본 연구에서는 지각된 어머니의 양육행동이 아동의 또래괴롭힘 방어, 방관행동에 미치는 영향에서 아동 공감의 매개효과를 살펴보았다. 연구 대상은 서울, 경기에 소재한 4개 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 284명을 대상으로 하였다. 지각된 어머니의 양육행동을 측정하기 위하여 박영애(1995)가 개발하고 김문정(2003)이 수정한 아동용 양육행동 척도와 아동의 공감을 측정하기 위하여 Davis(1989)가 개발하고 유리향, 신현숙, 염시창(2012)이 수정, 보완한 대인관계 반응성 지수(Interpersonal Reactivity Index, IRI)와 또래괴롭힘 방어, 방관행동을 측정하기 위하여 또래괴롭힘 참여자 역할 질문지(Participant Role Questionnaire, PRQ)(서미정, 2008)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타나는 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 어머니의 양육행동과 아동 공감, 또래괴롭힘 방어, 방관행동에 차이가 있는지 살펴본 결과, 인지적 공감과 정서적 공감에서 남학생에 비해 여학생이 유의미하게 더 높은 점수를 보였다. 둘째, 남학생의 경우 또래괴롭힘 방어, 방관행동에 지각된 어머니 양육행동의 직접효과가 있는 것으로 나타났는데, 또래괴롭힘 방어행동에는 어머니의 온정·수용 양육행동의 직접효과가, 또래괴롭힘 방관행동에는 어머니의 온정·수용 양육행동과 거부·제재 양육행동의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 성별에 따른 아동 공감의 매개효과를 분석한 결과, 매개효과는 남학생의 경우에만 유의하였으며 여학생에서는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 방어행동의 경우, 인지적 공감과 정서적 공감의 병렬매개효과를 분석한 결과, 온정·수용 양육행동과 방어행동의 관계에서 인지적 공감과 정서적 공감의 부분매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 방관행동의 경우, 인지적 공감과 정서적 공감의 병렬매개효과를 분석한 결과, 온정·수용 양육행동과 방관행동의 관계에서 정서적 공감의 부분매개효과만 유의한 것으로 나타났다. 또한 거부·제재 양육행동과 방관행동의 관계에서 인지적 공감과 정서적 공감의 병렬매개효과를 분석한 결과, 모두 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구는 또래괴롭힘 발생의 정점을 이루고 있는 시기인 초등학교 5, 6학년을 대상으로 성별에 따라 지각된 어머니의 양육행동과 또래괴롭힘 방어, 방관행동의 관계에서 아동 공감의 매개효과를 확인하였다. 또한 또래괴롭힘에 대한 예방과 치료적 접근을 함에 있어서 아동 공감의 증진 방안을 포함시키고 성별에 따라 각기 다른 개입을 해야 함을 확인하여 또래괴롭힘 예방과 치료적 접근에 유용한 정보를 제공할 수 있는 기초자료가 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to prove the mediation effects of empathy in relation to the influences of mother’s parenting behaviors on the defender and outsider behaviors of children. This study was conducted on 284 students of 5th, 6th grades attending 4 elementary schools located in Seoul Metropolis and Gyeonggi-do. Children assessed “the Childrearing Behavior Questionnaire”(Kim, 2003) which is a revised version of “the Childrearing Behavior Questionnaire” designed by Park(1995) to understand mother’s parenting behaviors and “the Interpersonal Reactivity Index(IRI)” which Yoo, Shin, & Yeom(2012) had revised and developed as referring to Davis’ Interpersonal Reactivity Index(IRI)(1989). Also in order to measure the defender behavior and the outsider behavior, “Participant Role Questionnaire(PRQ)” for bullying(Seo, 2008) was used. The collected data was analyzed by SPSS 18.0 Statistics Program. The results of this study are as follows. First, children’s cognitive empathy and the affective empathy differed as a function of a children’s gender. The female students gained significantly higher scores than the male students did. Second, in case of the male students, the perceived mother’s parenting behaviors would have a direct effect on the defender behavior and the outsider behavior. Regarding the defender behavior, mother’s warm·acceptive parenting behavior would be directly related while the outsider behavior is immediately affected both by the mother’s warm·acceptive parenting behavior and rejective·restrictive parenting behavior. Third, the mediation effect of the empathy in children according to the children’s gender was discussed and the results reported that, only in case of the male students, the mediation effect would be considered significant, which confirmed, then, that the mediation effect would not be considered significant when it comes to the female students. As for the defender behavior, the results of the parallel mediation effects of the cognitive empathy and the affective empathy were analyzed, the partial mediation effects of the cognitive empathy and the affective empathy in relation to the warm·acceptive parenting behavior and the defender behavior were observed to be significant. In case of outsider behavior, the result of the parallel mediation effects of the cognitive empathy and the affective empathy were analyzed, the partial mediation effect of the affective empathy only was determined to be significant to the relation of the warm·acceptive parenting behavior with the outsider behavior. In addition, the parallel mediation effects of the cognitive empathy and the affective empathy in relation to the rejective·restrictive parenting behavior with the outsider behavior were analyzed and the effects were observed not to be significant. With the 5th and the 6th graders at elementary school who are considered most exposed to bullying selected as research participants, this study investigated the mediation effects of empathy in children in relation to the perceived mother’s parenting behaviors and the defender and the outsider behaviors. Not only that, while reaching the bullying problem from the viewpoints of the prevention and the treatment, the study searched for ways to improve the empathy in children confirming that interventions in the bullying should be made differently depending on gender. The findings of this study will be a basic reference to provide any relevant fields with useful information which would help those fields when they try to deal with the bullying from the aspects of the prevention and the treatment.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 또래괴롭힘 방어, 방관행동 62. 양육행동 103. 공감 124. 양육행동과 또래괴롭힘 방어, 방관행동 그리고 공감 14Ⅲ. 연구방법 171. 연구대상 172. 측정도구 193. 자료분석 22Ⅳ. 연구결과 241. 성별에 따른 주요 변인의 차이 242. 어머니 양육행동, 아동 공감, 또래괴롭힘 방어, 방관행동 간 상관관계 253. 어머니의 양육행동이 또래괴롭힘 방어, 방관행동에 미치는 영향 : 공감의 매개효과 281) 어머니의 온정·수용 양육행동이 또래괴롭힘 방어행동에 미치는 영향 28(1) 인지적 공감과 정서적 공감의 매개효과 282) 어머니의 온정·수용 양육행동이 또래괴롭힘 방관행동에 미치는 영향 30(1) 인지적 공감과 정서적 공감의 매개효과 303) 어머니의 거부·제재 양육행동이 또래괴롭힘 방관행동에 미치는 영향 35(1) 인지적 공감과 정서적 공감의 매개효과 35Ⅴ. 논의 381. 논의 및 결론 382. 연구의 의의 및 제언 47참고문헌 49부 록 58Abstract 65