본 연구는 미용서비스 산업의 조직문화와 조직유효성 및 임파워먼트 수준을 측정하고 이러한 요인의 영향관계를 실증적으로 분석하고 조직문화와 조직유효성의 관계에서 임파워먼트의 매개효과를 살펴봄으로서 미용서비스 산업의 조직유효성을 증진시킬 수 있는 방안을 논의하는데 그 목적이 있다. 미용서비스 산업 종사자의 조직문화와 조직유효성의 관계에서 임파워먼트의 조절효과를 파악하기 위하여 서울 및 경기 지역의 미용실을 방문하여 연구의 목적과 내용을 설명한 후 설문지를 배포하였다. 자료 수집 기간은 2014년 7월16일부터 8월15일까지 31일 간이다. 본 연구에 사용된 측정도구는 리커트(Likert) 5점 척도로 구성하였으며 수집된 자료는 SPSS Window Program을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t-검정, 일원변량분산분석 및 사후분석(scheffe), 상관관계 분석과 중다회귀분석을 사용하였다. 총 600명 대상자 중 556명의 자료를 회수하였고 응답내용이 부실한 33명의 자료를 제외하고 총 523명의 응답을 유효 표본으로 선정하여 실증분석에 사용하였다. 본 연구결과를 요약하면 첫째, 조직문화와 조직유효성의 관계에서 관계문화는 조직시민행동과 직무만족, 조직몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났고 과업문화는 조직몰입에 영향을 미치며, 위계문화는 직무만족과 조직몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 임파워먼트와 조직유효성의 관계에서 영향력은 조직시민행동에 영향을 미치며, 직무 수행력은 조직시민행동과 직무만족, 조직몰입에 영향을 미치고 직무 중요성은 조직시민행동과 직무만족, 조직몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 자기 결정력은 조직몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직문화와 조직유효성의 관계에서 임파워먼트의 조절작용을 분석한 결과 임파워먼트의 하위변인인 직무 수행력은 혁신문화와 조직유효성의 관계에서 조절작용을 하는 것으로 나타났고 직무 중요성은 혁신문화, 과업문화, 관계문화, 위계문화와 조직유효성의 관계에서 조절작용을 하는 것으로 나타났다. 또한 자기 결정력은 과업문화와 위계문화와 조직유효성의 영향관계에서 조절작용을 하는 것으로 나타났으며, 영향력은 혁신문화와 과업문화, 위계문화와 조직유효성의 관계에서 조절작용을 하는 것으로 나타났다. 이상의 결과에서 미용서비스 산업 현장에서 종사자가 임파워되면 스스로 할 수 있다는 자신감을 느끼게 되고 부여된 과업에 대해 스스로 결정 및 관리함으로써 업무에서의 보람과 자긍심을 가지게 된다는 것을 알 수 있고 이러한 임파워먼트 실현은 조직유효성을 향상시키는 것으로 나타나 조직성과를 극대화하기 위해서는 종사자들의 임파워먼트를 강화시키기 위한 적극적인 노력이 요구된다. 미용서비스 산업 종사자의 조직문화와 조직유효성의 관계에서 임파워먼트의 조절효과에 대한 기존연구가 아주 미미한 상황에서, 본 연구는 미용사의 조직문화가 조직유효성에 미치는 영향관계를 직접영향관계와 임파워먼트를 거치는 간접영향관계로 구분하여 검증하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to measure the levels of organizational culture, organizational effectiveness, and empowerment in beauty service industry, and analyze the relationships between these factors empirically, and examine the moderating effect of empowerment on the relationships between organizational culture and organizational effectiveness, and so discuss the strategies for promoting organizational effectiveness in beauty service industry. In order to understand the moderating effect of empowerment on the relationships between organizational culture and organizational effectiveness in beauty service industry employees, this author visited beauty parlors located in Seoul and Gyeonggi regions, and so explained the purposes and contents of this study, and then distributed the questionnaires. The period of collecting data was 31 days between July 16 and August 15, 2014. The measurement instruments used in this study were composed of Likert 5-point scale. In order to analyze collected data, using SPSS Window program, this study conducted frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, post-hoc anlysis(scheffe), correlation analysis, and multiple regression analysis. Among a total of 600 subjects, this study collected the data of 556 subjects, and so excluded the data of 33 subjects insufficient in response contents, and then selected the responses of 525 subjects in total as valid samples for empirical analysis. The results of this study can be summarized as follows. First, in the relationships between organizational culture and organizational effectiveness, relation culture had an effect on organizational