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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김진태 (서울과학기술대학교, 서울과학기술대학교 대학원)

지도교수
신택현
발행연도
2014
저작권
서울과학기술대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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Korean societal concern for the train accidents is fast and widely increasing with an ever-increasing demand and use for KTX. Most of these train accidents are inclined to be caused by human error. Experts used to attribute the causes of human error to the defects in various aspects such as technology, organizational system, practices, corporate culture, and/or human resource itself.
Among the diverse causes of human error, an important one, even though it was rarely focused, may be the issue of impact of rule or procedure change on human error. Giving attention to the implicit importance of this issue, this study intends to highlight the theme of frequent procedure change in railway driving manual as a critical factor of human error.
To attain this purpose mentioned above, dual methodologies were adopted. One is to qualitatively analyze the real cases of procedure change in relevant manuals followed by the incident case(passing the station scheduled to stop) happened lately. Another is to quantitatively perform statistical analysis based on questionnaires received from 224 train drivers.
Results show that frequent changes in internal affairs procedure is or may be an important factor causing stress and human error from train drivers.

목차

목 차
요 약 ⅰ
표 목차 iii
그림 목차 iv
I. 서 론 1
1.1 연구의 목적 및 필요성 1
1.2 연구내용 및 방법 2
II. 이론적 배경 3
2.1 규정의 의의 및 기능 3
2.2 규정/절차와 휴먼에러. 3
2.3 규정변경과 휴먼에러 5
III. 규정변경 관련 사고분석 및 규정변경 사례 7
3.1 KTX의 사고 현황. 8
3.2 인적오류의 분류 및 규정변경의 영향 10
3.3 장애 개요 13
3.4 장애 원인 분석. 14
3.5 규정변경 사례. 18
3.6 외국의 사규 개정절차(일본, 영국, 프랑스) 30
IV. 설문에 토대한 장애원인 분석 34
4.1 설문조사 계획. 34
4.2 설문대상 및 기간.35 4.3 설문결과 분석. 36
4.3 설문결과 요약. 47
V. 연구의 시사점 및 제도개선 방안 48
5.1 연구의 시사점. 48
5.2 제도의 개선 방향 52
VI. 결론 및 향후 연구과제 55
6.1 결론 55
6.2 향후 연구과제. 57
참고문헌 58
영문초록. 60

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