 따른 ETS 결과는 유의한 차이가 없었으나 연령과 학력에서 유의한 차이가 있었다. 연령별에서는 메인데이터와 광고부분에서 유의한 차이가 있었으며 메인데이터 부분은 ?20세 이상~ 23세 이하''와 ?31세 이상~ 40세 이하''집단, 광고 부분에서는?31세 이상~ 40세 이하''과 ?41세 이상~ 50세 이하''집단이 유의한 차이를 보였다. 학력별에서는 ?대학교 재학''집단과 ?대학원 이상''집단이 메인데이터에서 유의한 차이를 보였다.
The purpose of this study is to identify and analyze sport consumers’ eye movements on components of sports related web-site which are advertisements and data types. In other words, by identifying sport consumers’ eye attraction on sports web-site contents and advertisements, this study can be used as a sport marketing tool for constructing an effective sport web-site and suggesting theoretical data on sports web-site marketing effects. To accomplish the purpose of this study, a survey and eye-tracking was conducted with 47 participants. Five participants who have worn contact lens or were unable to participate on eye-tracking were excluded, so total of 42 participants were measured. SPSS 18.0 were used for managing data. By using SPSS 18.0, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA analysis were carried out. The following suggests summary of the results from the analysis and implication of this study: First, the relationship between the lay-out size of sports web-site data type and consumers’ eye attraction share showed that large lay-out size contents got more eye attraction. Main data had the most eye attraction share followed by game information, highlights, advertisement, text and sponsor. The average time value of eye attraction on each data type ranked in the order of main data, game information, highlights, advertisement, text and sponsor. Second, the relationship between demographic factors and Eye Tracking Score(ETS) showed partial correlation. In demographic factors, gender, internet usage time and online purchase experience had no correlation but age and educational background had correlation with ETS. Age had an influence on main data and advertisement. For main data, ‘20 ~ below 23’ and ‘31 ~ below 40’ age group, and for advertisement ‘31 ~ blow 40’ and ‘41 ~ below 50’ age group had correlation. In educational background, ‘attending college’ and ‘above graduate school’ group had a correlation with main data.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 43. 연구가설 44. 연구의 제한점 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 스포츠 웹사이트와 콘텐츠 51) 스포츠 웹사이트 개념 52) 콘텐츠의 개념 62. 온라인 광고 81) 온라인 광고의 정의 및 현황 82) 온라인 광고의 특성 103) 온라인 광고 정보의 유형 114) 온라인 광고 선행연구 173 Eye Tracking 181) Eye Tracking의 개념 182) Eye Tracking의 종류와 특징 19ⅰ) RED(Remote Eye tracking Device) 19ⅱ) HED(Head-mounted Eye tracking Device) 203) Eye Tracking 분석 방법 21ⅰ) AOI(Areas Of Interest) Sequence 21ⅱ) Scan-path 21ⅲ) Attention map 21ⅳ) 기타 분석 방법 224) Eye Tracking을 활용한 선행연구 22Ⅲ. 연구방법 241. 측정도구 242. 실험절차 243. 스포츠 웹사이트 실험물 26Ⅳ. 연구 결과 281. 인구통계학적 요인 282. 구간별 시선 점유율 293. 인구통계학적 요인에 따른 ETS의 차이 31Ⅴ. 논의 371. 스포츠 웹사이트 콘텐츠의 레이아웃 크기에 따른 시선 점유율 차이 372. 인구통계학적요인에 따른 ETS와의 관계 38Ⅵ. 결론 및 제언 401. 결론 402. 제언 41참 고 문 헌 42부 록(설문지) 49영 문 초 록 51국 문 초 록 54