메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정우일 (대구대학교, 대구대학교 대학원)

지도교수
남인수
발행연도
2014
저작권
대구대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the relationship among expectancy-value, flow, and task persistence of secondary school students in physical education class. The subjects of this study consisted of 783 middle and high school students. The used instruments were the You & Park(2011) for measuring expectancy-value scales, the Kim(2008) for measuring physical education flow scales, and the Park & Lee(2010) for measuring task persistence scales. The data were analyzed by correlation analysis, multiple regression analysis as a statistical method. The result of this study were as follows.
First, among the subscale of expectancy-value in physical education, utility was significantly higher middle school students than that of high school students. And both flow and task persistence was not difference in the between middle school students and high school students. And in according to gender, all of the expectancy-value, flow and task persistance was significantly higher schoolboys than schoolgirls.
Second, expectancy/ability-related beliefs, internal interest, and importance positively influenced to self-purpose experience and accordance of class behavior and recognition. And all of the scale of expectancy-value positively influenced to the sense of challenge and control, the commitment related to the contents of physical education, and the integration into the physical education course.
Third, all of the scale of expectancy-value positively influenced to task persistence.
Forth, the sense of challenge and control, the commitment related to the contents of physical education, and the integration into the physical education course positively influenced to task persistence.
Fifth, there was not a moderating effect of flow in the relation between expectancy-value and task persistence.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 3
3. 연구문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 기대-가치 5
2. 체육수업몰입 8
3. 과제지속성 14
Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구대상 16
2. 연구도구 17
3. 연구도구의 타당도 및 신뢰도 18
4. 연구절차 22
5. 자료처리 22
Ⅳ. 연구결과 24
1. 배경변인별에 따른 기대-가치, 수업몰입, 과제지속성의 차이 24
2. 체육수업에서 중·고등학생의 기대-가치가 수업몰입 및 과제지속성에 미치는 영향 28
3. 체육수업에서 중·고등학생의 기대-가치와 과제지속성과의 관계에서 수업몰입의 조절효과 35
Ⅴ. 논 의 37
1. 배경변인별(성별, 학급별)에 따른 기대-가치, 수업몰입, 과제지속성의 차이 37
2. 체육수업에서 기대-가치가 중·고등학생의 수업몰입 및 과제지속성에 미치는 영향 39
3. 체육수업에서 중·고등학생의 기대-가치와 과제지속성과의 관계에서 수업몰입의 조절효과 41
Ⅵ. 결론 및 제언 42
1. 결론 42
2. 제언 43
참고문헌 44
영문초록 52
<부 록> 54

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0