citizenship behavior, job satisfaction, and organizational commitment. Task culture influenced organizational commitment. Rank culture affected job satisfaction and organizational commitment. Second, in the relationship between empowerment and organizational effectiveness, influence affected organizational citizenship behavior. Job performance influenced organizational citizenship behavior, job satisfaction, and organizational commitment. Jon significance had an effect on organizational citizenship behavior, job satisfaction, and organizational commitment. Self-determination had an influence on organizational commitment. Third, according to the results of analyzing the moderating effect of empowerment on the relationships between organizational culture and organizational effectiveness, job performance as the sub-variable of empowerment had a moderating effect on the relationships between innovation culture and organizational effectiveness. Jon significance had a moderating effect on the relationships between innovation culture, task culture, relation culture, rank culture, and organizational effectiveness. Self-determination had a moderating effect on the relationships between task culture, relation culture, rank culture, and organizational effectiveness. Influence had a moderating effect on the relationships between innovation culture, task culture, rank culture, and organizational effectiveness. According to the above results, if employees in the field of beauty service industry are empowered, then they feel their confidence to be able to do for themselves, and determine and manage their allotted tasks for themselves, and so feel fruitfulness and pride in job. As realizing this empowerment enhances organizational effectiveness, it is required to actively try to reinforce employees'' empowerment in order to maximize organizational performance. In the state of research, in which there are very insufficient preceding studies about the moderating effect of empowerment on the relationships between organizational culture and organizational effectiveness in beauty service industry employees, it is meaningful that this study tested the effect of organizational culture on organizational effectiveness in hairdressers by dividing it into direct effect and indirect effect through empowerment.
목 차국 문 요 약Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 범위 및 구성내용 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 미용서비스 산업 현황 및 특성 62. 조직문화 81) 조직문화의 개념 82) 조직문화의 기능 113) 조직문화의 유형 133. 조직유효성 181) 조직유효성의 개념 182) 조직유효성의 측정 변수 204. 임파워먼트 291) 임파워먼트의 개념 292) 임파워먼트 구성 요소 325. 선행연구 분석 35Ⅲ. 연구 방법 및 절차 381. 연구모형 및 연구가설 설정 381) 연구 모형 382) 연구가설 설정 393) 측정변수의 조작적 정의 402. 조사대상자 및 자료수집 453. 측정도구 464. 자료의 분석방법 48Ⅳ. 연구결과 및 고찰 491. 연구 대상자의 일반적 특성 492. 측정도구의 타당성 및 신뢰도 검증 511) 조직문화에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 512) 임파워먼트에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 523) 조직유효성에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 533. 인구사회학적 특성에 따른 변인의 차이 분석 551) 조직문화 변인의 차이분석 552) 임파워먼트 변인의 차이분석 633) 조직유효성 변인의 차이분석 704. 조직문화, 임파워먼트, 조직유효성의 상관관계 775. 가설 검증 791) 가설 1. 조직문화가 조직유효성에 미치는 영향 792) 가설 2. 임파워먼트가 조직유효성에 미치는 영향 853) 가설 3. 조직문화와 조직유효성에서 임파워먼트의 조절효과 90Ⅴ. 결론 및 제언 105참고문헌 108ABSTRACT 118<부록> 121감사의 글 126