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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이정우 (국민대학교, 국민대학교 대학원)

지도교수
김은홍
발행연도
2014
저작권
국민대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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This Study has been analyzed impacts of small and medium enterprises''(SME) recognition of social media on their behavioral intention and use. The purpose of research is to develop the model about social media and to suggest factors of behavioral intention and to find moderate effect between recognition of social media and behavioral intention. To do so, it carries out an empirical analysis to discover the factors and moderate effect of the corporate culture and characteristics.
In this research, I conducted e-mail survey from April 2 to April 25. The questionnaire was distributed to 900 corporate staffs and received 203 responses. I removed the respondents with missing value, unreliable response and beyond the scope of the SME samples. Finally, 182 samples was adopted. Analysis of research model was used SPSS 19.0 and AMOS 19.0.
As a result of analysis, Performance Expectation(PE), Social Influence(SI), Facilitating Conditions(FC) affect Behavioral Intention(BI) of social medea and Behavioral Intention affect USE. Hierarchical culture and corporate characteristics(sales account, sum of employee and salesperson, rate of consumption goods) moderate between recognition of social media and Behavioral Intention(BI).
Contribution of this research is three parts. First, this study analyzed impacts of social media recognition on behavioral intention from the perspective of corporate. Second, this research figured out moderating effect of Hierarchical culture and corporate characteristics. Finally, this paper reviewed the literature and theory about social media, innovation diffusion, innovation resistance, technology acceptance, corporate culture and characteristics.

목차

차례 ⅰ
그림 차례 ⅳ
표 차례 ⅴ
제1장 서론 1
제1절 연구배경 1
제2절 연구목적 7
제3절 연구방법 및 구성 8
제2장 이론적 배경 10
제1절 소셜미디어에 관한 고찰 10
2.1.1. 웹 2.0 및 SNS의 등장 10
2.1.2. 소셜미디어의 개념 및 특징 12
제2절 혁신확산 이론과 혁신저항 모델 17
2.2.1. 혁신확산 이론 17
2.2.2. 혁신저항 모델 23
제3절 기술수용에 관한 연구 28
2.3.1. 합리적 행동이론 28
2.3.2. 계획된 행동이론 30
2.3.3. 기술수용 모델 32
2.3.4. 통합기술수용 이론 35
2.3.5. 확장된 통합기술수용 이론 37
제4절 기술수용 모델을 적용한 기업의 기술수용에 관한 연구 39
제5절 조직문화 및 기업특성에 관한 연구 42
2.5.1. 조직문화와 기업문화의 개념 42
2.5.2. 조직문화의 유형 45
2.5.3. 기업의 특성 49
제3장 연구모형 및 가설설정 53
제1절 연구모형의 설계 53
3.1.1. 독립변인 54
3.1.2. 조절변인 56
3.1.3. 매개변인과 종속변인 57
제2절 연구가설 58
3.2.1. 연구가설의 설정 58
3.2.2. 연구변수의 조작적 정의 및 측정항목 64
제4장 가설검정 및 통계분석 68
제1절 연구조사 방법 68
4.1.1. 자료수집 방법 68
4.1.2. 표본의 구성 및 특성 70
4.1.3. 독립변수의 기술통계량 72
4.1.4. 조절변수의 기술통계량 73
4.1.5. 매개변수의 기술통계량 75
4.1.6. 종속변수의 기술통계량 75
제2절 측정도구의 타당성 및 신뢰성 분석 76
4.2.1. 타당성 분석 76
4.2.2. 신뢰성 분석 83
제3절 가설검정 및 분석결과 84
4.3.1. 연구모형의 적합도 검정 84
4.3.2. 가설검정과 분석결과의 해석 87
제5장 결론 100
제1절 연구결과 요약 100
제2절 연구의의 및 시사점 104
제3절 연구의 한계 및 향후 연구방향 105
참고문헌 106
Abstract 123
부록 : 설문지 125

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