본 연구는 증가하는 창업의 수요에 따른 체계적이고 실무적인 창업 교육 콘텐츠의 필요성과 창업 교육 전문 인력의 확보가 요구 되는 현실에서 창업 멘토링 교육의 요인들에 대해 실증적으로 검증함으로써, 창업 교육 프로그램에서 창업 멘토링 교육을 적극적으로 활용할 수 있는 이론적 토대를 만들려고 시도하고 그에 대한 가능성을 살펴보기 위하여 창업 멘토링 교육 요인을 창업 멘토링 교육 콘텐츠 특성, 창업 멘토링 교육 시스템, 창업 멘토링 교육 멘토역량의 독립 변수로 설정하고 창업 멘토링 교육 만족도와 창업의지를 종속 변수로 설정하여 연구모형을 구축 한 후 연구가설을 설정하였다. 그리고 설정된 연구가설의 검증을 위하여 창업 멘토링 교육이 활발하게 실시되고 있는 인천 JST 창업교육 수료생들을 대상으로 실증적 분석을 실시하였다. 실증 분석 결과를 요약하면 첫째, 창업 멘토링 교육 요인 중에서 콘텐츠 특성과 멘토 역량은 창업 멘토링 교육 만족도를 높게 하는 것으로 분석되었고, 창업 멘토링 교육 콘텐츠 특성과 시스템은 창업의지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 연구결과를 통해 본 연구의 시사점은 첫 번째로 창업 멘토링 교육의 만족도를 위해서는 창업 멘토링 교육 콘텐츠가 중요하다는 점이다. 두 번째, 창업 멘토링 교육 요인 중에서 창업 멘토링 교육 만족도를 높게 하기 위해서는 역량있는 멘토의 확보가 중요하다는 것이다. 세 번째, 창업 멘토링 교육 멘토 역량이 창업의지에 영향을 주지 못한다는 점이다. 다시 말해 멘토 역량이 높아 창업 멘토링 교육을 성공적으로 수행하였다고 하더라도 멘티는 멘토를 롤모델로 생각해서 멘토에 비해 부족한 자신의 상황을 깨닫고 창업을 포기하는 경우가 발생한다는 것이다. 하지만 이는 준비 안된 창업자의 창업을 지양하고 국가 전체적인 창업 성공률을 높이는 긍정적인 효과로 볼 수 있다. 새로운 일자리 창출과 그로 인한 국가 경제 발전을 위해, 그리고 청년 실업 문제와 베이비부머의 퇴직으로 인해 창업 교육은 앞으로 꾸준히 수요가 증가할 것이다. 올바른 창업 교육은 예비창업자를 창업 시키는데 있는 것이 아니라 성공 창업의 길로 갈 수 있도록 도와주는 것이다. 현재 국내 창업 멘토링 교육은 교육의 체계성과 멘토의 수요가 부족한 현실이며, 이를 타계하기 위해서는 창업대학원 등의 학계와 창업교육 기관, 산업체, 정부 및 지자체 간의 긴밀한 협조가 필요하다. 창업 멘토링 교육의 체계적이고 전문적인 콘텐츠개발과 역량 있는 창업 멘토의 육성은 국내 창업 교육의 경쟁력 강화와 예비창업자들에게 창업의 꿈을 현실로 만들어주기 위한 필수 조건이 될 것이다.
This study aimed to verify those start-up mentoring educational factors in this society where any systematic and practical start-up educational contents as well as experts in the start-up education are being asked for in order to meet the demand for the start-up. Not only to build up a theoretical foundation for how to make the best use of the start-up mentoring education as in the start-up educational programs but also to understand any possibilities of that education, the study divided the start-up mentoring educational factors into features of the start-up mentoring educational contents, a start-up mentoring educational system and an ability of a mentor in charge of start-up mentoring education as independent variables, and regarding the satisfaction with the start-up education and the start-up intention, the study determined them as dependent variables. The study, then, designed a research model and formulated hypotheses. In order to verify those hypotheses, the study conducted an empirical analysis on those who have finished the start-up educational course in JST, Incheon, which has been actively engaging in the start-up mentoring education. According to the results from the empirical analysis, first, of all the start-up mentoring educational factors, the features of the contents and the mentor''s ability were observed to improve the satisfaction with the education as the features of the start-up mentoring educational contents and the system appeared to have a positive influence on the start-up intention. In the light of what has been learned from its investigation, the study has come up with a few implications as follows. First of all, the start-up mentoring educational contents are the significant factor to increase the satisfaction with the start-up mentoring education. Second, in order to improve the satisfaction with the start-up mentoring education as in the start-up mentoring educational factors, it is necessary to secure competent mentors. Third, we should focus on how the ability of the mentor in charge of the start-up mentoring education would not affect the start-up intention. In other words, even if this start-up mentoring education has been a success thanks to the competent mentor, there could be a possibility of a mentee''s giving up on a start-up after learning how incompetent one is comparing to the mentor whom one, this mentee, regards as a role model. However, this study sees it as a positive effect because it will prevent any unprepared individuals from starting a business but will basically increase a start-up success rate in the domestic market. The demand for the start-up education will be constantly growing because we do need to create new jobs to enhance the national economy as resolving issues caused by the employment of young people and the retirement of baby boomers. The start-up education will be finally considered satisfactory and appropriate only when it leads potential entrepreneurs to a direction to the successful start up as it no longer gets obsessed with how to make these potential entrepreneurs start up. Now, the start-up mentoring education in South Korea is suffering from a lack of systematic educational courses and competent mentors, and in order to solve those problems, the field of start-up mentoring education needs to work in close cooperation with graduate schools of entrepreneurial management including entrepreneurial management educational institutes in the academic world as well as the central government and other local governments. If the start-up mentoring education develops some systematic, professional contents as growing competent start-up mentors, they will be able to strengthen the competitiveness of the start-up educational field in South Korea, helping potential entrepreneurs to meet essential qualifications satisfactorily enough to make their dream of starting their own business come true.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구의 범위 및 방법 4제3절 논문의 구성 5제2장 이론적 배경 및 선행연구 검토 6제1절 창업교육 61. 창업교육의 개념과 필요성 62. 창업교육의 형태 83. 창업교육 교육효과에 관한 연구 94. 국내 창업교육의 문제점 13제2절 창업 멘토링 교육 171. 멘토링의 개념과 기능 172. 창업 멘토링 교육 요인 223. 창업 멘토링 교육 콘텐츠 특성 244. 창업 멘토링 교육 시스템 275. 창업 멘토링 교육 멘토 역량 296. 인천 JST창업교육 34제3절 창업교육 만족도 38제4절 창업의지 40제3장 실증연구의 설계 43제1절 연구모형의 설계 43제2절 연구가설의 설정 44제3절 변수의 조작적 정의 및 설문지구성 451. 변수의 조작적 정의 452. 설문지 구성 및 측정 48제4절 자료의 수집 및 분석방법 501. 표본의 선정 및 자료 수집 502. 자료 분석방법 50제4장 연구결과 51제1절 연구 대상의 일반적 특성 51제2절 측정요인 간 타당성 및 신뢰성 분석 53제3절 측정요인 간 상관관계 분석 57제4절 가설검증 58제5장 결론 및 시사점 61제1절 연구요약 61제2절 연구결과의 시사점 641. 이론적 함의 642. 실무적 시사점 65제3절 연구의 한계와 향후 연구방향 68참고문헌 70설 문 지 79국문초록 84ABSTRACT 86